Juno نوشیدنی‌ها را تنها در پنج دقیقه خنک می‌کند

سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷
مطالعه 4 دقیقه
در چند سال گذشته، شرکت ماتریس را به‌خاطر ساعت‌های هوشمندش می‌شناختند که از گرمای بدن انسان انرژی می‌گرفتند؛ اما در رویداد CES 2020، این شرکت نوآوری جدیدی معرفی کرد.
تبلیغات

حتما برای شما هم زیاد پیش آمده است که بطری نوشابه‌ی گرم را در دست گرفته‌ و از ته دل آرزو کرده‌اید ای کاش راهی بود که آن را به‌سرعت خنک می‌کرد. به‌نظر می‌رسد در شرکت ماتریس هم یک نفر چنین مشکلی با نوشیدنی‌های خود داشته است؛ چراکه این تولیدکننده‌ی کولرهای بسیار پیشرفته ساعاتی پیش در رویداد CES جدیدترین محصول خود به‌نام جونو (Juno) را رونمایی کرد. دستگاه مذکور می‌تواند هر نوع نوشیدنی را تنها در چند دقیقه خنک کند.

نحوه‌ی کار جونو بدین‌ترتیب است که موتور خنک‌کننده‌ی ترموالکتریکی (TEC) پیشرفته‌ای در آن کار گذاشته شده است که از مکانیسم مخلوط‌سازی ویژه در ظرف مایع استفاده می‌کند. هیچ ماده‌ی شیمیایی یا ماده‌ی مبرد مخرب محیط‌زیست در این دستگاه وجود ندارد و درنتیجه، بدون نگرانی نوشیدنی خنک حاصل دستگاه جونو را می‌توانید بنوشید.

جونو چیلر / Juno Chiller

داگلاس تام، هم‌بنیان‌گذار و رئیس بخش فناوری ماتریس، در بیانیه‌ای چنین گفته است:

در گذشته، تیم ماتریس توجه خود را معطوف به جذب گرمای تلف‌شده کرده بود تا بدین‌ترتیب از انرژی کاربردی در دستگاه‌هایی مانند پاورواچ (PowerWatch) بهره‌برداری کند؛ اما در جونو، ما فناوری انحصاری و تخصص مهندسی ترموالکتریک خود را تقویت کرده‌ایم تا موتور TEC بسازیم که گرما را به سریع‌ترین روش ممکن حذف کند.

داگلاس تام به‌دلیل مصرف انرژی بسیار کمتر و سازگاری بیشتر این محصول با محیط‌زیست، به قابلیت فناوری جدید شرکتش برای جایگزینی با یخچال‌های سنتی خوش‌بین است.

صنایع ماتریس معتقد است جونو چیلر (Juno Chiller) دستگاهی بسیار انعطاف‌پذیر است که می‌توان از آن برای مخلوط‌سازی شربت‌های مختلف یا هر نوشیدنی دیگری بهره برد که برای خنک‌کردن آن‌ها نباید از یخ استفاده کرد.

جونو چیلر / Juno Chiller

ماتریس جونو می‌تواند یک بطری ۳۴۰ گرمی حاوی ماء‌الشعیر را تنها در دو دقیقه از دمای اتاق (۲۲ درجه‌ی سانتی‌گراد) به دمای مطلوب درحدود ۴ درجه‌ی سانتی‌گراد برساند یا یک بطری ۷۵۰ میلی‌لیتری نوشابه را تنها در پنج دقیقه از دمای اتاق به ۹ درجه‌ی سانتی‌گراد برساند. قوطی‌های نوشابه با قطر ۹ و ارتفاع ۳۲ سانتی‌متر را می‌توان در این دستگاه قرار داد و خنک کرد.

نحوه‌ی کار جونو به این صورت است که ژنراتورهای ترموالکتریک از عاملی به‌نام اثر سیبک (Seebeck Effect تبدیل گرما به انرژی الکتریکی) استفاده می‌کنند. این عامل پدیده‌ای است که به‌کمک آن انرژی ازطریق تفاوت دمای موجود در میان دو شیء تولید می‌شود. کاوشگرهای فضایی و نیروگاه‌ها و نیز پاورواچ ماتریک از این فناوری استفاده می‌کنند و باعث می‌شود دستگاه بدون نیاز به شارژ مجدد کار کند. درمقابل، جونو از الکتریسیته برای ایجاد تفاوت دما استفاده می‌کند و این پدیده را پلتیر (Peltier Effect انتقال حرارت بین دو ماده‌ی رسانا) می‌نامند.

برای استفاده از جونو، بطری را داخل آن بگذارید و دستگاه را با آب پر کنید. جونو آب را سرد و بطری را به‌سرعت می‌چرخاند تا گرما را از آن دور کند. این فرایند فقط چند دقیقه طول می‌کشد. کار با این دستگاه بسیار آسان است و تنها چند دکمه و یک لامپ ال‌ای‌دی بزرگ درکنار آن قرار دارد که باتوجه‌به دمای محتویات دستگاه، رنگ آن از قرمز به آبی تغییر می‌یابد. دمای مواد داخل دستگاه به‌صورت عدد نشان داده نمی‌شوند و اپلیکیشنی برای کنترل آن وجود ندارد. به‌هرحال چه فرقی می‌کند؛ همین‌که نوشیدنی‌ها را خنک می‌کند، کافی است.

جونو چیلر / Juno Chiller

اکرم بوکا، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت ماتریس می‌گوید:

می‌خواستیم نمونه‌ای کاربردی بسازیم که همه از آن سود ببرند. جونو بیان مصرف‌کننده‌ی نهایی درباره‌ی این موضوع است که چگونه فناوری خنک‌کنندگی ما می‌تواند روش دست‌کاری دما را به‌طور اساسی تغییر بدهد. کاربردهای آن بسیار زیاد است و از همکاری‌های آینده و موارد استفاده‌ی آتی از فناوری خنک‌کنندگی ترموالکتریک ماتریس به‌شدت هیجان‌زده هستیم.

اندازه‌ی محصول جدید ماتریس چندان هم کوچک نیست. این دستگاه در ابعاد ۱۶ در ۱۳ در ۸ اینچ به بازار عرضه می‌شود و به‌‌ اندازه‌ای است که بتوان آن را روی اوپن آشپزخانه گذاشت. پیش‌فروش جونو از امروز و با قیمت ۱۹۹ دلار آغاز شد و انتظار می‌رود از تابستان ۲۰۲۰ با قیمت ۲۹۹ دلار به بازار عرضه شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات