میکرو ربات رولزرویس به کمک مکانیک های هواپیما می‌رود

یک‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت انگلیسی رولزرویس از یک ربات بسیار کوچک رونمایی کرده است که می تواند به عنوان ابزار کمک کننده برای تعمیر و نگهداری هواپیماها مورد استفاده قرار گیرد.
تبلیغات

نام رولزرویس را بیشتر به خاطر ساخت خودروهای سوپرلوکس می‌‌شناسیم اما رولزرویس در حوزه‌های دیگر نیز فعالیت دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ساخت موتورهای جت برای هواپیماها است. رولزرویس به تازگی از یک ربات بسیار کوچک رونمایی کرده است که می‌تواند با نفوذ به داخل موتور به عنوان یک ابزار کمکی برای تعمیرکاران و سرویس‌کاران موتورهای هواپیماها عمل کند.  بخش هواپیمایی رولزرویس البته در سال ۱۹۷۳ از خودروسازی این شرکت جدا شد و این دو تبدیل به دو برند مستقل شدند. دلیل این جدایش، مشکلات مالی در دهه‌ی هفتاد میلادی بود.

رولزرویس اخیرا توانسته با همکاری یک موسسه به نام Wyss که متعلق به دانشگاه هاروارد است این ربات کوچک با نام Swarm را رونمایی کند.  نتیجه‌ی همکاری این دو تولید یک ربات عنکبوتی با سایز حدود یک سانتیمتر شده است که می‌تواند به راحتی به داخل موتور هواپیما رفته و در آنجا حرکت کند. این ربات می‌تواند جایگزین شلنگ‌ها و ربات‌های مار مانند آندوسکوپی شود تا تصاویری از نقاط غیر قابل مشاهده‌ی داخل موتور تهیه کرده و برای تکنسین‌ها ارسال کند.

Rolls-Royce

هدف اصلی از تولید این ربات، افزایش سرعت در پروسه‌ی عیب یابی موتورهای هواپیما است ضمن اینکه در صورت عملیاتی شدن swarm دیگر نیازی نیست تا موتور برای عیب یابی از روی هواپیما جدا شود؛ چراکه این خود فرآیندی بسیار زمان بر و پر هزینه است.

به گفته سباستین دوریوا مدیر تحقیقات Wyss در دانشگاه هاروارد این ربات کوچک می‌تواند کارهایی را انجام دهد که ربات‌های فعلی از انجام آن‌ها ناتوان هستند و حالا می‌توان به راحتی بخش‌های مختلف موتور را مورد بررسی قرار داد.

جالب است که از نظر دانشمندان، ابعاد این ربات همچنان بزرگ است و در آینده تلاش خواهند کرد تا ربات‌های کوچک‌تری تولید کنند. قدم بعدی استفاده از این ربات‌های عنکبوت‌شکل در کنار ربات‌های مارمانند است. به این ترتیب چند ربات به طور همزمان به داخل موتور نفوذ خواهند کرد و می‌توان انتظار عیب یابی بسیار سریع و دقیق داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات