نخستین رندرهای باکیفت اپل کار با الهام ازپتنت‌های رسمی منتشر شد

شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶
مطالعه 4 دقیقه
شرکت بریتانیایی لیزینگ خودرو وَناراما با الهام گرفتن از آیفون، مک‌بوک و سایر محصولات اپل و ترکیب آن‌ها با پتنت‌های واقعی این شرکت، تصاویر مفهمی جالبی را ایجاد کرده است که می‌تواند به طراحی وسیله نقلیه شایع‌شده اپل بسیار نزدیک باشد.
تبلیغات

شواهد و قرائن نشان می‌دهده که اپل برای عملیاتی کردن ایده جاه‌طلبانه‌اش برای ورود همه‌جانبه به صنعت خودروهای خودران کاملا مصمم است و به‌نظر می‌رسد که این شرکت در سالیان آینده می‌تواند به بازیگری مهم در زمینه یادشده تبدیل شود. کوپرتینویی‌ها معمولا جزئیات محصولات آینده‌شان را ارائه نمی‌دهند و روند توسعه خودرو الکتریکی/خودران نیز در مخفی‌ترین پروژه این شرکت موسوم به پروژه تایتان دنبال می‌شود؛ بنابراین تاکنون اغلب اطلاعات ما از خودرو یادشده چیزی جز شایعه و گزارش‌های منتشرشده از منابع آگاه نبوده است.

اکنون تصاویر مفهمی جالبی منتشر شده است که مارا بیشتر با خورو آینده اپل آشنا می‌کند. البته تصاویر رند جدید نیز کاملا حدس‌وگمان هستند؛ اما وَناراما می‌گوید که مدل شاسی‌بلند کوپه را براساس پتنت‌های واقعی ثبت‌شده اپل در دفتر ثبت اسناد ایالت متحده آمریکا ایجاد کرده است و شاید این نخستین نگاه ما حداقل به یکی از صدها طرح اولیه اپل برای ساخت وسایل نقلیه باشد. برای مثال، اپل در پتنت‌هایش بارها به قابلیت‌هایی نظیر چرخش کامل صندلی‌ها برای افزایش فضای نشتن و طراحی باز برای دسترسی آسان اشاره کرده است که تمامی آن‌ها در رندرهای جدید به تصویر کشیده شده‌اند.

افزون‌براین، شیوه متفاوت باز شدن درها به‌منظور انعطاف‌پذیری بیشتر برای جابه‌جایی و بارگیری مسافران، پنجره‌های بزرگ برای افزایش گستره دید، دستیار صوتی سیری تعبیه‌شده در میل فرمان و داشبورد و صفحه ناوبری کاملا یکپارچه نیز از پتنت‌ها وام گرفته شده است. با گذر از پتنت‌ها، زبان طراحی اشتراک‌های زیادی با محصلات اپل دارد. دستگیره‌های درهای جمع‌شونده بسیار شبیه دکمه‌های آیفون هستند و جلوپنجره مشبک الهام‌گرفته از دریچه‌های دایره‌ای مک پرو، با لوگوی درخشان از نسل‌های قبلی مک‌بوک است.

رندر منتسب به اپل کار
رندر منتسب به اپل کار
رندر منتسب به اپل کار
رندر منتسب به اپل کار

به‌عبارتی، فضای داخلی خودرو بیشتر ما را به یاد دنیای سابرپانکی می‌اندازد؛ اما نکته حائز اهمیت این است که فرمان نیز در آن به چشم می‌خورد. این در حالی است که شایعات قبلی ادعا می‌کردند اپل کار احتمالا فاقد فرمان و پدال خواهد بود و فاضای داخلی آن برای سفرهای بدون دخالت راننده طراحی شده است. البته گفته می‌شد سران اپل در مورد استفاده از فرمان در مواقع ضرروری نیز بحث کرده‌اند و احتمالا وسیله نقلیه یادشده می‌تواند شبیه لیموزین با مسافران روبه‌روی هم باشد. همچنین به‌نظر می‌رسد که اپل احتمال قرار گرفتن سیستم سرگرمی در فضای وسط خودرو را بررسی کرده است.

به‌طور کلی، جاه‌طلبی اپل ممکن است قبل از هدف قرار دادن بازار عمومی، ابتدا فعالیت خود را در صنایع و به‌صورت کاملا خودران پیش بگیرد. شواهدی وجود دارد که مُهر تأیید بر این ادعا می‌زنند. برای مثال، در سال ۲۰۱۹ اپل شاتل خودران و کیت اتومبیل استارتاپ Drive.a را خریداری کرد و تبع آن، دَه‌ها کارمند، ماشین و دارایی دیگر به دست آورد تا به صفوف تیم توسعه وسایل نقلیه مستقل پروژه‌ی تیتان اضافه کند. پیش از آن، گزارشی در سال ۲۰۱۸ ادعا می‌کرد که اپل قراردادی با فولکس واگن برای تبدیل تعدادی وانت T6 Transporter به شاتل‌های خودران برای برنامه آزمایشی PAIL امضا کرده است.

دراین‌میان، گزارشی از بلومبرگ در ماه گذشته ادعا می‌کرد که اپل دو گزینه بالقوه برای ورود به حوزه وسایل نقلیه خودران را بررسی کرده است. ظاهرا گزینه نخست شامل مدلی با توانایی‌های خودران محدود مانند خودروهای فعلی است؛ درحالی‌که سناریو دوم خودرویی را شامل می‌شود که می‌تواند به‌طور کامل بدون دخالت انسان رانندگی کند. از قرار معلوم، اهالی کوپرتینو راه حل دوم را انتخاب کرده‌اند و کوین لینچ، متصدی جدید پروژه تایتان، در تلاش برای ایجاد خودرویی با قابلیت‌های کاملا خودران است.

در پایان باید به این نکته توجه داشت که اپل هر هفته اختراعات بی‌شماری ثبت می‌کند. ثبت اختراع می‌تواند نشان‌دهنده‌ی موضوعات دلخواه واحد تحقیق ‌‌و‌‌ توسعه شرکت‌ها باشد؛ اما تضمین‌کننده‌ی ارائه‌ی آن در محصول یا خدمات آینده به‌حساب نمی‌آید. بااین‌حال، شواهد و گزارش‌های متعددی وجود دارد که قاطعانه نشان می‌دهد که اپل در حال توسعه خودرو خودران است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات