گذر زمان بر چهار نسل تویوتا سوپرا

سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تویوتا سوپرا، به خصوص نسل چهارم آن، یکی از پرطرفدارترین و برترین خودروهای کوپه اسپرت تاریخ است. در ادامه،  همراه با یک ویدئوی تماشایی؛ نگاهی کوتاه خواهیم داشت بر چهار نسل گذشته از افسانه‌ی تویوتا سوپرا.
تبلیغات

در جمع علاقمندان دنیای خودرو، کمتر کسی وجود دارد که تویوتا سوپرا (Supra) را ستایش نکند. حتی افرادی که در زمان عرضه‌ی آخرین و البته پرطرفدارترین نسل سوپرا حضور نداشتند هم پس از گذشت سال‌ها، همچنان عاشق این خودرو هستند. اما چقدر از روند تغییرات سوپرا و پیشرفت آن اطلاعات داریم؟ در سری ویدئوی‌هایی که پیش از این از روند تغییرات خودروهای ژاپنی پرطرفدار مانند نیسان اسکای‌لاین GT-R و هوندا سیویک منتشر کرده بودیم، این‌بار به افسانه‌ی سوپرا نگاهی می‌اندازیم.

تویوتا سوپرا / Toyota Supra

همه چیز از سال ۱۹۷۸ شروع شد، نام سوپرا برای اولین بار در سری مدل‌های تویوتا سلیکا (Celica) وارد شد تا در مقابل مدل‌های Z داتسون قد علم کند؛ نسل اول سوپرا (A40) از پیشرانه‌ی ۲ لیتری استفاده می‌کرد که در نسخه‌های مختلف، از ۱۱۰ تا ۱۲۳ اسب بخار قدرت داشت. اولین سوپرا ویژگی‌هایی چون دیسک‌های ترمز در تمام چهار چرخ و تزریق مستقیم سوخت الکترونیکی داشت و در زمان ۱۰.۲ ثانیه، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

تویوتا سوپرا / Toyota Supra

در سال ۱۹۸۱ بود که سلیکا سوپرا (A60) به همراه دیگر مدل‌های سلیکا، کاملا بازطراحی شدند و نسل دوم سوپرا به بازار عرضه شد. پیشرانه‌ی جدید، ۶ سیلندر خطی توربوشارژ بود که در نسخه‌ی L تایپ (نسخه‌ی لوکس)، توانایی تولید ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور داشت و در زمان ۹.۸ ثانیه، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

تویوتا سوپرا / Toyota Supra

نسل سوم سوپرا در سال ۱۹۸۶ کاملا مستقل از مدل سلیکا معرفی شد؛ سوپرا A70 از یک پلتفرم جدید و پیشرانه‌ی متفاوت استفاده می‌کرد. پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی با قدرت ۲۰۰ اسب بخار نیروبخش سوپرا بود که سپس در سال ۱۹۸۷، پیشرانه‌ی توربوشارژ جدیدی به خانواده‌ی سوپرا وارد شد. اما تمام سه نسل سوپرا در سال ۱۹۹۳ متحول شد و افسانه‌ی واقعی سوپرا شکل گرفت.

تویوتا سوپرا / Toyota Supra

نسل چهارم سوپرا (A80)، طراحی کاملا متفاوت و اسپرت داشت. به لطف پیشرانه‌ی ناب توربوشارژ 2JZ، سوپرا جدید، ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور تنفس طبیعی به دست آورد. مدل توربوشارژ سوپرا، در زمان ۴.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید؛ این مدل به لطف حضور آن در فیلم‌های سینمایی و بازی‌های ویدئویی مانند سریع و خشن (Fast and Furious) و گرن توریزمو (Gran Turismo)، خواستنی‌ترین و البته کمیاب‌ترین نسخه از سوپرا است. پیشرانه‌ی 2JZ به دلیل پتانسیل بسیار بالا در تیونینگ و تولید گشتاور و قدرت (حتی بالای ۱۰۰۰ اسب بخار)، تقریباً انتخاب اول راننده‌های دریفت آماتور و حتی درگ است.

تویوتا سوپرا / Toyota Supra

تویوتا سوپرا در نسخه اول فیلم سریع و خشن

تویوتا سوپرا / Toyota Supra

تویوتا سوپرا در نسخه چهارم بازی گرن توریزمو

پس از گذشت تقریباً ۴۰ سال از معرفی سوپرا، نسل جدید آن به‌زودی رونمایی خواهد شد. پلتفرم سوپرای جدید همان پلتفرم نسل جدید بی‌ام‌و Z4 است. بر اساس شایعات موجود، نسل جدید سوپرا از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل توروبوشارژ با حجم ۳.۵ لیتر استفاده می‌کند و در محدوده‌ی قدرت ۴۰۰ اسب بخار قرار دارد. امیدواریم که نسل جدید، ادامه دهنده‌ی افسانه‌ی سوپرا باشد.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا ویدئویی کوتاه از گذر زمان و روند تغییرات چهار نسل سوپرا را تماشا کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات