کامیون کشنده برقی مفهومی فورد اف-ویژن رونمایی شد

یک‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
فورد در نمایشگاه IAA هانوفر از کامیون مفهومی، خودران و برقی اف-ویژن رونمایی کرد که می‌تواند رقیبی جدی برای سمی تراک تسلا سمی باشد. این محصول در ترکیه ساخته شده است.
تبلیغات

بسیاری از محصولاتی که تسلا تا به امروز معرفی کرده است، در کلاس خود بی‌رقیب هستند. این موضوع در مورد خودروی برقی تسلا مدل S، مدل X و مدل 3 صادق است؛ رقابت تسلا با سایر خودروسازان دنیا طی سال‌های گذشته به تولید مدل‌های سازگار با محیط زیست کمک کرده است تا نمونه‌هایی پاک‌ برای حمل‌و‌نقل، ابداع شوند.

Ford F-Vision concept electric autonomous truck / کامیون مفهومی برقی خودران فورد اف-ویژن

در حالی که کامیون برقی ایده نسبتا جدیدی در بخش خودروهای سنگین به شمار می‌رود، تسلا سمی (Tesla Semi)‌ را می‌توان از پیشگامان این بخش به حساب آورد. همان‌طور که بازار حمل‌ونقل برای ورود کامیون برقی تسلا سمی آماده می‌شود، برخی از خودروسازان قدیمی نیز به تولید محصولات مفهومی برای رقابت روی آورده‌اند. پس از ظهور رقبایی مانند نیکولا و کامینز، این بار نوبت به فورد رسیده است تا از اولین کامیون مفهومی و برقی با انتشار آلایندگی صفر رونمایی کند. جدیدترین مدل مفهومی این کلاس، فورد اف-ویژن (Ford F-vision) نام دارد و می‌تواند به عنوان یکی از زیباترین رقبای تسلا سمی شناخته شود.

Ford F-Vision concept electric autonomous truck / کامیون مفهومی برقی خودران فورد اف-ویژن

کامیون برقی فورد اف-ویژن پنجشنبه گذشته در نمایشگاه خودروهای تجاری IAA آلمان رونمایی شد. این کامیون برقی توسط فورد اتوسان (Ottosan) ساخته شده است؛ خودروسازی که در ترکیه و به عنوان زیر مجموعه فورد فعالیت می‌کند. فورد خاطرنشان کرد که کامیون مفهومی اف-ویژن از توانایی رانندگی خودران سطح ۴ بهره می‌برد. در حالی که فورد جزئیات زیادی در مورد قدرت و شعاع حرکتی کامیون برقی آینده خود منتشر نکرده است، اما این شرکت بر قابلیت‌های خودران اف-ویژن تاکید داشت.

Ford F-Vision concept electric autonomous truck / کامیون مفهومی برقی خودران فورد اف-ویژن

فورد اف-ویژن به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند توسط  انسان رانده شود یا به صورت خودران کار کند.  کامیون برقی فورد بیش‌ترین درصد سازگاری با محیط زیست را نسبت به تمام محصولات مشابه دارد و از آخرین فناوری‌های هوشمند در آن استفاده می‌شود. به عنوان مثال، پنجره‌های کامیون خودران فورد اف-ویژن به صورت خودکار میزان تابش نور خورشید را تشخیص می‌دهند و متناسب با آن، رنگ شیشه‌ها تغییر می‌کند تا نور اضافه محیط دید راننده را مختل نکند. علاوه بر این، پنجره‌ها می‌توانند زاویه دید راننده در موقعیت‌های زمانی و مکانی مختلف را به حداقل و حداکثر برسانند تا او با حداکثر راحتی به رانندگی خود ادامه دهد. تغییر رنگ پنجره‌ها متناسب با بدنه کامیون برقی صورت می‌گیرد تا شکل ظاهری آن بسیار زیبا باشد.

Ford F-Vision concept electric autonomous truck / کامیون مفهومی برقی خودران فورد اف-ویژن

طراحی بخش جلوی فورد اف-ویژِن نیز بسیار جالب به نظر می‌رسد. این کامیون مفهومی نشان داده است که کامیون‌های بزرگ مخصوص حمل بار تا چه اندازه می‌توانند زیبا طراحی شوند و متفاوت با آن‌چه تاکنون وارد خیابان‌ها شده است، به حمل‌ونقل بار بپردازند. در سمت چپ کامیون و برای ورود راننده، دری تعبیه شده که به سیستم هوشمند و خودکار متصل است و  می‌تواند راننده را شناسایی کند. این در هوشمند با محیط پیرامون ارتباط برقرار می‌کند و انواع فناوری‌های بی‌سیم (وایرلس) برای آن در نظر گرفته شده است.

Ford F-Vision concept electric autonomous truck / کامیون مفهومی برقی خودران فورد اف-ویژن

ساختار آیرودینامیکی فعال خودروی مفهومی فورد اف-ویژن متناسب با تریلی متصل شده به آن عمل می‌کند تا در بالاترین سرعت‌ها هم تعادل کامیون برقی از بین نرود. این موضوع موجب می‌شود تا ضمن افزایش شتاب کامیون، ایمنی آن هم افزایش یابد و ساختاری یکپارچه در اختیار راننده قرار گیرد. این خودروی خودران سنگین قادر است با دیگر کامیون‌های در حال حرکت پیرامون خود ارتباط برقرار کند و ضمن تشخیص موقعیت جغرافیایی آن‌ها، جلوی هر گونه تصادف احتمالی را بگیرد.

Ford F-Vision concept electric autonomous truck / کامیون مفهومی برقی خودران فورد اف-ویژن

کامیون برقی فورد اف-ویژن روی چرخ‌هایی غول‌پیکر سوار می‌شود. دریچه‌های هوا در این مدل مفهومی با نوارهای باریک LED از دو طرف ارائه شده‌اند. همچنین شاهد استفاده از دوربین به جای آینه‌های جانبی در این کامیون خودران هستیم. طراحی آیرودینامیک در محفظه بار اف-ویژن نیز دیده می‌شود؛ به همین دلیل چرخ‌های این قسمت حذف شده است و پنل‌های قوس‌دار و زیبا روی بخش خارجی بار پدیدار شده‌اند. نتیجه نهایی طراحی فورد بیش از همیشه آینده‌نگرانه به نظر می‌رسد و کامیون برقی اف-ویژن را از کامیون‌های جعبه‌ای سفید سنتی موجود در جاده‌ها متمایز می‌کند. کامیون‌های فورد در حال حاضر به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شوند که میزان وابستگی آن‌ها به گازوئیل حداقل شده است تا در آینده نزدیک به صورت کاملا برقی وارد جاده شوند.

ایلان ماسک طی رویداد رونمایی از کامیون برقی تسلا سمی، اعلام کرد که سال ۲۰۱۹ تولید آن آغاز می‌شود. اخیرا جدول زمانی توسعه و تولید تسلا سمی توسط سرپرست سرمایه‌گذاری تسلا ارائه شد که نشان می‌دهد این شرکت قصد دارد به طور جدی تولید این کامیون را آغاز کند. در حالی که تسلا سمی خود را به سرعت برای ورود به بازار آماده می‌کند، فورد نیز با نگاهی آینده‌نگر قصد دارد وارد این رقابت شود. 

دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات