تسلا ایکس با لقب امن ترین SUV جهان به بازار عرضه شد

چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
مطالعه 5 دقیقه
کمپانی تسلا ساعاتی پیش با برگزاری مراسمی در مقر اصلی کارخانه‌ی تسلا در فریمونت کالیفرنیا، مدل ایکس خود را معرفی و عرضه کرد. مدل شاسی بلند یا SUV تسلا با نام ایکس روانه‌ی بازار خواهد شد. اطلاعات ارائه شده توسط تسلا حکایت از این دارد که تسلا توجه ویژه‌ای را معطوف بحث امنیت در این خودرو کرده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

صبح امروز ایلان ماسک در مقر اصلی کارخانه‌ی تسلا که در فریمونت کالیفرنیا واقع شده به روی صحنه رفت تا رسما از مدل ایکس تسلا رونمایی کند. با وجود تاخیر‌های فراوان در عرضه‌ی این خودرو به بازار، ماسک مدل ایکس را دارای قابلیت‌هایی عنوان کرد که هر شخصی را مجاب به خرید آن خواهد کرد.

آنطور که به نظر می‌رسد تسلا، مدل ایکس را با تمرکز ویژه‌ای بر قابلیت‌های امنیتی روانه‌ی بازار کرده است. ایلان ماسک در جریان معرفی مدل ایکس به این موضوع اشاره کرد که این خودرو موفق شده تا تمام آزمایش‌های تصادف را با گرفتن پنج ستاره پشت سربگذارد. ماسک به این موضوع تاکید کرد که مدل ایکس اولین خودروی SUV است که موفق شده تا پنج ستاره‌ی ایمنی را در تست‌های تصادف کسب کند. اصلی‌ترین دلیلی که باعث شده تا مدل ایکس موفق به کسب درجه‌ی بالایی از ایمنی برای سرنشینان خودرو شود، نبود پیشرانه‌ی درون‌سوز در جلوی خودرو است. به جای قرار گرفتن پیشرانه، تسلا باتری‌هایی را با وزن سنگین در کف سینه‌ی جلو خودرو قرار داده که مرکز ثقل خودرو را در سرعت‌های بالا پایین نگه می‌دارد. همچنین وجود فضای کافی این امکان را در اختیار مهندسان تسلا قرار داده تا با توجه ویژه‌ای به طراحی ساختار امنیتی خودرو بپردازند. ضمنا تسلا فیلتر هوای بسیار عظیمی را در این خودرو تعبیه کرده که Bioweapon Defense Mode نام دارد و به گفته‌ی ماسک، سرنشینان خودرو با بهره‌گیری از این سیستم از هر گونه آسیب ناشی از باکتری‌ها، گاز‌های خطرناک و سایر خطرات ناشی از مشکلات تنفسی در امان خواهند بود. براساس اطلاعات ارائه شده در سرعت‌های بالای شانس آسیب دیدن سرنشینان در صورت تصادف تنها ۶.۵ درصد است.

یکی دیگر از قابلیت‌های این خودرو که فناوری‌های بسیار جالب توجهی را به همراه دارد، درهای موسوم به Falcon Wing است. این خودرو از نظر ظاهری شباهت بسیاری به درهای موسوم به گالوینگ مورد استفاده در مرسدس SLS دارند، اما فناوری‌های تعبیه شده در مدل ایکس، این سیستم را متمایز می‌کند. به گفته‌ی ایلان ماسک با استفاده از سنسورهای تعبیه شده که توانایی بررسی محیط اطراف تسلا ایکس را دارند، درهای فالکون براساس فضای موجود در طرفین به اندازه‌ای باز خواهند شد که آسیبی به خودرو و موانع اطراف نرسد. درهای فالکون حتی توانایی بازشدن در شرایطی را دارد که مدل ایکس بسیار نزدیک به خودروهای اطراف پارک شده باشد. مدل ایکس قادر است ۷ سرنشین را در خود جای دهد. حداکثر وزن تحمل شده توسط این خودرو ۲.۵ تن است. تسلا تجهیزات جانبی دیگری را نیز برای این خودرو طراحی کرده که برای مثال می‌توان به نگهدارنده‌ی چهار دستگاه دوچرخه و ۶ ست اسکی اشاره کرد. این موضوع برای مدل ایکس از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، چراکه با باز شدن درهای فالکون، جایی برای بستن باربند و قرار دادن ابزار روی سقف باقی نمی‌ماند.

از نظر فنی، مدل ایکس از موتور دوگانه‌ای برخوردار است که یکی از نسخه‌های مدل اس نیز به آن مجهز است. این خودرو قادر است تا در کمتر از ۳.۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. این آمار برای یک خودروی شاسی بلند بسیار فوق‌العاده است. برای درک این موضوع کافی است تا زمان ثبت شده توسط مدل ایکس را با شماری از خودروهای ملقب به سوپراسپورت مقایسه کنیم. برای مثال فراری اسپایدر ۴۵۸ قادر است با وجود موتور ۴.۸ لیتری V8 در ۳.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد که ۰.۱ ثانیه کندتر از مدل ایکس است. با یکبار شارژ مدل ایکس می‌توان تا ۴۰۰ کیلومتر مسافت را طی کرد.

پس از برگزاری مراسم رونمایی رسمی، خریداران اولیه‌ی مدل ایکس، خودروی پیش ثبت نام کرده‌ی خود را در ازای پرداخت ۱۳۲٫۰۰۰ دلار دریافت کردند. این خودرو بصورت پیش فرض از قابلیت Auto Pilot بهره می‌برد و در صورت درخواست کاربران، در ازای پرداخت ۱۰٫۰۰۰ دلار سیستم Ludicrous Speed نیز به آن اضافه می‌شود.

ModelX 1
ModelX 2
ModelX 3
ModelX 4
ModelX 5
ModelX 6
ModelX 7
ModelX 8
ModelX 9
ModelX 10

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات