هیوندای و جنرال موتورز برای تجاری‌سازی خودروی پرنده تلاش می‌کنند

دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
هیوندای و جنرال موتورز درباره‌ی توسعه تاکسی‌ هوایی جدی هستند و قصد دارند تا سال ۲۰۳۰ خودروهای پرنده را به مرحله تجاری‌سازی برسانند و از آن در خدمات حمل‌ونقل هوایی بهره ببرند.
تبلیغات

هیوندای و جنرال موتورز اعلام کردند که در حال توسعه «خودروی پرنده» هستند. به گزارش اتوبلاگ، سخنگوی خودروساز کره جنوبی با ابراز خوش‌بینی گفت احتمال دارد هیوندای سرویس تاکسی هوایی خود را از سال ۲۰۲۵ فعال کند. یکی از مدیران جنرال موتورز گفت ممکن است راه‌اندازی خدمات تاکسی هوایی تا سال ۲۰۳۰ طول بکشد تا از موانع فنی و نظارتی عبور کند و به مرحله‌ی تجاری‌سازی برسد.

هواپیماهای برقی بدون آلایندگی عمودپرواز (eVTOL) که مانند هلی‌‌کوپتر از زمین بلند می‌شوند و روی زمین فرود می‌‌آیند و مسافر و محموله‌ را حمل می‌کنند، توسط تعدادی از شرکت‌های تازه تأسیس و همچنین سازندگان هواپیما و خودروسازان در دست توسعه هستند؛ اما راه طولانی برای سودآوری در پیش است.

خوزه مونوز، مدیر عامل جهانی هیوندای، طی مصاحبه‌ای که هفته گذشته در کنفرانس خودروی آینده رویترز منتشر شد، گفت:

هیوندای از جدول زمانی خود که قبلاً برای حمل‌ونقل وسایل نقلیه تحرک هوایی در نظر گرفته بود، جلوتر است. ما این بازار را به‌عنوان فرصتی در خور توجه برای رشد می‌بینیم. ما از توسعه این فناوری «بسیار مطمئن» هستیم و احتمالاً این موضوع پیش از سال ۲۰۲۵ اتفاق می‌افتد.
خودروی پرنده جابی / Joby flying car

مونوز که همچنین مدیرعامل نمایندگی هیوندای در آمریکای شمالی است، قبلاً گفته بود تاکسی‌های هوایی شهری تا سال ۲۰۲۸ و شاید زودتر از آن در فرودگاه‌های بزرگ ایالات متحده فعالیت خواهند کرد. 

هیوندای در حال تولید تاکسی‌های هوایی است که برق مورد نیاز خود را از باتری‌های الکتریکی تأمین می‌کنند و می‌توانند ۵ تا ۶ نفر را از مراکز شهری پرازدحام به فرودگاه‌ها منتقل کنند. از جمله سایر خودروسازانی که خودروهای پرنده را به‌تنهایی یا با شرکت‌های نوپا توسعه می‌دهند، می‌توان به تویوتا، دایملر و جیلی چین اشاره کرد. 

پاملا فلچر، نایب رئیس تیم جهانی نوآوری جنرال موتورز، در رویداد خودرو آینده رویترز گفت:

من فکر می‌کنم اینجا مسیر طولانی وجود دارد. سال ۲۰۳۰ احتمالاً نقطه انعطاف تجاری واقعی است. این فضای کاملاً نوپایی است. کارهای زیادی در زمینه تنظیم مقررات و همچنین در زمینه فناوری واقعی انجام می‌‌شود.

در ماه ژانویه، جنرال موتورز از خودروی مفهومی پرنده کادیلاک رونمایی کرد. مورگان استنلی تخمین زده است که ارزش کل بازار حمل‌ونقل هوایی شهری می‌تواند تا سال ۲۰۴۰ به ۱ تریلیون دلار و در سال ۲۰۵۰ به ۹ تریلیون دلار برسد. 

هیوندای که دارای بخش حمل‌ونقل هوایی شهری اختصاص یافته به رهبری جیون شین، مهندس سابق ناسا است، در سال ۲۰۱۹ متعهد شد که تا سال ۲۰۲۵ حدود ۱٫۵ میلیارد دلار در حمل‌ونقل هوایی شهری سرمایه‌گذاری کند. 

مونوز می‌گوید:

هیوندای امیدوار است که خودروهای پرنده نه‌تنها به مشتریان مسکونی بلکه به حمل‌ونقل محموله‌های تجاری نیز خدمت کنند. هیوندای نمی‌خواهد خودروهای پرنده را به‌عنوان محصولات معمولی همانند خودروهای سواری به مردم عادی بفروشد؛ اما معتقد است که می‌تواند خدمات جانبی این وسایل نقلیه را برای همگان توسعه بدهد.
خودرو پرنده ولوسیتی / Volocity
نمایش خودروی پرنده هیوندای / hyundai flying car در رویداد خودرو آینده
خودروی پرنده / flying car
نمای جلو خودروی پرنده / flying car
خودروی پرنده کادیلاک ورتایل / Cadillac Vertile
پهپاد کادیلاک / cadillac
خودروی پرنده در نمایشگاه CES
خودروی پرنده هیوندای در نمایشگاه CES
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات