سدان لوکس و هیبریدی دی اس 9 معرفی شد

سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
مطالعه 5 دقیقه
خودروسازی DS، زیرمجموعه‌ی لوکس گروه پژو-سیتروئن، اولین‌بار مدل سدان رونمایی کرده است. این محصول DS9 نام دارد و همراه پیشرانه‌ی پلاگین هیبرید روانه‌ی بازار خواهد شد.
تبلیغات

کد DS برای علاقه‌مندان مدل‌های کلاسیک یادآور یکی از محصولات پرفروش‌ و محبوب‌ سیتروئن به‌نام دوشو (تلفظ فرانسوی) بین سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۵ است. حالا برند دی اس (DS Automobiles) زیرمجموعه‌ی لوکس سیتروئن فرانسه است که نامش به‌عنوان خودروساز در سال ۲۰۰۹ مطرح شد. این شرکت از سال ۲۰۱۴ به‌طورمستقل فعالیتش را گسترش داد تا به‌عنوان عضوی از گروه خودروسازی پژو-سیتروئن موسوم به PSA شناخته شود. دی‌اس در تلاش است تا سال ۲۰۲۵، تمام تولیدات خود را با پیشرانه‌ی تمام‌‌برقی یا پلاگین هیبرید عرضه کند.

از سال ۲۰۱۴ تاکنون، هیچ‌کدام از محصولات دی‌اس در کلاس سدان نبودند. علاوه‌بر چند مدل کراس‌‌اور در اندازه‌های متنوع، DS5 و DS3 هم تولید شدند که البته خودروهایی پنج‌در و هاچ‌بک محسوب می‌شدند. از اواسط سال ۲۰۲۰، سدان DS9 به سبد شرکت سازنده اضافه می‌شود تا ضمن افزایش تنوع محصولات، به بازار کشورهای خارج از اروپا نیز صادر شود. این سدان لوکس در کشور چین تولید خواهد شد.

DS 9 ِ

با وجود امکانات لوکس و طراحی خلاقانه، DS9 چندان بزرگ و پهن‌پیکر نیست. این خودرو با فاصله‌ی محورهای ۲۸۵ سانتی‌متر تولید می‌شود که البته رضایت‌بخش است؛ اما کوچک‌تر از بی‌ام‌و سری ۵ یا مرسدس بنز کلاس E خواهد بود. در نمای روبه‌رو، مشابهت زیادی بین DS9 و کراس‌اور DS7 کراس‌بک وجود دارد. جلوپنجره‌ی ۶ ضلعی با ادوات کروم در جوانب همراه لامپ‌های کریستالی گردان داخل کاسه‌چراغ مهم‌ترین نکات در طراحی DS9 هستند. مشابه DS7 نوار LED روشنایی روز هم در خط باریک عمودی به طرفین سپرها منتقل شده است تا حس خودرو اسپرت با حالتی انتقام‌جو و متمرکز فراهم شود. خطوط حجم‌دهنده در DS9 بسیار هنرمندانه و حساب‌شده کار شده‌اند. روی کاپوت جلو، فضاسازی چشم‌نوازی با‌توجه‌به ابعاد چراغ‌ها وجود دارد. یک نوار فلزی و براق کروم هم طول درپوش موتور را از شیشه‌ی اصلی تا نزدیکی جلوپنجره پوشش می‌دهد.

DS 9 ِ

از نمای جانبی و پشت، خطوط عمیق با حجم‌دهی چشمگیر نقش مهمی در طراحی DS9 دارند. طراحی رینگ‌ها و دستگیره‌های مخفی‌شونده و حتی درپوش سوخت‌گیری متناسب با ساختار بدنه است و حالتی خلاقانه دارد. آینه‌بغل‌های دورنگ نیز، متناسب با سقف شیشه‌ای و سیاه‌رنگ DS9 خواهد بود. در عقب، شباهت‌هایی با نسل جدید سدان‌های مرسدس بنز، به‌ویژه کلاس CLS، دیده می‌شود؛ اما به‌لطف بالچه‌ی انتهای بدنه و ادوات کروم و چراغ‌های LED که حالت مثلثی مختص خودروهای دی‌اس را تداعی می‌کنند، شخصیت ویژه‌ای برای DS9 فراهم شده است.

DS9

در فضای داخلی، حالتی مینیمال و عاری از بهم‌ریختگی با کلیدهای متعدد داشبورد وجود دارد. راننده با نمایشگر بزرگ لمسی در وسط بسیاری از امکانات DS9 را مدیریت می‌کند. پشت فرمان هم نمایشگری عریض و تمام‌دیجیتال برای اطلاع از شرایط فنی نصب شده است. به‌زحمت می‌توان قطعه‌ای پلاستیکی در فضای داخلی DS9 دید؛ چراکه تمام سطح داشبورد و فرمان و حتی تودری‌ها پوشیده از چرم با ادوات فلزی براق هستند. خریدار DS9 حق انتخاب زیادی برای سفارش نوع نورپردازی و چرم با طرح و رنگ‌‌های مختلف دارد.

DS9

فراتر از طراحی خاص و خلاقانه استفاده از فناوری پلاگین هیبرید می‌تواند به افزایش محبوبیت برند دی‌اس در خارج از فرانسه کمک کند. سدان لوکس DS9 از ترکیب یک موتور تمام‌برقی با پیشرانه‌ی بنزینی از سری پیورتک (PureTech) نیرو می‌گیرد تا مجموع قدرت ۲۵۰ یا ۳۶۰ اسب‌بخار در نسخه‌های مختلف تولید شود. باتری‌های ۱۱/۹ کیلووات‌ساعتی شعاع حرکتی ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری با نهایت سرعت ۱۳۵ کیلومتربرساعت فراهم می‌کنند. این مدل با جعبه‌دنده‌ی هشت‌سرعته‌ی خودکار و سیستم دودیفرانسیل تولید خواهد شد.

DS9

محصولات خودروسازی دی‌اس تأکید زیادی بر فناوری‌های مدرن درکنار امکانات لوکس می‌کنند. در DS9، سیستم تعلیق هوشمند با حسگرهای راداری متنوع نصب شده است تا فنربندی هماهنگ با تحلیل شرایط جاده عمل کند. چراغ‌های کریستال LED در جلو با پنج حالت مختلف نور شامل رانندگی در شهر و بزرگراه و پارکینگ قابل‌تنظیم هستند. مشابه DS7، در DS9 هم دید شب وجود دارد تا راننده بتواند ازطریق نمایشگر دیجیتال پشت فرمان مسیر جاده را به‌خوبی ببیند.

DS9

امکانات ایمنی مدرن و فناوری خودران سطح ۲ در DS9 فراهم شده است. این خودرو ضمن بررسی سطح هوشیاری راننده، می‌تواند از کروزکنترل هوشمند و رانندگی خودکار با توانایی هدایت بین خطوط و کاهش یا افزایش سرعت متناسب با ترافیک بزرگراه استفاده کند. البته این امکانات هنوز با فناوری خودران موجود در محصولات مرسدس بنز و بی‌ام‌و یا مدل‌های جدید کادیلاک مجهز به سوپرکروز قابل مقایسه نیست؛ چراکه پس از سه ثانیه توقف در ترافیک، غیرفعال می‌شود و توانایی تعویض خط خودکار ندارد.

DS9
DS9
DS9
DS9
DS9
DS9
DS9
DS9
DS9
DS9
DS9
DS9

سدان لوکس DS9 از اواخر تابستان ۲۰۲۰ وارد بازار جهان خواهد شد. این محصول مانند بسیاری دیگر از خودروهای فرانسوی، در آمریکا و کانادا و مکزیک عرضه نمی‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات