وانت برقی هامر EV جنرال موتورز معرفی شد

چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
مطالعه 5 دقیقه
بعد از سال‌ها انتظار، محصول جدید هامر با تحول در تمامی جوانب فنی و ظاهر عرضه می‌شود. جنرال موتورز برای این برند، یک وانت پیکاپ پهن‌پیکر با پیشرانه برقی طراحی کرده است که ۱۰۰۰ اسب‌بخار قدرت دارد.
تبلیغات

برند هامر در سال ۱۹۹۲ توسط یک شرکت مستقل به‌نام امریکن موتورز جنرال معرفی شد. هدف از عرضه عمومی هامر، ساخت یک شاسی‌بلند استاندارد جاده براساس خودرو نظامی هاموی (Humvee) بود که نهایتا از سال ۱۹۹۸ به فروش رسید. هم‌زمان با ظهور بحران اقتصادی و نگرانی‌های محیط زیستی برای خودروهای پرمصرف، عرضه هامر از سال ۲۰۰۹، بعد از تولید مدل‌های H1 و H2 و H3 متوفق شد. مالکیت برند هامر برای تولید خودروهای جاده‌ای نیز از سال ۱۹۹۸ دراختیار جنرال موتورز (GMC) است.

حدود یک سال پیش، تصمیم جنرال موتورز برای بازتولید محصولی از هامر، اطلاع‌رسانی شد. خیلی زود، غول خودروسازی امریکا اعلام کرد؛ هدف از فعالیت مجدد برند هامر، عرضه وانت تمام برقی در اندازه بزرگ است، به‌شکلی که یک محصول بی‌نظیر در سطح جهانی باشد. نسل جدید باتری‌های جنرال موتورز موسوم به آلتیوم در هامر برقی استفاده خواهد شد تا از نظر فناوری، متفاوت از رقبا و دیگر محصولات شرکت سازنده تولید شود.

پیشرانه و باتری

مشخصات فنی هامر EV شگفت‌انگیز و فراتر از انتظار است. سه موتور الکتریکی، مجموع قدرت هزار اسب‌بخار و گشتاور باورنکردنی ۱۵,۵۹۲ نیوتن‌متر تولید می‌کنند. عدد مربوط به گشتاور، احتمالا از چرخ‌ها گرفته شده است و میزان واقعی مربوط به موتورها نیست. براساس اطلاعات موجود در سایت معتبر کار اند درایور (Car and Driver) گشتاور حقیقی هامر جدید، حدود ۱,۰۸۵ نیوتن‌متر خواهد بود.

GMC Hummer EV   وانت هامر برقی
GMC Hummer EV   وانت هامر برقی
GMC Hummer EV   وانت هامر برقی
GMC Hummer EV   وانت هامر برقی
GMC Hummer EV   وانت هامر برقی
GMC Hummer EV   وانت هامر برقی
GMC Hummer EV   وانت هامر برقی
GMC Hummer EV   وانت هامر برقی

یکی از جذاب‌ترین فناوری‌های ارائه شده برای هامر EV، شارژر DC ویژه با ولتاژ ۸۰۰ ولت است که با ۱۰ دقیقه اتصال، انرژی لازم برای حرکت تا مسافت ۱۶۰ کیلومتر فراهم می‌کند. هنوز اطلاعات دقیقی از ظرفیت باتری و توانایی‌های آن منتشر نشده است اما، امکان رانندگی تا ۵۶۰ کیلومتر برای هامر EV قطعی خواهد بود. همچنین، سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت در زمان ۳ ثانیه انجام خواهد شد که برای یک وانت پیکاپ پهن پیکر، فراتر از انتظار است.

طراحی بدنه و کابین

در نمای رو‌به‌رو، ترکیب طراحی مدرن با چراغ‌های باریک LED و حالت سنتی هامر با جلوپنجره عمودی وجود دارد. سرتاسر این قسمت، قابلیت نورافشانی خواهد داشت و خطی از نور تشکیل می‌دهد. مه‌شکن‌های کوچک در طرفین سپر هستند و فاصله زیادی تا زمین دارند. سپر سیاه‌رنگ با محافظ فلزی نقره‌ای در پایین، هامر EV را مناسب حرکت در مسیرهای سخت و شیب‌های تند نشان می‌دهد.

در نمای جانبی، حالتی ساده و مکعبی، مشابه نسخه‌های قدیمی هامر وجود دارد. بدنه فاقد حجم‌دهی پیچیده است و فضای زیادی برای مانور چرخ‌ها داخل گلگیر فراهم می‌کند. سقف، پوشش بار، قاب پنجره‌ها، فریم گلگیرها و رکاب، سیاه‌رنگ هستند و خطوطی تیره در بالا و پایین هامر EV تشکیل می‌دهند. نسخه اولیه (First Edition) با تایرهای عظیم گودیر و قطر ۳۵ اینچ عرضه می‌شود که عاج‌های درشت مناسب رانندگی در مسیرهای سخت دارد.

در نمای عقب، حالتی نسبتا ساده برای هامر جدید طراحی شده است که دارای ادوات مدرن و کاربردی است. چراغ‌های عمودی، دریچه دوگانه برای حمل بارهای متنوع در پشت و سپر سیاه مرتفع مشابه هامر کلاسیک، مهم‌ترین تفاوت‌های وانت پیکاپ برقی جنرال موتورز با مدل‌های بنزینی هستند. این محصول، با پوشش ویژه برای قسمت حمل بار ارائه می‌شود.

GMC Hummer EV   وانت هامر برقی

در کابین، فضای خاقانه و کاملا مکعبی وجود دارد که شباهتی به وانت‌های مشهور دنیا ندارد. حتی خروجی هوای تهویه مطبوع در طرفین داشبورد، عمودی و بسیار باریک هستند. در تصاویر منشتر شده از نسخه ویژه، ترکیبی از ادوات سیاه و طلایی دیده می‌شود که درکنار رنگ خاکستری روشن به‌عنوان زمینه اصلی داشبورد و تودری به‌کار رفته‌اند. فرمان مدور با کلیدهای غیرلمسی، همراه نمایشگر باریک دور موتور و کروزکنترل (قسمت سیاه بالای فرمان)، شبیه به نمونه‌های استفاده شده در کادیلاک است. دسته‌دنده و کلیدهای برجسته زیر نمایشگر لمسی هم، حالت سنتی و کلاسیک دارند. هامر EV دارای نمایشگر ۱۳/۴ اینچ وسط داشبورد و ۱۲/۳ اینچ پشت فرمان است تا بسیار مدرن و لوکس عمل کند.

هامر EV می‌تواند حالت بدون سقف و کروک داشته باشد, چراکه قاب‌‌های شیشه‌ای بالای کابین، علاوه‌بر حالت مون‌روف (شیشه ثابت)، به‌راحتی جدا می‌شوند و داخل صندوق جلو (محل سنتی موتور بنزینی) جای می‌گیرند.

امکانات ویژه

هامر EV یک وانت لوکس است و امکانات موردنیاز یک خریدار متمول در کلاس قیمتی نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار را فراهم می‌کند. سیستم خودران سوپرکروز جنرال موتورز، که معمولا در مدل‌های سفارشی از تولیدات کادیلاک دیده می‌شود، روی هامر جدید ارائه خواهد شد تا رانندگی به‌صورت کاملا آزاد (بی‌نیاز از تماس دست راننده با فرمان)، تعویض خط خودکار، افزایش و کاهش سرعت هماهنگ با ترافیک و ترمز هوشمند را فراهم کند.

امکانات کامل برای رانندگی در مسیرهای خارج جاده، سیستم دو دیفرانسیل جنرال موتورز و قابلیت حرکت خرچنگی (CrabWalk) در هامر EV نسخه اولیه وجود دارد. این تجهیزات به پیکاپ جنرال موتورز امکان می‌دهد تا چرخ‌های محور جلو و عقب را با زاویه مشابه، فرمان دهد و مسیر یا موانع را بدون نیاز به دور زدن، طی کند. همچنین، قابلیت افزایش ارتفاع بدنه به میزان ۱۵ سانتی‌متر به خواست راننده وجود دارد. علاوه‌بر دوربین جلو و عقب، دو دوربین‌ نصب شده زیر بدنه هم به رانندگی در مسیرهای سخت و ناهموار کمک می‌کنند.

آستانه قیمت هامر EV، برای تولید در پاییز سال ۲۰۲۲، معادل ۸۰ هزار دلار خواهد بود. نسخه‌های اولیه با امکانات ویژه، ۱۱۲ هزار دلار قیمت خواهند داشت. حدود دو سال تا عرضه نهایی این وانت الکتریکی باقی‌مانده است؛ اما می‌توان مطمئن بود هزاران دستگاه هامر EV طی روزهای آینده پیش‌فروش شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات