تماشای گذر زمان بر محصولات لامبورگینی

جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
لامبورگینی که روزگاری در صنعت تراکتورسازی فعال بود، حدود ۵۵ سال هم در دنیای خودروهای اسپرت، حضور دارد. با بررسی گذر زمان بر مدل‌های تولیدی گاو خشمگین ایتالیایی، همراه زومیت باشید.
تبلیغات

در ادامه‌ی سری مقالات «تماشای گذر زمان» این‌بار اما برخلاف گذشته که نسل‌های مختلف یک مدل خاص را بررسی می‌کردیم، به سراغ گذر زمان بر یک برند و محصولات آن رفته‌ایم. شاید در نگاه اول بررسی تمام مدل‌های یک برند در زمان ۷ دقیقه مشکل به‌نظر برسد، ولی شرکت مورد نظر ما، برند ایتالیایی لامبورگینی (Lamborghini) است که به واسطه‌ی تولید مدل‌های سوپراسپرت و اسپرت، تنوع محصولات کمتری دارد و قابل مقایسه با شرکت‌هایی چون فولکس‌ واگن، فورد و تویوتا  نیست.

Lamborghini / لامبورگینی

ولی آیا از تعداد دقیق مدل‌های تولیدی گاو خشمگین ایتالیایی اطلاعات دارید؟ لامبورگینی که روزگاری در صنعت تراکتورسازی فعال بود، پس از ورود صحنه‌ی خودروسازی در سال ۱۹۶۳، چه مدل‌هایی تولید کرده است؟ اگر از دوست‌داران جدید این برند باشید، احتمالاً تعداد خودروهای لامبورگینی را در حد ۱۵ یا ۱۶ دستگاه می‌دانید. اما در ویدئویی که کانال یوتیوب CarEvolution تهیه کرده است، ۲۱ مدل مختلف، جذاب و نوستالژیک مشاهده می‌شود. البته نسخه‌های مختلف از یک مدل مانند نسخه‌ی ویژه‌ی سالگرد ۲۵ سالگی کانتاش یا لامبورگینی گالاردو بالبونی در این ویدئو، اشاره نشده است.

Lamborghini / لامبورگینی

اگر جزو طرفداران قدیمی و سرسخت لامبورگینی باشید، احتمالاً با مدل کلاسیک و متفاوت 350GT و پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر آن، به عنوان برگ اول تاریخچه‌ی پرفرازونشیب این برند ایتالیایی آشنایی دارید. از مدل‌هایی چون میورا، دیابلو و مورسیه‌لگو که روزگاری پوستر اتاق جوانان زیادی در سراسر جهان بوده‌اند تا مدل‌های مدرن‌تری چون اونتادور و هوراکان، همه در خانواده‌ی پرافتخار لامبورگینی جایگاه محکمی دارند.

Lamborghini / لامبورگینی
Lamborghini / لامبورگینی
Lamborghini / لامبورگینی
Lamborghini / لامبورگینی
Lamborghini / لامبورگینی

احتمالاً طرفداران نسل جدید محصولات لامبورگینی، مدل‌های کلاسیک و دوست داشتنی چون جالپا (Jalpa)، اوراکو (Urraco) و اسپادا (Espada) را نمی‌شناسند. در مزرعه‌ی تولیدات لامبورگینی، گاوهای خشمگینی مانند جاراما (Jarama) مدل ۱۹۷۰، آخرین مدل موتور جلوی V12 این شرکت هم وجود دارند که همچنان از جذاب‌ترین خودروهای تاریخ هستند. در این ویدئو محصول به‌شدت کمیاب ایزلرو (Islero) مدل ۱۹۶۸ که به عنوان جایگزین 400GT عرضه شد، هم، جلب توجه می‌کند.

Lamborghini / لامبورگینی

 پس از تماشا و شنیدن صدای زیبای پیشرانه‌های مختلف لامبورگینی، در پایان ویدئو چند نکته‌ی جالب آورده شده است:

  • مدل افسانه‌ای میورا (مدل اولیه‌ی P400) به عنوان اولین سوپراسپرت (Supercar) جهان و البته سریع‌ترین خودروی دنیا در آن دوران، از یک نوع مشترک برای موتور و جعبه‌دنده استفاده می‌کرد.
  • مدل کانتش (Countach) اولین خودروی تولیدی جهان با درهای قیچی‌وار بود. این نوع طرح در، امروزه به عنوان «درهای لامبو» نیز شناخته می‌شود.
  • مدل فیس‌لیفت دیابلو (۱۹۹۹) از چراغ‌های جلوی نیسان 300ZX استفاده می‌کرد. در واقع تیم مهندسی لامبورگینی برای پوشاندن نشان NISSAN، از فیبرکربن استفاده کردند.
Lamborghini / لامبورگینی
  • لامبورگینی گالاردو (Gallardo) برادر کوچک‌تر مورسیه‌لگو، با فروش ۱۴ هزار و ۲۲ دستگاه در طول عمر ۱۰ ساله‌ی خود، پرفروش‌ترین محصول این خودروساز ایتالیایی است. درواقع فروش کلی گالاردو تقریباً نزدیک به فروش مجموع دیگر مدل‌های لامبورگینی در طول این ۵۵ سال بوده است.
Lamborghini / لامبورگینی
  • فلیپو پرینی، طراح ارشد مدل اونتادور برای طراحی این مدل، از سوسک، جنگنده‌ی F-22 رپتور و بمب‌افکن رادارگریز B-2 الهام گرفته است.
Lamborghini / لامبورگینی
  • نام مدل تولید محدود سستو المنتو (Sesto Elemento) که از بدنه‌ی فیبرکربن ساخته شده است (برخلاف دیگر مدل‌ها که از اسامی گاوهای معروف الهام گرفته‌اند) به معنای عنصر ششم، یعنی کربن است. این نام برای برجسته کردن استفاده‌ی فراوان از فیبرکربن در این مدل است.
لامبورگینی اوروس / Lamborghini Urus
  • اوروس (Urus) به عنوان دومین شاسی‌بلند لامبورگینی، بزرگ‌ترین کالیپر ترمزهای جهان (خودروهای تولید انبوه) را در اختیار دارد. اوروس لوکس، متفاوت، زیبا و یکی از موردانتظارترین شاسی‌بلندهای آینده، در جلو به دیسک‌های ترمز سرامیک کربن ۱۷.۳ اینچی به همراه کالیپرهای ۱۰ پیستونی و در عقب به دیسک‌های ترمز ۱۴.۶ اینچی و کالیپرهای ۶ پیستونی مجهز است.

برند لامبورگینی در طول این ۵۵ سال که به کرایسلر و سپس فولکس واگن فروخته شد، با اینکه در بخش قوای فنی و سیستم انتقال قدرت تحت تأثیر قرار گرفت، ولی هیچوقت در بخش طراحی آینده‌نگر و متفاوت، به بیراهه نرفته است .  فروچیو لامبورگینی که در ابتدا با هدف رقابت با فراری از تراکتورسازی به خودروسازی روی آورد، امروز به عنوان مؤسس یکی از خاص‌ترین برندهای فعال در زمینه‌ی ساخت خودروهای اسپرت و سوپراسپرت شناخته می‌شود.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم، تا بیننده‌ی ویدئوی جذاب «گذر زمان - لامبورگینی» باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات