احتمال عرضه اپل کار در سال ۲۰۲۴ قوت گرفت

پنج‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود اپل به‌منظور پیشبرد اهدافش برای ورد به صنعت خودروسازی، در حال مذاکره با تأمین‌کنندگان کره‌ای و ژاپنی است؛ اقدامی که می‌تواند به عرضه اپل کار در سال ۲۰۲۴ منجر شود.
تبلیغات

فعالیت‌های اپل در صنعت خودرو پس از مدتی سکوت خبری، دوباره در کانون توجهات قرار گرفته است و گویا این‌بار غول دنیای فناوری با جدیت بیشتری به‌دنبال شرکای تأمین‌کننده و حداقل یک خودروساز نام‌آشنا برای برون‌سپاری تولید نخستین نسل خودرو الکتریکی‌اش با نام احتمالی اپل کار است.

گزارش‌های قبلی از آن حکایت داشتند که نقشه‌ی راه اپل برای تولید انبوه اتومبیل خودران می‌تواند در اوایل سال ۲۰۲۴ آغاز شود و احتمالا بخشی از فرایند تولید در کارخانه‌های واقع در خاک آمریکا انجام خواهد شد. این در حالی است که برخی تحلیگران همچون مینگ‌چی کو، بر این باورند که اپل به‌دلیل استاندارهای کیفی سخت‌گیرانه و مشکلات و قوانین حاکم بر صنعت، ممکن است تولید نهایی را تا بعد از سال ۲۰۲۵ به تأخیر بیندازد. اکنون گزارش جدید مُهر تأییدی بر عرضه اپل کار در سال ۲۰۲۴ محسوب و در آن ادعا می‌شود که مدیران اپل هم‌اکنون در حال مذاکره و بازدید از زیرساخت‌های تأمین‌کنندگان خودروهای آسیایی هستند.

به گفته گفته دیجی‌تایمز، بازدیدها مربوط به نحوه تولید اپل کار در میان کمبود جهانی تراشه است که درحال‌حاضر بیشترین ضربه را به صنعت خودرو وارد کرده است. نشریه مذکور می‌گوید که علاوه‌بر پردازنده‌ها، مشکلاتی در مورد سایر اجزای نامشخص نیز وجود دارد و از قرار معلوم، اپل در صدد ایجاد زنجیره تأمین گسترده برای دورماندن از این مشکلات و چالش‌ها است.

پیش‌ازاین گزارش شده بود که اپل از کارخانه‌های تولیدکنندگان و مونتاژکنندگان قطعات خودرو نظیر باتری در منطقه دیدن کرده است. اگر به یاد داشته باشید، هیوندای چندی پیش رسما اعلام کرد که در حال مذاکره با اپل برای تولید خودرو الکتریکی این شرکت است؛ اما دیری نپایید که به‌دلیل برخی اختلاف‌ها مذاکرات مذکور متوقف و بی‌نتیجه باقی ماند.

در آن مقطع نیز گفته می‌شد، توافق‌نامه‌ی احتمالی با هیوندای شامل مونتاژ اتومبیل در کارخانه‌ای مستقر در ایالت جورجیا متعلق به شرکت کیا موتورز (زیرمجموعه‌ی هیوندای) یا ساخت کارخانه جدید در این کشور خواهد بود. اعتقاد بر این بود که این چشم‌انداز می‌تواند‌ تولید ۱۰۰ هزار دستگاه وسیله‌ی نقلیه در سال ۲۰۲۴ را هدف قرار دهد و هیوندای موظف است ظرفیت تولید سالانه را به ۴۰۰ هزار دستگاه افزایش بدهد. گفته می‌شد اپل و غول کره‌ای صنعت خودرو برای تکمیل فرایند تولید و گرفتن بازخورد، قصد دارند نسخه بتای این خودرو را در سال ۲۰۲۲ عرضه کنند.

نمایی مفهومی از ماشین الکتریکی اپل با همکاری کیا موتورز

البته هنوز احتمال همکاری دو شرکت مذکور وجود دارد؛ زیرا گفته می‌شود اپل سال گذشته با کیا تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری در پروژه‌های هشت بخش مختلف منعقد کرده است؛ بنابراین، مذاکرات در مورد مشارکت در تولید خودرو کاملا کنار گذاشته نشده است و کیا موتورز حتی در صورت موفقیت نبودن در به‌ دست ‌آوردن مجوز تولید اتومبیل الکتریکی، فرصت‌های دیگری برای همکاری در سایر بخش‌ها خواهد داشت.

بااین‌اوصاف، همچنان می‌توان به برون‌سپاری خودروی اپل به بازوی تولیدی کیا امیدوار بود. برخی شواهد نشان می‌دهند که گفت‌وگوی اپل و کیا در مرحله‌ی «آخرین مایل» (Last Mile) قرار دارد. آخرین مایل اصطلاحی است که در مدیریت زنجیره‌ی تأمین و برنامه‌ریزی لجستیکی، برای توصیف آخرین مراحل سفر، شامل جابه‌جایی مردم و کالا از یک مرکز حمل‌و‌نقل استفاده می‌شود.

افزون‌براین، سال گذشته میلادی گزارش جداگانه از رویترز، بیان می‌کرد که اپل در حال پیشروی در توسعه‌ی خودروی خودران است که احتمالا با فناوری باتری انقلابی در سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد. جالب است بدانید که گفته می‌شود تیم کوک، در سال‌های پایانی مدیریتش قصد دارد حداقل یک پروژه بسیار بزرگ را رونمایی کند. گمان می‌رود که این محصول اپل گلس یا حتی هدست واقعیت ترکیبی اپل باشد؛ اما در صورت صحت این گزارش و عرضه یا حتی رونمایی از خودرو الکتریکی/خودران تا سال ۲۰۲۴، اپل کار نیز می‌تواند یکی از گزینه‌های محتمل باشد.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات