امسال دنیا ۵۰ سالگی لامبورگینی کانتاش (Lamborghini Countach) را جشن میگیرد و درحالیکه ما مشتاقانه منتظر نسخهی بزرگداشت احتمالی خودروساز سنت آگاتا هستیم، استودیوی طراحی مستقل آرک دیزاین (ARC Design)، طرح مفهومی دیجیتال با الهام از خلاقیت اصلی مارچلو گاندینی ارائه داد.
به گزارش Carscoops، لامبورگینی کانتاش 50 اماجو (Countach 50 Omaggio) به منظور ادای احترام به خودروی مفهومی که در سال ۱۹۷۱ در نمایشگاه ژنو رونمایی شد، طراحی شده است. این نسخهی کانتاش دارای خالصترین و بهترین شکل ممکن بود؛ زیرا نسخههای مختلف تولیدی که بین سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۰ ساخته شده بودند، بهتدریج با افزودن اجزای آیرودینامیک برجستهتر و سپرهای بزرگتر از خطوط اصلی و اولیه در طراحی منحرف شدند.
آرک دیزاین قصد داشت خطوط اصلی بدنه را حفظ کند؛ درحالیکه به کانتاش جدید اجازه میدهد با کمک آیرودینامیک فعال به خودرویی تهاجمیتر تبدیل شود؛ بنابراین، ورودیهای هوای جانبی پنهانشده در پشت شیشهها فقط در صورت لزوم ظاهر و بال فعال عقب فقط در سرعتهای بالا وارد عمل میشود. مطمئن نیستیم این دریچههای فعال بهتنهایی برای خنک کردن پیشرانه به اندازه کافی بزرگ هستند؛ اما حداقل از نظر ظاهری عالی به نظر میرسند.
کانتاش 50 اماجو بر اساس پلتفرم لامبورگینی اونتادور طراحی شده و وارث بدنه مونوکوک فیبر کربنی و پیشرانه خورجینی ۱۲ سیلندر نصبشده در وسط آن است. از نظر تئوری، کانتاش 50 اماجو از منبع الهام خود بسیار بزرگتر طراحی شده است و از فاصله عرضی بین چرخ بسیار گستردهتر و رینگهای با قطر بزرگتر بهره میبرد. با توجه به تصاویر رندر واقعگرایانه، این خودرو واقعاً پهنتر، با حالت قرارگیری پایینتر و زیباتر به نظر میرسد.
امروزه ابرخودروها پیچیدهتر از قبل طراحی شدهاند؛ بنابراین دیدن فرمهای ساده و در عین حال زیبا در این هایپرکار، نکتهی در خور توجهی است. در قسمت جلو، دیگر نیازی به چراغهای پاپآپ اضافه نیست؛ زیرا چراغهای جلو دارای فناوری لیزر هستند. ورودیهای هوا به زیبایی در سپر جلو ادغام شدهاند؛ درحالیکه کاپوت تخت این نسخه مانند بسیاری از خودروهای لامبورگینی بعد از کانتاش، شکل ذوزنقهای دارد. تنها مسئله این است که به نظر میرسد اورهنگ (پیشآمدگی) جلو از زوایای خاصی خیلی طولانی به نظر میرسد و رینگهای عظیمالجثه، زاویههای تهاجمیتری را روی گلگیرهای جلو میطلبند.
چشمگیرترین نمای این خودروی مفهومی دیجیتال، قطعاً قسمت عقب است. چراغهای عقب دارای شبکه LED بسیار نازک هستند که در واقع بهعنوان کانالهای هوا عمل میکنند و اجازه میدهند هوای گرم خروجی از پیشرانه V12 تنفس طبیعی خارج شود.
درپوش پیشرانه از شیشه یکپارچه با چراغهای ترمز ساخته شده است که در صورت استفاده نشدن، خاموش میشوند؛ درحالیکه لوله اگزوز عریضی روی دیفیوزر قرار دارد. بهطور کلی بخش عقبی این خودروی مفهومی به مدل اصلی کانتاش وفادار باقی میماند و به ما یادآوری میکند چرا این خودرو را خیلی دوست داریم.
روابط نزدیک با لامبورگینی اونتادور در داخل کابین کانتاش 50 اماجو کاملاً مشهود است. برای تمایز آن از پرچمدار کنونی، آرک دیزاین از صفحهنمایش لمسی بزرگ روی کنسول مرکزی شیبدار، نمایشگرهای دیجیتال جایگزین آینه روی درها و تونل مرکزی جدید با تمام دکمهها و کلیدهای لازم بهره میبرد.
کانتاش 50 اماجو ممکن است هرگز به تولید نرسد؛ اما واقعاً اشتیاق ما را به این مدل نمادین توسط خود لامبورگینی افزایش میدهد. اگر خودروساز سنت آگاتا نسخهای با تولید محدود از کانتاش مبتنی بر اونتادور معرفی کند، احتمالاً شبیه بوگاتی چنتودیچی (Bugatti Centodieci) خواهد بود که نسخهی ادای احترام به EB110 مدل ۱۹۹۱ به شمار میرفت.
نظر شما دربارهی بازگشت احتمالی لامبورگینی کانتاش چیست؟ آیا تعبیر جدید مدرن از خودروی اصلی یا مدل مفهومی آیندهنگر را با شیوههای طراحی دقیقتر ترجیح میدهید؟ در بخش نظرات این موضوعات را با زومیت در میان بگذارید.
توجه: کانتاش 50 اماجو مطالعه طراحی مستقل از شرکت آرک دیزاین است و مربوط به لامبورگینی و مورد تأیید آن نیست.
نظرات