با سلطان جدید پیست‌ها آشنا شوید؛ دوج وایپر ACR

چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۵
مطالعه 5 دقیقه
دوج وایپر یکی از دوست‌داشتنی‌ترین سوپر‌اسپرت‌های جهان است. این خودرو همواره به واسطه پیشرانه‌ی حجیم و پرقدرت در کنار قیمتی ایده‌آل، نظرات کارشناسان زیادی را به خود جلب می‌کند. حال دوج با معرفی نمونه‌ی بهینه شده وایپر، فقط یک موضوع را در سر می‌پروراند؛ شکستن رکورد تمام پیست‌های جهان.
تبلیغات

 پیش‌تر هنگام معرفی دوج وایپر ACR در بهار سال جاری، کارشناسان با توجه به مشخصات فنی این خودرو و تجربه‌ای که از مدل‌های بهینه شده‌ی وایپر داشتند، پیش‌بینی کرده بودند هنگام ورود این خودرو به پیست‌ها حمام خون به راه خواهد افتاد. پیش‌بینی این کارشناسان به حقیقت پیوست و وایپر در حال شکستن رکورد تک تک پیست‌های جهان است. دوج تا این لحظه اعلام کرده است وایپر ACR رکورددار ۱۳ پیست جهان است. 

شاید با خود فکر کنید احتمالا پیست‌هایی که دوج در آن‌ها اقدام به زمان گیری وایپر ACR کرده است، چندان معروف نبوده و سوپراسپرت‌های مطرح در این پیست‌ها خودروهای خود را تست نکرده‌اند. اما کاملا اشتباه می‌کنید؛ زیرا این سوپراسپرت اصیل آمریکایی توانسته رکورد‌های ثبت شده توسط بهترین ابرخودروهای جهان اعم از پورشه ۹۱۸ و مک‌لارن P1 را نیز جا به جا کند. این موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید پیشرانه‌ی وایپر ACR تنها ۶۴۵ اسب بخار توان تولید می‌کند و رقبای وی همگی به پیشرانه‌های قدرتمند با توان بالاتر از ۸۰۰ و یا ۹۰۰ اسب بخار مجهز هستند. در نهایت نیز برچسب قیمت ۱۲۲ هزار دلاری وایپر ACR حجت را بر شما تمام کرده و آن را به یکی از بهترین سوپراسپرت‌های تاریخ تبدیل خواهد کرد.

دوج وایپر ACR

به عنوان مثال پیست لاگونا را در نظر بگیرید. دوج وایپر ACR توانسته است با رانندگی رندی پُست در این پیست رکورد خارق‌العاده ۱.۲۸.۶۵ را از خود به جای بگذارد. حال چرا رندی پُست برای راندن این خودرو انتخاب شده است. جواب واضح است زیرا این راننده حرفه‌ای پیش‌تر در همین پیست توسط نشریه موتورترند برای زمان‌گیری خودرو‌های مک‌لارن P1 و پورشه ۹۱۸ انتخاب شده بود. در نهایت نیز رکورد‌های ۱.۳۰.۷۱ و ۱.۲۹.۸۹ برای ابرخودرو‌های هیبریدی P1 و ۹۱۸ به دست آمده که سریع‌ترین زمان‌های این پیست نیز بودند. 

تغییرات صورت گرفته از سوی دوج برای بهینه‌سازی وایپر عبارتند از استفاده از تایر‌های جدید کومهو اِستا V720 که به طور خاص برای این خودرو طراحی و تولید شده‌اند که در محور جلو از نمونه‌ی ۱۹-۲۹۵/۲۵ و در محور عقب از نمونه‌ی ۱۹-۳۵۵/۳۰ استفاده شده است. اما یکی دیگر از تغییرات اساسی انجام گرفته کاربرد کیت آیرودینامیکی با بال عقب به طول ۱۹۰ سانتی‌متر است که توانایی اعمال بیش از ۵۰۰ کیلوگرم دان‌فورس را در سرعت ۲۴۰ کیلوگرم بر ساعت دارد و به گفته‌ی مدیران دوج این میزان در حداکثر سرعت خودرو به چیزی نزدیک به ۹۰۰ کیلوگرم خواهد رسید. اصلاح و افزایش توان ترمزی وایپر نیز یکی دیگر از اقدامان دوج بوده است. وایپر ACR اکنون با استفاده از دیسک‌های کربن-سرامیک به قطر ۱۵.۴ اینچ و کالیپر با ۶ پیستون در جلو و ۱۴.۲ اینچ و کالیپر با ۴ پیستون در عقب، یکی از بهترین سیستم‌های ترمز جهان را به همراه دارد. 

دوج وایپر ACR

 متاسفانه هنوز وایپر ACR به دلیل وجود یک سری از محدودیت‌ها، در پیست نوربرگ‌رینگ آزمایش نشده است. اما امیدواریم به زودی این مساله حل شده و دوج با آخرین دست پرورده‌ی خود به قدرت‌نمایی در این پیست بپردازد. نسل قبلی وایپر ACR با رکورد ۷.۱۲.۱۳ در رده‌ی چهارم بهترین رکورد‌ها قرار دارد و رکورد‌دار این پیست مشهور نیز در حال حاضر پورشه ۹۱۸ است. با توجه به نمایش‌های اخیر وایپر ACR بعید نیست که جابجایی در صدر لیست خودروهای نوربرگ‌رینگ رخ دهد.

نام ۱۳ پیستی که دوج وایپر ACR در حال حاضر رکورددار آن‌ها است به شرح زیر است:

  • لاگونا سکا - ۱.۲۸.۶۵
  • رُد آتلانتا - ۱.۲۶.۵۴
  • واترفورد هیلز - ۱.۱۰.۸۹
  •  نلسون لدجز - ۱.۰۶.۲۱
  • موتان مایل - ۵۱.۱۷
  • جینجرمن ریس‌وی - ۱.۳۱.۹۱
  • پیتزبورگ اینترنشنال ریس کامپلکس - ۵۸.۳۷
  • گراتان ریس‌وی - ۱.۲۲.۰۹
  • ویرجینیا اینترنسنا ریس‌وی - ۲.۴۰.۰۲
  • ویلو اسپرینگ ریس‌وی - ۱.۲۱.۲۴
  • موتور اسپرت رنچ - ۱.۱۶.۹۸
  • باتن ویلو ریس‌وی پارک - ۱.۴۷.۷۰
  • ایندی موتوراسپرت رنچ - ۱.۳۳.۷۵

در نهایت نیز به مقایسه‌ی آمار بدست آمده از دستگاه VBOX نصب شده بر روی وایپر ACR و مقایسه‌ی آن با مک‌لارن P1 و پورشه ۹۱۸ می‌پردازیم. آمار زیر هنگام زمان‌گیری خودروهای مذکور در پیست لاگونا سکا بدست آمده‌اند.

نمودار مقایسه وایپر با پی وان و ۹۱۸

نمودار به روشنی نمایانگر این مساله است که وایپر ACR به واسطه پیشرانه‌ی ضعیف‌تر خود توانایی رقابت با P1 و ۹۱۸ را در مسیر‌های مستقیم ندارد و همواره سرعت کسب شده توسط این خودرو کمتر از رقبای هیبریدی خود است. اما برتری وایپر در سیستم ترمز و تعلیق آن است که به راننده این امکان را می‌دهد که علاوه بر دیر ترمز کردن، با سرعت بیشتری نیز وارد پیچ شود. هرچه به انتهای پیست نزدیک می‌شویم این مساله بیشتر کرد پیدا می‌کند و مشاهده می‌کنیم فاصله بین وایپر ACR و رقبای خود بیشتر می‌شود. 

نمودار مقایسه وایپر با پی وان و ۹۱۸

اما برای درک بهتر تاثیر کیت آیرودینامیکی جدید و بهینه‌سازی‌های سیستم تعلیق صورت گرفته بد نیست به نمودار شتاب جانبی بدست آمده در پیست لاگونا نیز نگاهی بیاندازیم. می‌بینیم که وایپر ACR در تمامی پیچ‌ها شتاب جانبی بالاتری را نسبت به P1 و ۹۱۸ تحمل کرده که این مسله نشان از سرعت بالاتر خودرو در پیچ‌ها است. همانطور که مشاهده می‌کنید وایپر ACR در نقطه اوج خود توانسته است رکورد ۱.۹ جی را از خود به جای بگذارد که آماری فوق‌العاده است.

متاسفانه پیش‌تر نیز خبری مبنی بر توقف تولید وایپر به دلیل میزان فروش کم آن منتشر شد که دوج هنوز نسبت به این خبر اظهارنظری نکرده است. اما عمیقا امیدواریم که دوج هم‌چنان به تولید این سوپر اسپرت اصیل خود ادامه دهد؛ زیرا نبرد این رده از خودروها بدون وجود وایپر ۱۰ سیلندر جذابیت گذشته را نخواهد داشت؛ به خصوص که نمونه ACR آن باشد.

2016 dodge viper acr above front view 650c6

نظر شما در رابطه با این خودرو چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات