اینتل هسته‌های جاسپرلیک را برای استفاده در پردازنده‌های پینتیوم و سلرون معرفی کرد

سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
پردازنده‌های پنتیوم و سلرون جدید اینتل به هسته‌های ۱۰ نانومتری جاسپرلیک مجهز هستند.
تبلیغات

یکی از محصولات جالبی که اینتل در سال ۲۰۲۰ معرفی کرد، پردازنده‌های مجهز به هسته‌های ۱۰ نانومتری Tremont Atom بودند. طراحی این هسته‌ها که درابتدا تنها در محصولات کم‌مصرف مبتنی‌بر معماری لیک فیلد استفاده می‌شدند، به‌دلیل استفاده از دیکودر دوگانه بسیار جالب است؛ چرا‌که هیچ هسته‌ی x86 دیگری در دنیا از این طراحی استفاده نمی‌کند.

یک سال از عرضه‌ی لیک فیلد می‌گذرد و در این مدت دوستداران دنیای پردازنده بی‌صبرانه منتظر این بوده‌اند که اینتل از این طراحی هسته در محصولات قدرتمندتری با فرکانس بیشتر استفاده کند تا عیارش به‌خوبی مشخص شود. دیروز این انتظار به‌پایان رسید و اینتل در مراسم CES 2021 اعلام کرد هسته‌های ترمونت اتم با ریزمعماری جاسپرلیک به پردازنده‌های پنتیوم و سلرون می‌آیند.

به‌گزارش AnandTech، پردازنده‌های نسل‌یازدهمی Core Pentium Silver و Celeron با هدف استفاده در دستگاه‌های جذاب برای بازار آموزشی مانند کروم‌بوک‌ها ساخته شده‌اند و به‌مرورزمان به دستگاه‌های ویندوزی و لینوکسی نیز گسترش پیدا می‌کنند. اینتل اعلام کرده است که در ابتدای عرضه‌ی این پردازنده‌ها، بازار لپ‌تاپ‌ها درمقایسه‌با بازار mini-PC اولویت خواهد داشت؛ اما احتمال استفاده از این پردازنده‌ها در فرم‌فاکتورهای مختلف در آینده منتفی نیست.

CPUهای جدید نیز از سیستم نام‌گذاری پردازنده‌های پنتیوم و سلرون قدیمی مبتنی‌بر هسته‌های اتم استفاده می‌کنند. خانواده‌ی پردازنده‌های جدید پنتیوم و سلرون متشکل از ۶ عضو است.

پردازنده‌های جاسپر لیک (Jasper Lake) اینتل

نام پردازنده

تعداد هسته / ترد

فرکانس پایه

فرکانس توربو

فرکانس رم DDR4

GPU

فرکانس GPU

پردازنده‌های ۱۰ واتی

Pentium N6005

۴ / ۴

۲۰۰۰

۳۳۰۰

۲۹۳۳

UHD

۹۰۰

Celeron N5105

۴ / ۴

۲۰۰۰

۲۹۰۰

۲۹۳۳

UHD

۸۰۰

Celeron N4505

۲ / ۲

۲۰۰۰

۲۹۰۰

۲۹۳۳

UHD

۷۵۰

پردازنده‌های ۶ واتی

Pentium N6000

۴ / ۴

۱۱۰۰

۳۳۰۰

۲۹۳۳

UHD

۸۵۰

Celeron N5100

۴ / ۴

۱۱۰۰

۲۹۰۰

۲۹۳۳

UHD

۸۰۰

Celeron N4500

۲ / ۲

۱۱۰۰

۲۹۰۰

۲۹۳۳

UHD

۷۵۰

ازآنجاکه پردازنده‌های دوهسته‌ای جدول بالا نیز درواقع پردازنده‌های چهارهسته‌ای هستند که دو هسته‌ی آن‌ها غیرفعال شده است، تمامی اعضای خانواده جاسپرلیک از ۱٫۵ مگابایت حافظه‌ی کش L2 اشتراکی استفاده می‌کنند. CPUهای سلرون و پنتیوم جدید از چهار مگابایت کش L3 غیراشتراکی نیز استفاده می‌کنند که برای پردازنده‌ای پایین‌رده مقدار درخورتوجهی محسوب می‌شود. گرافیک این پردازنده‌ها نیز از طراحی UHD اینتل استفاده می‌کند؛ هرچند مشخص نیست این GPU از نوع Gen یا Xe است.

از ویژگی‌های جدید پردازنده‌های پایین‌رده‌ی اینتل می‌توان به واحد پردازش تصویر یا IPU اشاره کرد که به پردازش تماس‌های تصویری و قابلیت‌هایی مانند تارکردن (Blur کردن) پس‌زمینه‌ی تماس کمک می‌کند. اولین دستگاه‌های مجهز به پردازنده‌های جاسپرلیک کروم‌بوک‌های کم‌مصرف هستند که اینتل در آن‌ها احتمالا دست بالاتری درمقایسه‌با تراشه‌های AMD A6-9220C وHelios P60T مدیاتک خواهد داشت. 

بنابه ادعای اینتل، عملکرد جاسپرلیک ۳۵ درصد بهتر از نسل قبل از خود، یعنی جمنی لیک (Gemini Lake) خواهد بود و هنگام استفاده در کروم‌بوک‌ها، تا ۱۴۴ درصد عملکرد بهتری درمقایسه‌با دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های رقیب ارائه می‌دهد. کروم‌بوک‌های مجهز به پردازنده‌های جدید در سه‌ماهه‌ی نخست سال جاری میلادی به بازار عرضه می‌شوند و دستگاه‌های ویندوزی و لینوکسی نیز در سه‌ماهه‌ی دوم از راه می‌رسند. غول صنعت نیمه‌هادی اعلام کرده است که ۱۷۰ طراحی کروم‌بوک برای سال ۲۰۲۱ در نظر گرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات