نگاه نزدیک به پلیموث سوپربرد ۱۹۷۰

شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
جی لنو، مجری و کلکسیونر مشهور آمریکایی، در برنامه‌ی این هفته‌ی خود به بررسی پلیموث سوپربرد مدل ۱۹۷۰ با پیشرانه‌ی همی پرداخته است.
تبلیغات

مدل‌های مشهور و دوست‌داشتنی بسیاری از خودروهای عضلانی آمریکا وجود دارند؛ ولی فقط چند مورد، شایسته‌ی حضور در کنار ماسل‌ کارهای قدرتمند کرایسلر  در آن دوران هستند. همانطور که احتمالاً حدس زده‌اید، منظور ما خودروهایی چون دوج چارجر دیتونا مدل ۱۹۶۹ و پلیموث سوپربرد (Plymouth Superbird) مدل ۱۹۷۰ است. جی لنو در برنامه‌ی این هفته‌ی خود، میزبان پلیموث سوپربرد مدل ۱۹۷۰ بود.

پلیموث سوپربرد / Plymouth Superbird

جف دانهام، کمدین معروف آمریکایی، مالک این پلیموث به رنگ مشهور نارنجی است که پیشرانه‌ی همی ۷ لیتری با قدرت ۴۲۵ اسب بخار و گیربکس ۴ سرعته‌ی دستی مجهز ارائه می‌کند. جف، در برنامه‌ی این هفته‌ی گاراژ جی لنو (Jay Leno’s Garage) حاضر شد تا داستان خرید این خودروی عضلانی زیبا را بازگو کند. دانهام برای خرید این مدل با افراد زیادی تماس گرفته است که بیشتر آن‌ها مالک مدل اصلی نبودند. در نهایت و در کمال تعجب، پلیموث سوپربرد که مدت‌ها تحت مالیک یک دندان‌پزشک بود، از طریق وب‌سایت خرده‌فروشی آنلاین eBay به دانهام رسید.

پلیموث سوپربرد / Plymouth Superbird
پلیموث سوپربرد / Plymouth Superbird
پلیموث سوپربرد / Plymouth Superbird
پلیموث سوپربرد / Plymouth Superbird
پلیموث سوپربرد / Plymouth Superbird

این مدل به‌خصوص برای مدت زیادی در گاراژ و با شرایط نامناسب نگهداری می‌شد که به همین دلیل شاسی آن توسط تیم مهندسی برند موپار (Mopar) کاملاً بازسازی شد. تمام بخش‌های این خودروی دوست‌‌داشتنی، بدون تغییر بازسازی شده است تا نمایانگر مدل اصلی آن در سال ۱۹۷۰ باشد. مدل‌های پلیموث سوپربرد و چارجر دیتونا به‌منظور کسب مجوز لازم برای شرکت در مسابقات نسکار (NASCAR) تولید شدند. این دو خودرو به‌قدری سریع بودند که قوانین مسابقات نسکار تغییر داده شد تا از حضور دوباره‌ی این خودروها در مسابقات جلوگیری شود.

plymouth superbird

شاید تعجب کنید؛ ولی در آن دوران این خودروها به مانند امروز پرطرفدار نبودند. فروش این دو مدل به‌قدری سخت بود که تغییرات زیادی مانند حذف دماغه‌ی طویل و اسپویلر بزرگ عقب در آن‌ها ایجاد شد تا به مدل پلیموث رود رانر (Road Runner) معمولی شباهت پیدا کنند. باید صادق باشیم که خودروهای با باله و دماغه بزرگ، طراحی بسیار خاصی دارند؛ اما گذر زمان و به‌خصوص پیروزی‌های ریچارد پتی با پلیموث سوپربرد آبی، به این نوع خودروها روی خوش نشان داده است. ارزش کلکسیونی پلیموث سوپردبرد با پیشرانه‌ی همی و جعبه‌دنده‌ی ۴ سرعته‌ی دستی زمانی مشخص می‌شود که بدانیم فقط ۵۸ دستگاه با این مشخصات از آن تولید شده است.

plymouth superbird

در پایان از شما دعوت می‌کنیم گفتگوی جذاب جی لنو با جک دانهام و البته رانندگی وی با پلیموث سوپربرد را تماشا کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات