سوپراسپرت ایتال‌ دیزاین چگونه ساخته شد

یک‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
آخرین محصول شرکت ایتال‌دیزاین که فقط پنج دستگاه از آن تولید خواهد شد، یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین خودروهای دست‌ساز است.
تبلیغات

در چه صورتی امکان دارد که یک دستگاه آئودی R8 V10 با قیمت یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به فروش برود؟ شاید اگر تمام پنل‌های بدنه، فیبرکربن، طراحی کابین و تجهیزات زیاد آن و البته تمام دوخت‌های روکش‌های داشبورد و صندلی تماماً با دست انجام شده باشد. مسلماً منظور ما آئودی یا لامبورگینی هوراکان نیست؛ اما سوپراسپرتی که از آن می‌گوییم، از پیشرانه‌ی ۱۰ سیلندر V شکل و ۵.۲ لیتری با قدرت ۶۱۰ اسب بخار R8 و هوراکان استفاده می‌کند. اما دیگر بخش‌های سوپراسپرت زیرونو (Zerouno) محصول شرکت ایتالیایی ایتال‌دیزاین (ItaldesignAutomobili Speciali) کاملا با محصولات آئودی و لامبورگینی تفاوت دارد.

ایتال دیزاین زیرونو / Italdesign Zerouno

برای درک بهتر روند ساخت سوپراسپرت زیرونو، کانال یوتیوب ایتال‌دیزاین ویدئوی کوتاه ولی کامل از آن منتشر کرده است. تمام روند بخش‌های ساخت خودرو، حتی نحوه‌ی ایجاد دریچه‌های هوای بدنه در این کلیپ پنج دقیقه‌ای به نمایش درآمده است. بدون شک پیام اصلی این ویدئو، دست ساز بودن زیرونو است که به بهترین نحو منتقل می‌شود. ساخت و مونتاژ بدنه و تمام شیارهای و دریچه‌های کوچک و بزرگ آن و تمام پیچ‌ و مهره‌ها توسط دست انجام شده است.

شاید تنها موردی که تقریبا ماشینی باشد، بستن پیچ‌ رینگ‌ها است که از آچار معمولی استفاده نمی‌شود. در این ویدئو بخشی از مهندسی و فناوری به‌کاررفته در ساخت زیرونو هم نمایش داده می‌شود؛ تماشای استفاده از شبیه‌سازی کامپیوتری و هدست واقعیت مجازی بسیار جالب و هیجان‌انگیز است.

ایتال دیزاین زیرونو / Italdesign Zerouno

جورجتو جیوجیارو، طراح مشهور ایتالیایی، شرکت ایتال‌دیزاین را در سال ۱۹۶۸ تاًسیس کرد. از معروف‌ترین طراحی‌های جوجارو، می‌توان به لوتوس اسپریت، بی‌ام‌و M1، دلورین DMC-12 و نسل اول فولکس واگن گلف اشاره کرد. گروه خودروسازی فولکس واگن در سال ۲۰۱۰ حدود ۹۰ درصد سهم این شرکت را خرید؛ جیوجیارو در سال ۲۰۱۵، باقی‌مانده‌ی سهم خود را نیز به فولکس واگن واگذار کرد تا ایتال‌دیزاین کاملا در خدمت غول صنعت خودروسازی آلمان باشد. جیوجیارو به همراه پسر خود، در شرکت چینی تک‌رولز (Techrules) مشغول به‌کار هستند.

ایتال دیزاین زیرونو / Italdesign Zerouno
ایتال دیزاین زیرونو / Italdesign Zerouno
ایتال دیزاین زیرونو / Italdesign Zerouno
ایتال دیزاین زیرونو / Italdesign Zerouno
ایتال دیزاین زیرونو / Italdesign Zerouno

با تماشای این ویدئو و درک دقت و زمان زیاد برای ساخت، اصلا تعجب نمی‌کنیم که تیم مهندسی ایتال‌دیزاین، فقط پنج دستگاه زیرونو تولید می‌کند. سوپراسپرت زیرونو در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۷ با قیمت یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار معرفی شد؛ تمام پنج دستگاه این سوپراسپرت منحصربه‌فرد به فروش رفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات