کارمند سابق اپل به سرقت اسرار تجاری Apple Car برای چین اعتراف کرد

سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
یک کارمند سابق اپل که در سال ۲۰۱۸ به بهانه‌ی زایمان همسرش اسرار تجاری شرکت را سرقت کرد و به چین رفت، سرانجام به جرم‌های خود اعتراف کرد. دادگاه احتمالاً ۱۰ سال زندان برای او در نظر می‌گیرد.
تبلیغات

شائولانگ ژانگ، کارمند سابق اپل که به سرقت فایل‌های کامپیوتری حاوی اسرار تجاری درباره‌ی پروژه‌ی خودروی برقی اپل متهم شده بود، در دادگاه فدرال سن خوزه که روز گذشته برگزار شد به جرم‌هایی که مرتکب شده است اعتراف کرد. براساس پرونده‌های رسمی، اعترافاتی که ژانگ در دادگاه مطرح کرده فعلا به‌صورت عمومی اعلام نشده است.

CNBC می‌نویسد شائولانگ ژانگ پس از اعتراف به سرقت اسرار تجاری اپل با احتمال ۱۰ سال زندان و جریمه‌ی ۲۵۰ هزار دلاری مواجه است. ظاهراً دادگاه ایالات متحده قصد دارد حکم پرونده‌ی ژانگ را در ماه نوامبر ۲۰۲۲ (آبان و آذر ۱۴۰۱) اعلام کند.

ژانگ متهم‌به دانلود فایل‌های محرمانه‌ی اپل با محوریت پروژه‌ی تولید خودرو است. به‌طور مشخص‌تر گفته می‌شود که این کارمند سابق اپل سندی ۲۵ صفحه‌ای شامل طرح‌واره‌های مهندسی برد مدار خودروی اپل را دانلود کرده است. دادگاه همچنین می‌گوید که ژانگ دفترچه‌های راهنما و فایل‌های PDF را که جزئیات نمونه‌ی پیش‌تولید خودروی اپل را شرح می‌دادند به سرقت برده.

شائولانگ ژانگ در جولای ۲۰۱۸ (تیر و مرداد ۱۳۹۷) به هنگام تلاش برای پرواز به چین در فرودگاه سخن خوزه توسط مأموران فدرال آمریکا بازداشت شد. او از سال ۲۰۱۵ کار خود را در اپل شروع کرده بود. مطابق با اسناد منتشرشده توسط FBI، آخرین سمت او در اپل، مهندس سخت‌افزار تیم خودروی خودران بود.

اسنادی که ژانگ سرقت کرد شامل جزئیاتی درباره‌ی یکی از سربه‌مهرترین پروژه‌های اپل در چند سال اخیر است، پروژه‌ای که حتی همین حالا نیز به‌صورت رسمی توسط اپل تأیید نشده. این در حالی است که بسیاری از افشاگران گفته‌اند اپل در سال‌های اخیر شماری از مدیران سرشناس حوزه‌ی خودرو را استخدام کرده است و اکنون تیمی برای تولید خودروی خودران دارد.

یکی از مأموران FBI در سال ۲۰۱۸ گفته بود که حدودا پنج هزار نفر در داخل اپل از پروژه‌ی ساخت خودروی خودران مطلع هستند. او همچنین گفت که ۲٬۷۰۰ نفر کارمند در اپل به اطلاعات پروژه‌ و دیتابیس مرتبط به آن دسترسی دارند.

اپل با استفاده از نرم‌افزارهایی ویژه بررسی می‌کند که هر یک‌ از کارمندان به کدام پروژه‌ها ارتباط دارند. این افراد ملزم هستند در جلساتی که برای آموزش حفاظت گفتار و جلوگیری از افشای پروژه‌های مخفیانه برگزار می‌شود به‌صورت حضوری شرکت کنند.

ظاهراً شائولانگ ژانگ در «تیم محاسباتی» پروژه‌ی خودری خودران اپل کار کرده است. اسناد دادگاه می‌‌گوید این تیم برد مدار برای حسگرهای خودروی اپل را طراحی و آزمایش کرده است.

طرح‌واره‌ی مربوط به مدار جزو ارزشمندترین اسرار تجاری در صنعت الکترونیک محسوب می‌شود و به همین دلیل سرقت طرح‌واره‌های برد مدار خودروی اپل با واکنش شدید از سوی مقامات دولتی مواجه شد.

اپل می‌گوید اولین بار وقتی که شائولانگ ژانگ مرخصی زایمان همسر گرفت تا به چین سفر کند، به سرقت اسرار تجاری توسط او مشکوک شد. ژانگ به هنگام بازگشت به اپل استعفا داد و گفت که قصد دارد به چین برگردد و از مادرش مراقبت کند. او همچنین به اپل گفت که به‌دنبال کار برای Xmotors (یکی از شرکت‌های برتر چینی در حوزه‌ی تولید خودروی برقی) است.

اپل در واکنش به استعفای ژانگ، دسترسی او را به سیستم‌های خود قطع کرد. شرکت کوپرتینویی سپس تحقیقاتی به راه انداخت و متوجه شد که شائولانگ ژانگ اسناد و اطلاعات محرمانه را از دیتابیس دانلود کرده. دوربین‌های مداربسته‌ی اپل نشان دادند که ژانگ به برخی از آزمایشگاه‌ها وارد شده و یک‌سری قطعات سخت‌افزاری را برداشته است.

اپل بعداً متوجه شد آنچه ژانگ برداشته، چند برد مدار و یک سرور لینوکسی بوده است.

یکی دیگر از کارمندان سابق اپل به نام جی‌ژونگ چن نیز با اتهام سرقت اسرار تجاری پروژه‌ی خودروی اپل مواجه است. چن که شهروند ایالات متحده محسوب می‌شود همچون ژانگ به‌دنبال سفر به چین بود. جی‌ژونگ چن تاکنون به جرم‌های خود اعتراف نکرده و دادگاه او فعلا تاریخ مشخصی ندارد.

*عکس اصلی مقاله رندر غیررسمی است و لزوماً طراحی نهایی خودروی اپل را نشان نمی‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات