گیبز وانت دوزیست هامدینگا را برای امداد در زمان وقوع سیل در آسیا خواهد ساخت

چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۳
مطالعه 2 دقیقه
خودرویی که هم در خشکی و هم در آب بتواند حرکت کند ظاهرا ساخته شده است.
تبلیغات

شاید شما هم مانند خیلی دیگر از مردم رویای دیدن خودروی پرنده را در سر داشته باشید، ولی اینطور که به نظر می‌رسد این رویا هرگز به واقعیت نخواهد پیوست. در عوض خودرویی که هم در خشکی و هم در آب بتواند حرکت کند نه تنها مدت‌ها است که به واقعیت تبدیل شده بلکه حالا شرکت خودروسازی گیبز برای بهره‌مندی بیشتر از این خودروها در هنگام وقوع سونامی یا سیل خط تولید وانت‌های دوزیست خود را به جنوب‌شرقی آسیا انتقال داده است.

درست است که رویای خودروی پرنده احتمالاً هرگز واقعیت پیدا نخواهد کرد، ولی مسئله‌ی خودروی شناور چندین دهه است که حل شده به نظر می‌رسد. در واقع دوزیستان گیبز در زمینه‌ی تولید خودروها، وانت‌ها و چهارچرخ‌های دوزیست از هر شرکت دیگری جلوتر هستند. در هر صورت این خودروها فقط برای تفریح و سرگرمی نبوده و می‌توان در زمینه کمک به مردم نیز از آنها استفاده کرد. حداقل گیبز اینطور فکر می‌کند و این خودروساز کوچک مجوز تولید وانت دوزیست هامدینگای خود را به شرکت کینتیکس تکنولوژیکس سنگاپور داده است تا در سونامی و سیل‌های احتمالی آینده، در منطقه یاری رسان باشد.

این قرارداد ۱۲ ساله به این شرکت آسیایی اجازه می‌دهد تا هامدینگا را در جنوب شرقی آسیا تولید کرده و به فروش برساند. این شرکت قصد دارد از آن برای گشت نجات، تخلیه اضطراری و پزشکی و حمل ونقل افراد و تدارکات اضطراری استفاده کند. هامدینگا یک وانت دوزیستِ ۶.۵ متری است که می‌تواند تا تعداد هفت نفر انسان بالغ یا ۷۵۰ کیلوگرم بار را حمل کند. این خودرو دارای موتور توربوشارژ دیزلی بوده و می‌تواند تا سرعت ۴۸ کیلومتر در ساعت در آب و سرعت‌های بالاتر در خشکی حرکت کند. این اتومبیل برای امنیت بیشتر در آب‌های کم عمق می‌تواند در چند ثانیه چرخ های خود را بالا آورده و به سمت بدنه جمع کند و از نیروی محرکه‌ی واترجت استفاده می‌کند. برای جاده نیز سیستم محرکه‌ی Whole Wheel و ترمزهای دیسکی دارد.

وانت‌های دوزیست برای جابجایی در سیلاب‌ها بسیار کارامد به نظر می‌رسند. گیبز فناوری ساخت خودروهای ضد آب با چرخ‌های قابل جمع شدنِ خود را پتنت کرده و روی قراردادهای بیشتری با شرکت‌های دیگر در سال‌های آتی کار می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات