پشت فرمان بی‌ ام‌ و X5 و بنتلی بنتایگا

یک‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
آزمون شتاب بین نسخه‌ی دیزلی شاسی‌بلندهای لوکس بی‌ام‌و X5 M50d و بنتلی بنتایگا، دارای نکات جالب توجهی است.
تبلیغات

بنتلی بنتایگا و بی‌ام‌و X5 دو شاسی‌بلند بزرگ و لوکس اروپایی هستند؛ اما مشخصه‌های این خودروها تنها به ابعاد بزرگ محدود نمی‌شود و این دو دارای توانایی‌های فنی بسیار بالایی هستند.

 شباهت ظاهری بی‌ام‌و X5 و بنتلی بنتایگا بسیار کم است. بی‌ام‌و X5 خودرویی است که نزدیک به دو دهه از حضور آن در بازار می‌گذرد و یک SUV سنتی و متداول به شمار می‌آید. اما بنتلی بنتایگا اولین تجربه این خودروساز در کلاس شاسی بلند‌ها است و همچنین اولین محصول بنتلی به شمار می‌رود که از پیشرانه‌ دیزلی بهره‌مند است. همین مورد سبب شده که یک تیم تست، بنتلی بنتایگا جدید را در کنار بی‌ام‌و X5 M50d قرار دهد که به پیشرانه جدیدی با سه عدد توربو شارژر مجهز شده است. اگر به ویدئویی انتهای مطلب دقت کنید، مشاهده می‌کنید که اختلاف این دو خودرو در شتابگیری صفر تا صد کیلومتر بسیار کم است؛ اما در سرعت‌های بالا این رقیب انگلیسی است که عملکرد بهتری دارد و می‌تواند در بیست ثانیه سرعت خود را از صفر به دویست کیلومتر بر ساعت برساند و از این نظر ۴ ثانیه از بی‌ام‌و سریع‌تر است.

BMW X5 / بی ام و

در تست حداکثر سرعت نیز پیروزی از آن بنتلی است؛ چون این خودرو می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند؛ درحالی‌که حداکثر سرعت بی‌ام‌و X5اM50d، حدود ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است که البته به‌صورت الکترونیکی محدود شده است.

 این دو شاسی‌ بلند لوکس دارای پیشرانه‌های کاملا متفاوتی هستند. نمونه‌ی مورد استفاده در بنتلی بنتایگا با پیشرانه مورد استفاده در آئودی SQ7 یکسان است. این پیشرانه‌ی هشت سیلندر V شکل توربو دیزل دارای ۴ لیتر حجم است که می تواند ۴۳۵ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. در سمت دیگر بی‌ام‌و X5 با یک پیشرانه کوچک ۳ لیتری قرار دارد که از نوع شش سیلندر خطی است و می‌تواند ۳۸۱ اسب بخار قدرت و ۷۳۹ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

در زمان‌گیری سرعت از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، X5 دیزلی در زمان ۵.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و بنتایگا این آزمون را در ۴.۸ ثانیه کامل می‌کند.

Bentley Bentayga W12 / شاسی‌بلند بنتلی بنتایگا

خرید X5 با آپشن‌های سری M250d دیزلی انتخاب بسیار معقولی است؛ چون این خودرو قدرتی بیش از ۴۰۰ اسب بخار دارد اما ۲۶ هزار پوند از نسخه‌ی ۱۲ سیلندر بنتایگا ارزان‌قیمت‌تر است که این اختلاف قیمت با احتساب دلار آمریکا، چیزی در حدود ۳۶ هزار و ۵۰۰ دلار خواهد بود. با این پول می‌توان دو دستگاه فولکس واگن جتا خریداری کرد. در ادامه پیشنهاد می‌کنیم ویدئوی مربوط به این مقایسه‌ی فنی را از دست ندهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات