جایزه بزرگ فرمول یک ژاپن ۲۰۱۹ با قهرمانی مرسدس همراه شد

یک‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
با وجود پول پوزیشن برای تیم فراری و سباستین فتل، والتری بوتاس توانست به مقام نخست جایزه‌بزرگ ژاپن برسد. با قهرمانی بوتاس، تیم مرسدس عنوان نخست فصل ۲۰۱۹ فرمول یک را ازآنِ خود کرد.
تبلیغات

پیست سوزوکا امسال هم میزبان رقابت‌های جذاب فرمول یک بود؛ یکی از مشهورترین مکان‌های ژاپن برای مسابقات سرعت با طول ۵/۸ کیلومتر و گنجایش ۱۵۵ هزار نفر تماشاگر که تحت مالکیت گروه صنعتی هوندا اداره می‌شود. سوزوکا در سال ۱۹۶۲ افتتاح شد و از سال ۲۰۰۳ تاکنون، میزبانی مسابقات فرمول یک را به فعالیت‌های خود افزوده است.

Sebastian Vettel

به‌دلیل مشکلات آب‌و‌هوایی، رقابت تعیین خط ساعاتی پیش از برگزاری مسابقه‌ی اصلی، شروع شد. این اتفاق نادر در دنیای موتور اسپرت، با موفقیت سباستین فتل، راننده‌ی آلمانی تیم فراری، همراه بود تا جلوتر از دیگران، رقابت جایزه‌بزرگ ژاپن را آغاز کند. پشت‌سر او به‌ترتیب، چارلز لکلرک، از تیم فراری، والتری بوتاس و لوتیس همیلتون، از تیم مرسدس و مکس ورشتاپن و الکس آلبون، از تیم ردبول، استارت زدند.

فرمول یک ژاپن

از ابتدا، شروع ناامیدکننده‌ی رانندگان فراری به سبقت‌گیری هوشمندانه‌ی والتری بوتاس منجر شد تا این راننده‌ی آلمانی بتواند از خط سه به جایگاه نخست برسد. پیش از اتمام اولین دور، ورشتاپن با لکرک برخورد کرد که به چرخش خودرو ردبول منجر شد. رانندگان مک‌لارن هم با سبقت‌گیری از الکس آلبون، دیگر راننده‌ی ردبول را با مشکل مواجه کردند. پس از آسیب‌دیدگی خودرو ورشتاپن و خروج او از مسابقه، آلبون با تلاش بسیار زیاد توانست در انتهای مسابقه به جایگاه چهارم برسد.

والتری بوتاس فرمول یک

والتری بوتاس جایگاه خود در مقام اول را تا اتمام رقابت سوزوکا حفظ کرد و با زمان یک ساعت و ۲۶ دقیقه و ۴۶/۷۵۵ ثانیه قهرمان جایزه بزرگ ژاپن شد. فتل هم توانست پیشتازی خود درمقابل همیلتون را حفظ کند و ضمن رسیدن به مقام دوم، اختلاف ۱۳/۳۴۳ ثانیه با بوتاس ثبت کند. زمان همیلتون در انتهای مسابقه، ۵۱۵ هزارم ثانیه بیشتر از فتل بود و جایگاه سوم را برای او به‌همراه داشت؛ اما امتیازی ویژه برای ثبت سریع‌ترین زمان در یک دور پیست سوزوکا هم به نام این راننده‌ی انگلیسی نوشته شد.

داوران مسابقه، چارلز لکلرک را در حادثه‌ی برخورد با ورشتاپن مقصر شناختند و به دلیل عدم خروج او از پیست، جمعا ۱۵ امتیاز منفی برای راننده‌ی فراری ثبت کردند. با این شرایط، لکلرک که جایزه بزرگ ژاپن را با مقام ششم به اتمام رسانده بود؛ به رده‌ی هفتم سقوط کرد. در رده‌های چهارم تا ششم مسابقه، به‌ترتیب الکس آلبون و کارلوس ساینز، از تیم مک‌لارن و دنیل ریکیاردو، از تیم رنو قرار گرفتند. همچنین، مسابقه‌ی سوزوکا ۲ نمره‌ی منفی در لایسنس لکلرک و ۲۵ هزار یورو جریمه برای تیم فراری به همراه داشت.

فرمول یک مرسدس بنز

مهم‌ترین اتفاق امروز در دنیای موتور اسپرت، ثبت ششمین قهرمانی پیاپی تیم فرمول یک مرسدس بود. با قهرمانی بوتاس و مقام سومی همیلتون در سوزوکا، مجموع امتیازات تیم مرسدس AMG پتروناس به ۶۱۲ رسید تا با اختلاف ۱۷۷ امتیازی در مقایسه با فراری، برند آلمانی بتواند جایگاه خود را به‌عنوان بهترین تیم فرمول یک دنیا تکرار کند. از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، همواره تیم مرسدس و راننده‌ای از آن، به مقام نخست مسابقات سالیانه‌ی فرمول یک جهان رسیده‌اند.

hamilton / لوئیس همیلتون

در فاصله‌ی چهار مسابقه تا اتمام فصل ۲۰۱۹، همچنان لوئیس همیلتون بخت نخست قهرمانی است و با ۶۴ امتیاز بیشتر از فتل در رده‌ی نخست جدول رقابت‌ها قرار دارد. در جایگاه‌های دوم و سوم، رانندگان فراری به‌ترتیب ۲۷۴ و ۲۲۱ امتیازی هستند. مکس ورشتاپن و والتری بوتاس هم رتبه‌های چهارم و پنجم رقابت‌های فرمول یک ۲۰۱۹ را در اختیار دارند.

حدود دو هفته‌ی بعد، جایزه‌بزرگ مکزیک برگزار خواهد شد. پس از این مسابقه، کشورهای آمریکا و برزیل و امارات میزبان مسابقات فرمول یک خواهند بود تا پرونده‌ی این رقابت‌ها در سال ۲۰۱۹ بسته شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات