فناوری انقلابی AWAS چرخ‌ها را حین حرکت، میزان می‌کند

سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
استارتاپ دافتک فناوری میزان چرخ فعال یا AWAS را برای خودروها معرفی کرده است که باعث بهبود فرمان‌پذیری، کاهش مصرف سوخت و افزایش کارایی می‌شود.
تبلیغات

یک استارتاپ استرالیایی، سیستم میزان چرخ فعال (Active Wheel Alignment System) را توسعه داده و معتقد است در نهایت می‌تواند به اندازه سیستم ترمز ضدقفل رایج شود. AWAS را می‌توان در خودروهای جدید یا اصلاح‌شده نصب کرد و توسط استارتاپ دافتک (Doftek) مستقر در ویکتوریا ساخته شده است. این استارتاپ پیش‌بینی می‌کند تا پیش از پایان سال ۲۰۲۰، قراردادی را برای تجاری‌سازی این فناوری با یکی از تولیدکنندگان بزرگ اروپایی در صنعت خودرو امضا کند.

همچنین مذاکرات در حال انجام با حداقل دو برند بزرگ دیگر را تأیید کرده است. این سیستم آماده ورود به مرحله‌ی توسعه توسط خودروسازان یا قطعه‌سازان (OEM) است، بنابراین می‌تواند ظرف سه سال به تولید برسد و در وسایل نقلیه جدید قابل دسترسی باشد. پیش‌بینی می‌شود که این سیستم ابتدا در خودروهای لوکس و اسپرت مورد استفاده قرار گیرد و خودروهای الکتریکی و خودران نیز احتمالاً در آینده از جمله پذیرنده‌های اولیه این سیستم هستند. 

دکتر جف راجرز، بنیانگذار دافتک پیش‌بینی کرد که AWAS می‌تواند نسبت به ABS، با سرعت بیشتری توسط خودروسازان مورد استقبال قرار گیرد. راجرز گفت: 

من فکر می‌کنم ما در زمان دیگری هستیم. مذاکرات ما با خودروسازان این است که آن‌ها باید قبل از انتخاب و استفاده از فناوری جدید، قابلیت تولید انبوه آن را بررسی کنند و آن را فقط در خودروهای اسپرت یا لوکس خود داشته باشند. اما هنگامی که متقاعد شوند AWAS برای بهبود ظرفیت پیمایش خودروی الکتریکی و مدل‌های آینده‌ی آن‌ها و مواردی از این قبیل کاربرد دارد؛ آن‌ها ابتدا این فناوری را در وسایل نقلیه اسپرت و لوکس خود پیاده‌سازی می‌کنند و سپس آن را به تدریج به سایر محصولات گسترش می‌دهند. 
سیستم میزان چرخ فعال / awas استارتاپ دافتک / doftek استرالیا

مسئولان این استارتاپ ادعا می‌کنند که AWAS مزایای مختلفی از جمله فرمان‌پذیری بهتر، بهبود مصرف سوخت و کاهش نویز، لرزش و سختی دارد. دکتر راجرز می‌گوید که «در درجه‌ی اول، قطعه‌سازان و خودروسازان بر بهبود کارایی و کاهش مصرفی که AWAS می‌تواند فراهم کند، متمرکز شده‌اند. به‌طور سنتی، میزان چرخ خودرو (میزان فرمان) فقط در هنگام تولید یا در زمان نصب لاستیک‌های جدید انجام می‌شود. اما با تکیه بر بازخوردگیری از شتاب خودرو، ترمز و سایر حسگرهای سیستم، دستگاه الکترومکانیکی تولیدشده توسط دافتک می‌تواند چرخ‌ها را در هنگام حرکت تنظیم کرده و سطح تماس تایر را با زمین در حالت بیشینه حفظ کند.

مهندسان دافتک ادعا می‌کنند که استفاده از AWAS باعث بهبود ۱۵ درصدی فرمان‌پذیری، کاهش ۱۰ درصدی مقاومت غلتشی و کاهش بیش از ۱۰ درصدی دمای اوج تایرها و درنتیجه کاهش سایش لاستیک می‌شود. AWAS همچنین می‌تواند برای خودروهای فرمان عقب و سیستم‌های فرمان کمکی (چهارچرخ فرمان) مورد استفاده قرار گیرد. 

دافتک ادعا می‌کند که استفاده از AWAS باعث کاهش مصرف سوخت خودروهای سنتی مجهز به پیشرانه احتراق داخلی و افزایش ظرفیت پیمایش خودروهای الکتریکی خواهد شد. در این مرحله نمی‌توان ادعاهای اخیر دافتک را راستی‌آزمایی کرد زیرا برنامه‌های این استارتاپ برای آزمایش AWAS در آزمایشگاه آلاینده‌های جاده‌ای اروپا با توجه محدودیت‌های سفر ناشی از شیوع بیماری COVID-۱۹ لغو شده است. همه‌گیری ویروس کرونا همچنین تکمیل قرارداد دافتک را با یکی از قطعه‌سازان بزرگ و همچنین یکی از خودروسازان نامشخص اروپایی که می‌تواند این سیستم را از طرف دافتک تولید کند، به تأخیر انداخت. 

AWAS با تمام سیستم‌های تعلیق سنتی، در هر دو محور جلو و عقب کار می‌کند و فقط به ECU و یک جفت قطعات جایگزین در هر گوشه‌ی خودرو نیاز دارد. برخلاف تلاش‌های قبلی برای تولید چنین سیستم‌هایی، AWAS وزن ناچیز را به خودرو اضافه می‌کند و خیلی هم پرهزینه نیست. دکتر راجرز گفت:

هزینه ها از نظر تولید انبوه گران نیستند و با سایر سیستم‌ها مانند سیستم تعلیق مغناطیسی و سیستم فرمان عقب که در خودروها تعبیه شده‌اند، برابر هستند. ما عملکرد خوبی در برابر سایر سیستم‌ها داشته‌ایم، بنابراین استفاده از سیستم ما برای قطعه‌سازان و خودروسازان مقرون‌به‌صرفه است. 

دافتک هم‌اکنون AWAS را روی خودروهای مرسدس AMG GT S و آئودی TT RS مورد آزمایش قرار می‌دهد؛ آزمایش AWAS روی خودروهای یادشده به‌طور ویژه به این دلیل که آن‌ها از سیستم‌های تعلیق مختلفی بهره می‌برند. به‌عنوان مثال، مرسدس بنز از تعلیق دوجناغی و آئودی از تعلیق مک‌فرسون استفاده می‌کند. AWAS به‌عنوان یک سیستم چندحالته براساس تقاضا در آئودی و یک سیستم تطبیقی لحظه‌ای نسل دوم در مرسدس بنز مورد آزمایش قرار می‌گیرد و ادعا می‌شود که تا ۲۹ درصد فرمان‌پذیری بهتری ارائه می‌دهد. توسعه‌ی بیشتر این سیستم، میزان کردن دیفرانسیل برای هر چرخ است. AWAS می‌تواند میزان toe چرخ (زاویه عرضی)، کمبر (زاویه طولی) و کستر (شیب یا تمایل طولی) را برای حداکثر صرفه‌جویی یا کارایی و بسیاری از ترکیب‌ها در بین آن‌ها تنظیم کند.

علاوه بر دکتر جف راجرز، همسرش دکتر پریسیلا راجرز و دکتر پاول داوی نیز از بنیان‌گذاران دافتک به شمار می‌روند و هر سه مهندس مکانیک هستند. درحالی‌که آن‌ها پیش از تأسیس دافتک در توسعه برخی فناوری‌ها در صنعت بهداشت فعالیت کرده‌اند، علاقه‌ی زیادی به خودرو نیز دارند. دکتر راجرز در اواخر سال ۲۰۱۶ با ایده‌ی اولیه سیستم میزان چرخ فعال آشنا شد؛ راجرز در حالی که در باشگاه اتومبیل‌رانی وینتون ویکتوریا با آئودی TT خود مسابقه می‌داد، متوجه عدم آسانی تنظیم میزان چرخ خودرو شد. 

سیستم میزان چرخ فعال با پشتیبانی مرکز رشد تولید پیشرفته (AMGC) توسعه یافته است. AMGC یکی از موسسات دولتی غیرانتفاعی است که در زمینه‌ی پشتیبانی از نوآوری، بهره‌وری و رقابت در صنعت تولید استرالیا فعالیت می‌کند. دافتک و AMGC برای تولید نمونه اولیه AWAS و آزمایش این طرح مفهومی، هر کدام ۱۹۶,۴۲۵ دلار کمک کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات