عملکرد دیدنی پیشرانه‌ی مینیاتوری ۱۰ سیلندر و ۱۲۵ سی‌سی

پنج‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
یک مهندس خوش‌ذوق، ویدئویی جذاب از پیشرانه‌ی خورجینی ۱۰ سیلندر مینیاتوری دست‌ساز در یوتیوب منتشر کرده که ادعا می‌کند آن را در کارگاه خانگی خود ساخته است.
تبلیغات

اگر تابه‌حال به‌جای اختراعی تازه، وقت خود را صرف تماشای تلویزیون کرده‌اید، ممکن است این ویدئو ایده‌های جالبی به شما بدهد. فردی که در یوتیوب با نام Keith5700 شناخته می‌شود با تخمین خود ۲۵۰۰ ساعت زمان صرف ساخت یک پیشرانه‌ی کاملا کارآمد خورجینی ۱۰ سیلندر با حجم ۱۲۵ سانتی‌متر مکعب کرده است. برای انجام این کار بسیار ستودنی، او همه چیز این پیشرانه را در کارگاه خانگی خود و بدون کمک گرفتن از دستگاه تراش CNC ساخته است.

پیشرانه دست‌ساز خانگی

ویدئوهای زیر تمامی فرآیند ساخت این پیشرانه را به‌صورت عکس نشان می‌دهد. طراحی و ساخت این پیشرانه دست‌ساز واقعا فوق‌العاده است، خصوصا وقتی تلاش این فرد برای تبدیل تکه‌های خام آلومینیوم به یک پیشرانه ده سیلندر را تماشا کنید. 

Keith5700 در نظرات یوتیوب می‌گوید این پیشرانه با ساخت کارگاهی به‌خوبی کار می‌کند ولی برای عملکرد بهتر و کارآمدتر نیاز به استفاده از ترفندهای اضافی دارد.

Keith5700 می‌نویسد:

پیشرانه من دارای پروفیل‌های میل‌سوپاپ خفیفی است؛ من هرگز نمی‌خواستم یک کاردستی با سرعت بالا درست کنم، ترجیح می‌دهم یک پیشرانه با سرعت پایین، با دور آرام کم و پایدار داشته باشم. من فقط خوشحال هستم که پیشرانه‌ی من خوب کار می‌کند. خروجی مناسب و معقول برای من فقط یک پاداش اضافه است.

بااین‌حال، Keith5700 تخمین می‌زند که در حال حاضر این پیشرانه دست‌ساز حدود چهار اسب بخار (سه کیلووات) قدرت تولید می‌کند. او مایل است که برای اطلاع از قدرت خروجی پیشرانه، آن را با دینامومتر آزمایش کند. سیستم تزریق سوخت مگااسکوئرت به این پیشرانه اجازه می‌دهد که سوخت کمتری استفاده کند.

پیشرانه V10 دست‌ساز خانگی

در ویدیوی بعدی، Keith5700 خط قرمز این پیشرانه‌ی دست‌ساز را در ۵۰۰۰ دور بر دقیقه نگه می‌دارد. او در کامنتی در یوتیوب نوشت:

این فقط یک چارچوب دلخواه بود که به‌عنوان نقطه شروعی برای محدودیت دور به پیشرانه مدل دست‌ساز اضافه کردم. این پیشرانه کمی در ۵۰۰۰ دور بر دقیقه فرکانس دارد؛ بنابراین قبل از بالا رفتن زیاد دور نیاز به تعادل دارد و باید تعادل آن را برقرار کرد تا مشکلی به وجود نیاید.

کلیپ اول نشان می‌دهد که پیشرانه در حال کار است. در کلیپ دوم فرآیند ساخت این پیشرانه دست‌ساز در قالب عکس‌هایی نمایش داده می‌شود. بدون دانستن فرایند ساخت Keith5700، مطمئنا این تصور به وجود می‌آید که این پیشرانه ساخت یک کارخانه تولیدی مجهز است، نه این‌که در یک کارگاه خانگی و توسط یک پسر جوان، طراحی و ساخته شده است.

لینک دانلود

لینک دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات