M2، جدید‌ترین عضو خانواده‌ی اِم‌پاور بی‌ام‌و معرفی شد

شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸
مطالعه 6 دقیقه
بی ام دبلیو، در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۶ با چند محصول جدید پا به عرصه گذاشته که از مهم‌ترین این محصولات می‌توانیم به ام ۲ (M2) کوپه و ایکس ۴ ام ۴۰ آی (X4 M40i) اشاره کنیم. در این گزارش به بررسی دو خودروی جدید بی ام دبلیو خواهیم پرداخت. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

بی ام دبلیو ام ۲ (BMW M2) برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی دیترویت سال ۲۰۱۶ به نمایش گذاشته شد و گفته می‌شود که بی‌ام‌و قصد داشته تا با طراحی و ساخت این خودرو به نوعی یادآور مدل‌های کلاسیک نیوکلاس (New Class) تولید شده در سال ۲۰۰۲ باشد. در نمایشگاه خودروی دیترویت از دو خودروی جذاب ایکس ۴ ام ۴۰ آی (X4 M40i) کوپه و ام ۲ (M2) کوپه رونمایی شد. البته در کنار این‌ها کمپانی بی ام‌و در این نمایشگاه محصولاتی همچون ایکس ۱ جدید (new X1)، سری ۷، خودروی هیبرید پلاگین ۳۳۰ ای (330e) و همچنین دو خودروی الکتریکی را به نمایش گذاشته بود.

بی‌ام‌و M2

بر اساس ادعای کمپانی بی ام دبلیو، ام ۲ خودرویی متعلق به آینده است. با بررسی بیشتر خودرو شاید ما هم با کمپانی هم‌‌‌نظر شویم و به این نتیجه برسیم که ادعای بی ام‌و چندان هم بی‌اساس نبوده است. این کوپه از پیشرانه‌ی ۳ لیتری شش سیلندر و توربوشارژر دوقلو ساخته شده است که این مجموعه می‌تواند منجر به تولید ۳۶۵ اسب بخار در دور ۶۵۰۰ و همچنین رسیدن به گشتاور بیشینه‌ی ۴۶۵ نیوتون‌متری در دور ناچیز ۱۴۰۰ ‌شود. ساختار تقویتی با نام اوربوست (overboost) هم در این خودرو تعبیه شده است که در صورت فعال شدن می‌تواند در شتاب‌‌گیری‌های کوتاه نسبت به حالت عادی به اندازه‌ی ۳۵ نیوتون‌متر گشتاور بیشتری فراهم سازد. در حالت استاندارد، گیربکس غیرخودکار شش سرعته‌ از نوع تطبیقی با دور موتور برای این خودرو در نظر گرفته شده است. همچنین سیستم انتقال توان دوکلاچه هم به صورت سفارشی روی ام ۲ تعبیه شده است.

dsc 7486 07e03 ام ۲

توان تولید شده در پیشرانه از طریق سیستم دیفرانسیل تمام متغیر (Active M Differential) به چرخ‌های عقب انتقال می‌یابد. زمان رسیدن از حالت ایستا به سرعت ۹۶ کیلومتربرساعت در حالت انتقال توان ‌خودکار ۴.۲ ثانیه و برای حالت غیرخودکار ۴.۴ ثانیه است. گفتنی است که محدوده‌ی سرعت بیشینه هم به صورت الکترونیکی روی ۲۵۰ کیلومتربرساعت محدود شده است.

dsc 7499 4b11a ام ۲

خودروهای اسپرت معمولا بیشتر در پیست‌ها و سرعت‌های بالا مورد مصرف قرار می‌گیرند. از این رو محفظه‌ی روغن (oil sump) به گونه‌ای ساخته شده که حرکت روغن را طوری جهت ‌دهد که همه‌ی اجزا، همواره روانکاری شده باشند. این امر در شرایط شتاب‌گیری شدید بسیار مهم است. علاوه بر این، پمپ روغن اضافی هم تعبیه شده است تا بتواند در هنگام ترمزهای سنگین روغن را به خوبی به قسمت‌های عقب محفظه‌ی پیشرانه بازگرداند.

dsc 7495 ca9ff ام ۲

برای اینکه این خودرو در پیست هم عملکرد دلخواه را داشته باشد، بی ام دبلیو به میزان ۵ کیلوگرم به سبک‌سازی سیستم تعلیق جلو پرداخته و علاوه بر آن با استفاده‌ی گسترده از آلومینیوم در ساخت شاسی، وزن خودرو در این بخش را نیز کاهش داده است. در قسمت عقب، از مجموعه‌ی پنج مفصل استفاده شده که بخش عمده‌ی آن از جنس آلومینیم است و در مقایسه با ساختار فولادی تقریبا ۳ کیلوگرم سبک‌تر شده. تایرهای سوپر اسپرت میشلین (Michelin) به مشخصات 245/35 ZR19  و 265/35 ZR19 برای محور جلو و عقب، در بی‌ام‌و ام ۲ استفاده شده‌اند. در ترمز چرخ‌های جلو از چهار سیلندر برای توقف دیسک ۱۵ اینچی استفاده شده است. همچنین در چرخ‌های عقب هم دو سیلندر وظیفه‌ی اعمال فشار لازم برای توقف دیسک‌های ۱۴.۵ اینچی را به عهده دارند.

dsc 7491  ام ۲

بدیهی است که مدل‌های اسپرت بی ام‌و باید از جدید‌ترین تکنولوژی‌های ایمنی بهره برده باشند. بی‌ام‌و ام ۲ به سیستم‌هایی نظیر رانندگی هوشمند بی ام دبلیو با هشدار بروز تصادف، سیستم ترمز خودکار به همراه هشدار عبور رهگذران، سیستم هشدار خروج از خطوط بزرگراه، سیستم کنترل فاصله‌ی پارک و دوربین عقب استفاده شده است. در کنار همه‌ی این موارد، مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های مفید هم در دسترس هستند که می‌توانند در ثبت زمان دورها، اندازه‌گیری و ثبت نیروی گرانشی (g force) به کار روند. همچنین می‌توان این برنامه‌ها را به دوربین‌های گوپرو (GoPro) متصل کرد و بدین ترتیب امکان تهیه، تحلیل و به اشتراک گذاشتن ویدیوهای عالی از مسابقه را فراهم کرد.بی ام دبلیو ام ۲ از ماه آوریل سال جاری عرضه خواهد شد و قیمت اولیه‌ی آن ۵۱۷۰۰ دلار خواهد بود.

بی‌ام‌و X4

اکنون به سراغ ایکس ۴ می‌رویم. مدل M40i به وضوح رگه‌هایی از ام‌ پاور را در خود دارد. رینگ‌های ۲۰ اینچی خاص M در این خودرو به کار رفته‌اند. علاوه بر آن، غربیلک فرمان، دسته دنده، صندلی‌های اسپرت و روکش درها همگی به علایم خاص محصولات سری ام مجهز شده‌اند. خروجی‌های کرومی اگزوز در انتهای خودرو نیز از دیگر نکات قابل توجه این محصول است.

p90199554 highres 0 8357b ایکس ۴

پیشرانه‌ی به کار رفته در ایکس ۴ از همان نمونه‌ی استفاده شده در ام ۲ است؛ پیشرانه‌ی ۳ لیتری شش سیلندر که توانایی تولید ۳۵۵ اسب بخار و گشتاور ۴۶۵ نیوتون‌متر را دارد. زمان رسیدن از حالت ایستا به سرعت ۹۶ کیلومتربرساعت برای ایکس ۴ ام ۴۰ آی (X4 M40i) ۴.۷ ثانیه گزارش شده است. این در حالی است که در مدل ایکس ۴ ایکس درایو ۳۵۰ آی (X4 xDrive350i) در ۳ ثانیه به این سرعت می‌رسد. میل‌لنگ فولادی، رینگ‌های بهبود یافته، یاتاقان‌های جدید میل‌لنگ و شمع‌هایی با کارکرد بالا از جمله بهبودهای انجام شده‌ای هستند که می‌توان به آنها اشاره کرد.

p90199595 highres 0 7fc70 ایکس ۴

ایکس ۴ از سیستم انتقال توان استپ‌ترونیک (steptronic) هشت سرعته با تورک کانورتر بهره می‌برد. سیستم استپ‌ترونیک با تعریفی ساده به جعبه دنده‌هایی گفته می‌شود که سعی دارد تا پویایی و چابکی موجود روی سیستم‌های غیرخودکار را به مقدار هر چه بیشتر در نمونه‌های خودکار فراهم کند. این فناوری و استفاده از آن به این شکل برای نخستین بار توسط کمپانی بی ام دبلیو به کار رفته است.

p90199600 highres 0 a833c ایکس ۴

کوپه‌ی اسپرت بی‌ام‌و دارای امکانات ایمنی بسیاری همچون کروز کنترل تطبیقی و ترمز اضطراری است؛ هم‌چنین انواع گوناگونی از بسته‌های افزوده نیز برای خریداران قابل سفارش است.

p90199609 highres 0 ac5fe ایکس ۴

در پایان هم گفتنی است که فروش ایکس ۴ ام ۴۰ آی در ماه فوریه‌ی امسال آغازمی‌شود و قیمت آن بدون احتساب هزینه‌ی حمل و مراحل اداری ۵۷۸۰۰ دلار خواهد بود.

کلیه‌ی اخبار و مقالات مرتبط با نمایشگاه را در صفحه‌ی Detroit Auto Show 2016 مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات