Dolby Atmos برای خودروها، صدای فراگیر را به دل جاده‌ها می‌آورد

دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
دالبی اتموس در خودرو بنز
اولین تجربه‌ی صدای فراگیر دالبی‌اتموس در جاده‌ها از راه رسید و اکنون خودروها نیز می‌توانند از مزیت‌های این فناوری بهره ببرند.
تبلیغات

اولین‌بار سال ۲۰۲۱ و در سری Lucid Air و برخی مدل‌های مرسدس بنز، شاهد استفاده از فناوری دالبی‌اتموس در خودروها بودیم. اکنون با اضافه شدن صدای فراگیر به خودروهای لوکس در ایالات‌متحد، مرسدس بنز در رویداد CES ۲۰۲۳ از جدیدترین محصولات مجهز به دالبی‌اتموس خود رونمایی کرد. این سیستم صوتی در میباخ S580 به‌نمایش گذاشته شده است.

میباخ S580 از سیستم صوتی Burmester 4D با ۳۰ بلندگو استفاده می‌کند که ۶تای آن‌ها روی سقف قرار دارند و می‌توان آن‌ها را مشابه بلندگوهایی که در ساندبارها به‌کار می‌روند توصیف کرد. توان آمپلی‌فایرهای این سیستم صوتی ۱۷۵۰ وات است و هر دو ساب نصب‌شده در جلو و صندوق عقب برای کنترل باس درنظر گرفته شده‌اند. ساب صندوق عقب نیز ۴۰۰ وات قدرت دارد. این مجموعه دیوانه‌کننده در یک خودرو ۱۸۵ هزار دلاری نصب شده است.

صدای فراگیر بسیار جذاب است و برای آهنگ‌های پاپ مثل آثار خواننده‌ی مشهور The Weekend بسیار عالی به‌نظر می‌رسد، اما سیستم صوتی سازگار با دالبی‌اتموس در خودرو، مانند سیستم‌های صوتی خانگی برای پخش هر نوع موسیقی عالی است. صدای باس این سیستم به‌قدری قدرتمند است که احساسی شبیه حضور در باشگاه ورزشی به‌شما دست خواهد داد. درواقع صدای فراگیر مثل نشستن وسط نوازندگان است. حتی اگر قبلاً تجربه‌ی کار با سیستم‌های صوتی مجهز به دالبی‌اتموس را دارید، قابلیت‌های صوتی این خودرو شما را شگفت‌زده خواهد کرد زیرا سیستمی سطح بالا، دیوانه‌کننده و مخصوص خودروهای لوکس است.

درحال‌حاضر محتوای جذاب فراوانی در سرویس‌های استریم محبوب وجود دارند که از مزیت‌های فناوری دالبی‌اتموس بهره می‌برند تا صدایی جذاب‌تر را به گوش مخاطبان برسانند. سیستم اطلاعات سرگرمی میباخ همه‌ی آهنگ‌های سازگار با فناوری مذکور را ارائه می‌دهد. دالبی می‌گوید برخی از شرکت‌ها ویژگی A/V را ارائه می‌دهند و بنابراین فیلم‌ها و سریال‌های سازگار با صدای فراگیر به‌خوبی با تنظیمات داخلی خودرو هماهنگ می‌شوند. جان کولینگ، معاون ارشد سرگرمی‌های مرسدس بنز توضیح داد کاربران می‌توانند هنگام اننظار برای شارژ خودرو برقی خود، محتوای موردنظرشان را با صدای فراگیر دالبی‌اتموس پخش کنند.

دالبی می‌گوید Atmos از همان ابتدا به‌نحوی طراحی شد که مقیاس‌پذیر باشد و بنابراین مثل ساندبارها، می‌توان از این فناوری در بلندگوهای ارزان‌تر و خودروهای مقرون‌به‌صرفه‌تر استفاده کرد. شایان‌ذکر است سیستم مذکور چهار کانال و ۶ بلندگو دارد. تا همین چند وقت قبل، Atmos فقط برای ساندبارهای رده‌بالا درنظر گرفته شده بود و اکنون محصولات دیگری مثل Sonos Beam از طریق مجازی‌سازی به این تکنولوژی دسترسی دارند. بدین‌ترتیب اضافه شدن چنین سیستمی به خودروهای معمولی، خیلی دور از انتظار نیست و باید دید بلندگوهای مقرون‌به‌صرفه‌تر چگونه با Atmos سازگار خواهند شد.

به گزارش انگجت، درحال‌حاضر دالبی‌اتموس در Lucid Air و مرسدس بنز میباخ کلاس S و همچنین مرسدس بنز EQS، EQE SUV، EQE، S-Class و EQS SUV موجود است. ولوو نیز قبلاً اعلام کرده بود که اتموس در سیستم صوتی Bowers & Wilkins شاسی‌بلند EX90 دردسترس خواهد بود. EV اولین خودرو ولوو خواهد بود که تجربه‌ی استفاده از صدای فراگیر دالبی را ارائه خواهد داد. Polestar 3 نیز از سیستم صوتی Bowers & Wilkins مجهز به اتموس بهره می‌برد و اواخر سال جاری روانه‌ی بازار خواهد شد. لوتوس نیز اعلام کرده است با همکاری دالبی، فناوری Atmos را به Eletre EV اضافه خواهد کرد. این خودرو الکتریکی قرار است در سال ۲۰۲۴ معرفی شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات