قابلیت‌های آیرودینامیک فراری 488GTB را بیشتر بشناسیم

چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
مطالعه 4 دقیقه
برای آشنایی با راه‌‌حل‌های آیرودینامیک فراری برای خودرو 488GTB ، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

فراری یکی از پیشروان استفاده از کنترل فعال آیرودینامیک بر روی خودروها است. به همین دلیل نیز این شرکت هر سانتی‌متر از بدنه‌ی 488 را به منظور خاصی طراحی و مهندسی کرده است. فراری 488GTB با ضریب درگ 1.67 کمترین مقاومت در برابر هوا را بین تمامی مدل‌های فراری دارد. برای آشنایی با راه‌‌حل‌های آیرودینامیک فراری برای این خودرو، با زومیت همراه باشید.

فراری علاوه بر دقت و وسواس زیاد در توسعه پیشرانه 488GTB، در طراحی بدنه این خودرو نیز سنگ تمام گذاشته است. پیشرانه ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری این خودرو توانایی تولید ۶۶۱ اسب بخار قدرت را دارد. هم‌چنین 488 حالا به لطف بدنه آیرودینامیک خود ۵۰ درصد درگ کمتر و دان‌فورس (نیروی عمودی رو به پایین) بیشتری نسبت به ۴۵۸ تولید می‌کند. فراری ادعا می‌کند که 488GTB توانایی تولید ۳۲۵ کیلوگرم دان‌فورس را در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت دارد.

در ادامه به بررسی نحوه‌ی هدایت جریان‌های هوا بر بدنه‌ی خودرو می‌پردازیم:

ستون قرار گرفته در سپر جلو

ستون میانی قرار داده شده در سپر جلو جریان‌های پرفشار هوا را به طرفین چپ و راست به سمت رادیاتور‌ها، و به سمت زیر خودروی هدایت می‌کند.

اسپویلر جلوی ۲ تکه

هم‌چنین اسپویلر دو تکه جلو که از خودروهای فرمول یک الهام گرفته شده است، علاوه بر خنک سازی موثر با هدایت جریان به زیر خودرو نیروی دان فورس بیشتری تولید می‌کند.

باله‌های زیر خودرو

باله‌های تعبیه شده در زیر خودرو و اطراف تایر، با ایجاد جریان‌های گردابه‌ای در زیر خودرو باعث افزایش دان فورس می شود.

دریچه‌ی جانبی خودرو

اما در جلوی گلگیر عقب، ورودی دو تکه‌های هوا قرار دارد که نقشی کلیدی ایفا کرده و دریچه‌های پایین جریان هوا را به اینترکولرها هدایت می‌کنند.

مسیر عبور هوا از درچه‌های جانبی خودرو
دریچه‌‌های کنار چراغ‌های عقب

دریچه‌ی بالایی نیز هوای ورودی و مورد نیاز پیشرانه را تامین‌ می‌کند. هم چنین جریان‌های هوایی که توسط پیشرانه مصرف نمی‌شوند، از دریچه تعبیه شده در کنار چراغ‌های عقب خارج می‌شود که این عمل با سرعت دادن به جریان هوا باعث کاهش درگ خودرو می‌شود.

اسپویلر عقب فراری

اما اسپویلر عقب خودرو به نحوی طراحی شده است تا بدون ایجاد اغتشاش و افزایش درگ، با هدایت جریان روی شیشه یه محفظه تعبیه شده باعث ایجاد نیروی دان فورس شود.

دیفیوزر عقب

اگزوز‌های 488 در محلی بالاتر از خودرو‌های هم‌رده قرار گرفته است که این عمل به بکارگیری دیفیوزری بزرگ‌تر و مو‌ثر‌تر کمک شایانی کرده است. این دیفیوزر با ۶ باله‌ی قوسی شکل خود، جریان هوا را پخش کرده و با افزایش سرعت آن به میزان نیروی دان‌فورس می‌افزاید. هم‌چنین صفحه‌ای زیر خودرو و ابتدای دیفیوزر لولا شده است که در سرعت‌های پایین بسته است.

صفحه‌ی زیر خودرو

اما این صفحه در سرعت‌های بالا ۱۷ درجه باز می‌شود که این مساله با کاهش درگ کمک می‌کند.

در ادامه می‌توانید ویدیوی تبلیغاتی فراری را در این خصوص تماشا کنید.

نظر شما در رابطه مهندسی بی‌نظیر فراری در زمینه آیرودینامیک چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات