ایلان ماسک: خودرو سایبرتراک در اواسط سال ۲۰۲۳ از راه می‌رسد

پنج‌شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
طبق اعلام ایلان ماسک در جلسه با سرمایه‌گذاران تسلا، احتمالاً وانت برقی سایبرتراک در «اواسط سال ۲۰۲۳» به‌دست مشتریان می‌رسد. ناگفته نماند عرضه‌ی این خودرو بارها به‌تأخیر افتاده است.
تبلیغات

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در کنفرانسی با حضور سرمایه‌گذاران گفته است شرکتش امید دارد بتواند وانت برقی سایبرتراک را در اواسط سال آینده‌ی میلادی دردسترس علاقه‌مندان قرار دهد. این نخستین‌باری است که ماسک بازه‌ی زمانی تحویل خودروی سایبرتراک را با این دقت اعلام می‌کند. ثروتمندترین فرد دنیا در جلسه‌ی مالی فصل گذشته گفته بود که «امیدوار است» وانت برقی تسلا «سال آینده» عرضه شود.

تسلا خودرو Cybertruck را در سال ۲۰۱۹ با هیاهوی رسانه‌ای رونمایی کرد و گفت تولید این خودرو در پایان سال ۲۰۲۱ آغاز می‌شود. در آگوست ۲۰۲۱ (مرداد و شهریور ۱۴۰۱)، تسلا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد عرضه‌ی سایبرتراک تا سال ۲۰۲۲ به‌تأخیر می‌افتد. در‌نهایت در حاشیه‌ی کنفرانس مالی فصل اول ۲۰۲۲، ماسک گفت که امیدوار است خریداران خودرو سایبرتراک را در سال ۲۰۲۳ دریافت کنند.

در همین حین، شرکت‌هایی مثل فورد و ریویان وانت‌های برقی اختصاصی خود را معرفی و عرضه کرده‌اند. فورد مشخصاً گفته است که قصد دارد در سال آینده‌ی میلادی ۱۵۰ هزار دستگاه از خودرو برقی F-150 Lightnings تولید کند.

یکی از مشخصه‌‌های خبرساز سایبرتراک طراحی زاویه‌دار این وانت برقی است که در نگاه اول، مثل مدل‌های اولیه‌ی آیتم‌های سه‌بعدی در بازی‌های ویدئویی دیده می‌شود. برخی گزارش‌ها می‌گویند که تسلا در مسیر ایمن‌کردن این نوع طراحی با مشکلاتی مواجه شده است. اواخر سال ۲۰۲۱، ماسک در توییتی گفت که نگران عملکرد مطلوب برف‌پاک‌کن خودرو بوده است. مدل فعلی سایبرتراک نوعی بازوی بزرگ دارد که صرفاً با یک حرکت کل شیشه‌ی جلو را تمیز می‌کند.

در ماه‌های اخیر ویدیوهای منتسب به سایبرتراک فاش شده‌اند که ظاهراً در حال گذراندن مراحل آزمایشی در مسیرهایی خاص است. اوایل سال ۲۰۲۲، ویدئویی از سایبرتراک منتشر شد که طراحی ظاهری این خودرو را با دقت بسیار زیاد نمایش می‌داد. درحقیقت، سایبرتراک برخلاف نسل دوم Roadster که در سال ۲۰۲۳ از راه می‌رسد، همچنان در اخبار حضور داشته است.

در جلسه‌ی اخیر با سرمایه‌گذاران، ایلان ماسک به این موضوع اشاره نکرد که تسلا برای نهایی‌کردن تولید سایبرتراک باید چه اقداماتی انجام دهد. در این جلسه، ماسک گفت تسلا بابت تولید سایبرتراک بسیار هیجان‌زده است و سایبرتراک احتمال دارد «بهترین محصول تاریخ» تسلا باشد. تسلا قصد دارد خودرو سایبرتراک را در کارخانه‌ی آستین تگزاس تولید کند.

ورج می‌نویسد در ماه‌های اخیر، برخی از کارخانه‌های تسلا با مشکل تولید مواجه شده‌اند و این موضوع افزون‌بر سایبرتراک خودروهای مدل S، مدل X، مدل Y و مدل ۳ را نیز شامل می‌شود. به‌دلیل افزایش آمار ابتلا به کرونا، یکی از کارخانه‌های تسلا در شهر شانگهای تاکنون بارها تعطیل شده است. تسلا تعطیلی این کارخانه‌ی بزرگ را ازجمله دلایل کاهش تولید خودرو در فصل اخیر اعلام کرده است. ماسک افزود: «تسلا با مشکل تقاضا مواجه نیست؛ بلکه با مشکل تولید دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.»

تسلا هنوز نگفته است که چند نفر خودرو سایبرتراک را رزرو کرده‌اند؛ بااین‌حال، بررسی‌ای مستقل نشان می‌دهد تعداد خریداران اولیه‌ی این وانت برقی تقریباً به ۱٫۵ میلیون نفر می‌رسد. علاقه‌مندان به تهیه‌ی سایبرتراک باید هزینه‌ی اولیه‌ی ۱۰۰ دلاری را به تسلا پرداخت کنند. چند ماه پیش، تسلا رزرو سایبرتراک را برای ساکنان اروپا و آسیا غیرممکن کرده بود. این شرکت ادعا می‌کند تقاضا برای سایبرتراک به‌حدی زیاد است که احتمالاً این شرکت تا سه سال پس از عرضه‌ی این خودرو نیز، نمی‌تواند حجم عرضه را به سطح تقاضا برساند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات