درگ تماشایی جگوار I-Pace با تسلا مدل X

سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
رویارویی دو کراس‌اور لوکس و تمام برقی؛ جالب توجه خواهد بود.کدام سریع‌تر است؟ محصول بریتانیا یا آمریکا؟
تبلیغات

پس از رونمایی جگوار از اولین کراس‌اور تمام برقی این برند بریتانیایی، ویدئویی تبلیغاتی جهت نمایش توانایی‌های I-Pace در برابر رقیب اصلی آن، تسلا مدل X منتشر شد. به‌ دلیل تبلیغاتی بودن این ویدئو نمی‌توان نتایج آن را به‌راحتی پذیرفت؛ به‌همین خاطر برای اطلاع از عملکرد واقعی خودورها باید به آزمایش‌های گروه‌های مستقل مانند نشریه‌های معتبر دنیای خودرو مراجعه کرد. وب‌سایت انگلیسی Carwow از رسانه‌های معتبر دنیای خودرو است که ویدئو‌های تست درگ و ترمزگیری آن شهرت خاصی دارد و البته چند بار آزمایش‌های درگ و ترمزگیری این گروه در زومیت پوشش داده شده است. برخلاف ویدئوی تبلیغاتی جگوار، تیم Carwow فقط نسخه 75D تسلا مدل X را در برابر جگوار I-Pace قرار نداده‌اند و به سراغ دو نسخه‌ی قدرتمند 100D و P100D رفته‌اند. قبل از پرداختن به عملکرد این ۳ خودروی تمام برقی، نگاهی به قوای فنی و اطلاعات روی کاغذ داشته باشیم.

2019 Jaguar I-Pace / شاسی‌بلند جگوار I-Pace مدل 2019
2019 Jaguar I-Pace / کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace  مدل 2019
2019 Jaguar I-Pace / کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace  مدل 2019
2019 Jaguar I-Pace / کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace  مدل 2019
2019 Jaguar I-Pace / کراس‌اور الکتریکی جگوار I-Pace  مدل 2019

جگوار I-Pace کراس‌اور زیبا، لوکس و تمام برقی بریتانیا است که در چهار تیپ مختلف با قیمت پایه ۶۹ هزار و ۹۹۵ پوند (حدود ۹۳ هزار دلار) در گران‌ترین تیپ و قیمت پایه ۶۳ هزار پوند (حدود ۸۳ هزار و ۷۰۰ دلار) در تیپ استاندارد تا چند هفته‌ی آینده عرضه می‌شود. این کراس‌اور ۵ سرنشینه از باتری ۹۰ کیلووات ساعت، دو موتور الکتریکی هر کدام در یک محور با مجموع قدرت ۳۹۵ اسب بخار، ۶۹۶ نیوتن‌متر گشتاور و گیربکس اتوماتیک استفاده می‌کند. جگوار I-Pace با شعاع حرکتی ۴۸۰ کیلومتر با هربار شارژ و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، در زمان ۴.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

tesla model x
Tesla Model X
Tesla Model X
Tesla Model X
Tesla Model X

در مقابل اولین کراس‌اور تمام برقی بریتانیا، مدل X محصول شرکت آمریکایی پرطرفدار تسلا قرار گرفته است. کراس‌اور تسلا مدل X با ظرفیت حداکثر تا ۷ سرنشین در سه نسخه متفاوت 75D، P100D و 100D با قوای فنی مختلف در دسترس است. نسخه‌ی 75D مدل X به‌دلیل قوای فنی مشخص، حریف I-Pace نمی‌شود و بنابراین در این آزمایش شرکت داده نشده است. نسخه‌های 100D و P100D هر دو با باتری ۱۰۰ کیلووات ساعت، دو موتور الکتریکی هر کدام در هر محور و نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت عرضه می‌شود. نسخه 100D با قدرت ۵۱۸ اسب بخار، ۶۶۰ نیوتن‌متر گشتاور، شعاع حرکتی ۴۷۵ کیلومتر، زمان ۴.۷ ثانیه در تست سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و قیمت پایه‌ی ۱۰۵ هزار و ۳۰۰ دلار در کنار نسخه‌ی P100D با قدرت ۷۶۲ اسب بخار، ۹۸۰ نیوتن‌متر گشتاور، شعاع حرکتی ۴۶۵ کیلومتر، قیمت پایه‌ی ۱۴۰ هزار دلار و زمان ۲.۹ ثانیه در تست سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت قرار گرفته‌ است.

Jaguar I-Pace / Tesla Model X

در مرحله‌ی اول تست Carwow، مسابقهی درگ سنتی ۴۰۰ متر انجام می‌شود. جگوار I-Pace اولین خودرویی است که شروع به حرکت می‌کند اما طولی نمی‌کشد که تسلا مدل X نسخه P100D به‌سرعت خود را از دو خودروی دیگر جدا می‌کند. در پایان P100D با زمان ۱۱.۴ ثانیه و اختلاف قابل توجه زودتر از جگوار I-Pace با زمان ۱۲.۸ ثانیه و 100D با زمان ۱۳.۲ ثانیه مسیر ۴۰۰ متری را طی می‌کند. در مرحله‌‌ی بعد، تست درگ در حال حرکت با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت انجام می‌شود. با وجود گشتاور بیشتر کراس‌اور جذاب جگوار، اما دو مدل X تسلا به‌راحتی اولین بریتانیایی برقی را پشت سر می‌گذارند. مرحله‌ی آخر تست Carwow، آزمایش ترمزگیری است که در سرعت ۱۲۳ کیلومتر بر ساعت انجام می‌شود. در نمایش قدرت ترمز، کراس‌اور برقی بریتانیا عملکرد بهتری از دو آمریکایی نشان می‌دهد که این مورد متوجه وزن خودرو است. جگوار I-Pace با وزن ۲۲۰۸ کیلوگرم زودتر از تسلا مدل X نسخه P100D با وزن ۲۵۰۹ کیلوگرم توقف می‌کند.

Jaguar I-Pace

در مجموع این ۳ آزمایش همانطور که انتظار می‌رفت، نسخه گران‌قیمت P100D عملکرد بهتری به‌ نمایش می‌گذارد. اما باید توجه کرد که جگوار I-Pace قیمت بسیار ارزان‌تری دارد و شاید طراحی آن نیز جذاب‌تر باشد. علاوه بر این، مدل‌های برقی جگوار I-Pace و تسلا مدل X با اولویت یک خودروی خانوادگی طراحی شده‌اند نه یک مدل پرفورمنس؛ اما با این تفاسیر، باز هم عملکرد فنی آن‌ها در مقایسه با مدل‌های اسپرت بنزینی قابل توجه است. ویدئوی تست Carwow در ادامه‌ی مطلب قابل مشاهده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات