شورلت کامارو 1LE، کوروت ZR1 یا دوج چلنجر SRT دیمون؛ کدام بهتر است؟

دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
با یک مقایسه فنی و تست ویدئویی، به این سوال پاسخ می‌دهیم که بهترین خودروی اسپرت ساخت امریکا، کدام است؟ شورولت کوروت ZR1، کامارو 1LE یا دوج چلنجر دیمون.
تبلیغات

تا مدت‌ها، همیشه بهترین ویژگی خودروهای آمریکایی حرکت کردن در مسیر مستقیم و مسابقات درگ بود. در واقع بسیاری از آمریکایی‌ها، مانند مقامات برند دوج (با تلفظ محلی داج) هنوز هم به این ویژگی خودروهای ساخت داخل افتخار می‌کنند و اهمیت چندانی به محصولات اروپایی‌ها و ژاپنی‌ها با فرمان‌پذیری و سواری فوق‌العاده نمی‌دهند. اما خودروهای عضلانی و پونی آمریکا، در چند سال اخیر پیشرفت زیادی داشته‌اند و بیشتر از قبل به توانایی‌های مدل‌های اسپرت دنیا، نزدیک شده‌اند.

جدا از اینکه آیا این تغییر جهت مثبت یا منفی است، امروز نمی‌توان تمام توانایی خودروهای آمریکایی‌ها را در حرکت خط مستقیم خلاصه کرد. تیم تحریریه‌ی تاپ‌ گیر بریتانیا (Top Gear) برای نشان دادن تغییر بنیادی در مهندسی ساخت خودروهای آمریکایی، آزمایش جالبی ترتیب داده است. سه مدل از قدرتمندترین خودروهای آمریکا که در نسل‌های گذشته به حرکت در مسیر مستقیم شهرت داشته‌اند؛ شورولت کوروت، شورولت کامارو و دوج چلنجر در جدیدترین نسخه‌های پرفورمنس، نماینده‌ی آمریکایی‌ها در این آزمایش هستند.

البته تیم تاپ گیر می‌توانست مدل پرفورمنس فورد موستانگ در نسخه‌ی شلبی GT350 را هم به این مجموعه‌ی قلمچماق اضافه کند اما به‌هر صورت، در مجموع ۲۲۳۵ اسب بخار قدرت در اختیار تاپ‌ گیر قرار گرفته است. هر سه خودرو با پیشرانه‌ی دوست‌داشتنی V8 در زمانی حدود ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسند و در مجموع، نزدیک به ۳۰۰ هزار دلار ارزش دارند.

chevrolet corvette zr1
Chevrolet Corvette ZR1
Chevrolet Corvette ZR1
Chevrolet Corvette ZR1
Chevrolet Corvette ZR1

شورولت کوروت ZR1 نماینده‌ی خودروهای اسپرت قدرتمند آمریکا در این آزمایش است. پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل ۶.۲ لیتری به‌همراه سوپرشارژر ۲.۷ لیتری با قدرت ۷۵۵ اسب بخار و گشتاور ۹۷۰ نیوتن‌متر مسئولیت رساندن کوروت ZR1 به نهایت سرعت ۳۴۱ کیلومتر بر ساعت را برعهده دارد. کوروت ZR1 با قیمت پایه ۱۲۲ هزار و ۹۵ دلار، گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک یا ۷ سرعته دستی، محور عقب، وزن کلی ۱۶۶۵ کیلوگرم و زمان ۲.۸۵ ثانیه در تست سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت فروخته می‌شود. در واقع مک‌لارن 720S با قیمتی حدود دو برابر، مشخصات فنی مشابه کوروت ZR1 ارائه می‌کند، بنابراین هنوز هم آمریکایی‌ها سنت قیمت پایین را حفظ کرده‌اند. اما همانطور که در ویدئوی تاپ گیر توضیح داده می‌شود، ZR1 با وجود پکیج آیرودینامیک پر زرق و برق، هنوز هم تمایل زیادی به انحراف در پیچ‌ها دارد. تیم مهندسی شورولت برای رام کردن این غول V8 سوپرشارژ، از ترمزهای سفارشی، بزرگ و سرامیک کربن برمبو (Brembo) استفاده کرد است؛ بر اساس ادعای متخصصان شورولت، ZR1 به‌لطف ترمزهای برمبو در زمانی حدود ۸ ثانیه از حرکت در نهایت سرعت به حالت سکون، متوقف می‌شود.

کامارو ZL1
کامارو ZL1
کامارو ZL1
کامارو  Chevrolet camaro Zl1 2017
کامارو  Chevrolet camaro Zl1 2017

اما شورولت از پیشرانه‌ی کوروت ZL1 در مدل ZL1 1LE کامارو هم استفاده کرد است. پکیج V8 با حجم ۶.۲ لیتر و سوپرشارژر در پونی‌کار شورولت، ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۸۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. کامارو ZL1 1LE با وزن ۱۷۳۲ کیلوگرم، نهایت سرعت ۳۱۸ کیلومتر بر ساعت، گیربگس ۶ سرعته دستی و قیمت پایه‌ ۶۹ هزار و ۹۹۵ دلار، در زمان ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. کامارو واقعا خودروی سنگین و بزرگی است که با اولین نگاه می‌توان قدرت و سرعت آن را پیش‌بینی کرد. تصور رانندگی در پیست با کامارو بسیار مشکل بوده اما پکیج بهینه‌سازی 1LE این تصور را به واقعیت تبدیل کرده است که مصداق آن، زمان ۷ دقیقه و ۱۶ ثانیه‌ای کامارو ZL1 1LE در پیست نوربرگ‌رینگ خواهد بود. ZL1 1LE از دو خودروی دیگر این آزمایش، قدرت کمتری دارد ولی مانور دادن با آن در پیست راحت‌تر است. فقط تجربه‌ی یک بار رانندگی با کامارو 1LE کافی است تا به بهبود فرمان‌پذیری خودروهای آمریکایی اعتراف کرد. کامارو SS  با پکیج 1LE بدون سوپرشارژر نیز با قدرت کمتر وجود دارد تا بیشتر مناسب رانندگی در جاده باشد تا پیست.

dodge demon
دوج چلنجر دیمون Dodge demon
دوج چلنجر دیمون Dodge demon
دوج چلنجر دیمون Dodge demon
دوج چلنجر دیمون Dodge demon

سومین خودروی این آزمایش، به‌طور ویژه برای رقابت در مسیر مستقیم  و ثبت زمانی کمتر از ۱۰ ثانیه در درگ ۴۰۰ متر، طراحی شده است و طبیعتاً نباید با پیچیدن میانه‌ی خوبی داشته باشد. دوج چلنجر SRT دیمن، از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل ۶.۲ لیتری در کنار سوپرشارژر ۲.۷ لیتری با قدرت ۸۴۰ اسب بخار و گشتاور ۱۰۴۴ نیوتن‌متر استفاده می‌کند. به‌لطف این پیشرانه و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک، ۱۹۳۹ کیلوگرم وزن در زمان ۲.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. برای خرید دیمن متخصص درگ با نهایت سرعت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت، باید قیمت پایه ۸۴ هزار و ۹۹۶ دلار پرداخت کرد. دیمن در مقایسه با مدل استاندارد چلنجر هلکت به پیستون‌ها و میل‌لنگ جدید، سوپرشارژر بزرگ‌تر، انژکتورهای بهتر، محور عریض‌تر، تایرهای مخصوص درگ و گیربکس قدرتمند مجهز شده است. چلنجر دیمن، سریع‌ترین خودروی جاده‌ای جهان در تست سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است که لزوماً فقط در مسیر ۴۰۰ متری تماشایی نیست. وجود تایرهای پهن، به چسبندگی دیمن در پیست کمک می‌کند اما باید واقع بین بود؛ دیمن مناسب رانندگی پیست نیست، پیچ‌ها را باید با سرعت پایین پشت سر گذاشت تا در مسیر مستقیم اهریمن دوج آزاد شود.

در پایان این بررسی جالب، تیم تاپ گیر شورولت کوروت ZR1 را با اشاره بر عملکرد فنی خارق‌العاده و قیمت مناسب، سومین خودرو انتخاب می‌کند. چلنجر دیمن، همانطور که قابل پیش‌بینی بود به دلیل عملکرد عالی در درگ، در مقام دوم و جذاب‌ترین خودرو معرفی می‌شود و در پایان در جایگاه اول، کاربردی‌ترین مدل، کامارو ZL1 1LE عنوان می‌گیرد تا هر سه مدل پیروز این آزمایش باشند. از نظر تیم تاپ گیر، کامارو ZL1 1LE هم در پیست و هم در جاده عملکرد قابل قبول دارد و حتی می‌تواند با پورشه 911GT3 RS مقایسه شود؛ این در حالی است که قیمت پایه پورشه دو برابر کامارو ZL1 1LE است.

به‌نظر شما کدام خودرو بهتر است؟ کوروت، کامارو یا چلنجر؟ یا شاید هم به‌نظر شما، خودروهای آمریکایی فقط در مسیر مستقیم و درگ کاربرد دارند؟ ویدئوی بررسی تاپ گیر در ادامه قابل مشاهده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات