ژیپنگ P5؛ اولین خودرو چینی مجهز به لیدار و فناوری خودران معرفی شد

شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
ژیپنگ خودرو الکتریکی و خودران P5 را رونمایی کرد. این خودرو از ۱۲ حسگر اولتراسونیک و ۱۳ دوربین باکیفیت بهره خواهد برد و شعاع حرکتی‌اش حدودا ۶۰۰ کیلومتر خواهد بود.
تبلیغات

ژیپنگ (Xpeng) پیش از رونمایی کامل هفته آینده در نمایشگاه خودرو شانگهای، سومین خودرو تولیدی‌اش را پیش‌نمایش کرد. سازندگان این خودرو ادعا می‌کنند P5 اولین خودرو الکتریکی با فناوری رانندگی خودران خواهد بود که در سطح شهر کار می‌کند و دَه‌ها حسگر در سیستم ناوبری Navigation Guided Pilot آن استفاده می‌شوند. به‌گزارش Carscoops، مدل P5 که قرار است به سومین خودرو تولیدی این برند تبدیل شود، فست‌بکی الکتریکی است که در طراحی آن از P7 الهام گرفته می‌شود.

نمای جلو خودروی الکتریکی خودران ژیپنگ پی 5 / Xpeng P5

اجزای سیستم خودران این خودرو شامل ۱۲ حسگر اولتراسونیک موج ۵ میلی‌متری و ۱۳ دوربین با وضوح مناسب هستند. یک جفت واحد لایدار با دو منشور (تشخیص و دامنه‌سنجی نور) می‌تواند عابران پیاده، دوچرخه‌سواران، جاده‌ها و سایر موانع را شناسایی کند و به سرنشینان خودرو دید محیطی ۳۶۰ درجه‌ای ارائه دهد. نکته‌ی اساسی عملکرد این سیستم علاوه‌بر کار در شب، در شرایط نوری مختلف مانند تونل‌ها یا تابش خیره‌کننده نور است. این حسگرها ستون فقرات سیستم رانندگی نیمه‌خودران XPILOT 3.5 است که از آن به‌عنوان «قوی‌ترین» مدل ارائه‌شده در خودروهای تولیدی نام برده می‌شود. ژیپنگ به جزئیات اشاره نکرد؛ اما گفت عملکرد سیستم خودران این شرکت هم‌اکنون می‌تواند در خیابان‌های شهر و نه‌فقط در بزرگراه‌ها کار کند.

به‌گزارش اتوکار، مسئولان ژیپنگ می‌گویند مدل برقی P5 می‌تواند خودروهای پیش رو را دنبال کند و به‌طور خودکار با تغییر محدودیت سرعت سازگار شود و به چراغ‌های راهنمایی و تغییرات آن‌ها واکنش نشان دهد. هی ژپائوپنگ، مدیرعامل ژیپنگ می‌افزاید:

P5 معیار جدیدی در ظرافت و پیشرفت فناوری برای خودروهای هوشمند به‌ارمغان می‌آورد. هرکدام از مدل‌های جدید ژیپنگ هدف تازه‌ای در فناوری است و P5 پیشرفته‌ترین و بلندپروازانه‌ترین مدل ما به‌شمار می‌رود. فناوری بومی و زبان طراحی متمایز و فلسفه‌ی تجربه کاربر همگی نشان‌دهنده‌ی انگیزه‌‌ی ژیپنگ برای رشد از طریق ریشه‌های چینی و تحقق‌بخشیدن به چشم‌انداز جهانی خود برای رهبری بازار خودروهای الکتریکی و هوشمند جهان است. 
کابین و نمایشگر خودروی الکتریکی خودران ژیپنگ پی 5 / Xpeng P5

P5 با طول ۴،۸۰۸ میلی‌متر، بزرگ‌تر از تسلا مدل ۳ خواهد بود؛ اگرچه فاصله‌ی محوری آن ۱۰۸ میلی‌متر کوتاه‌‌تر و ۲،۷۶۸ میلی‌متر است. ژیپنگ نوید فضای زیادی برای مسافران در داخل کابین را می‌دهد و ادعا می‌کند فضای داخل کابین را می‌توان به سینمای خصوصی یا محفظه‌ی خواب پیکربندی کرد.

بیشتر کنترل‌های خودرو ازطریق صفحه‌نمایش لمسی ۱۵/۶ اینچی در کنسول مرکزی دردسترس است؛ درحالی‌که سایر قسمت‌های داخل کابین طراحی مینیمالیستی شبیه محصولات سال‌های اخیر تسلا است. سیستم Xmart OS 3.0 تقریبا برای هر قابلیتی کنترل صوتی را اجرا می‌کند و برای راحتی بیشتر می‌تواند به خانه‌ی مالک متصل شود. سقف شیشه‌ای پانوراما فضای اتاق را روشن و هوای آن را مطبوع نگه می‌دارد و یخچال داخلی و کنترل میزان خنکی هوا به‌گونه‌ای طراحی شده که P5 را به محیطی شبیه منزل یا فضای کار راننده تبدیل می‌‌کند. 

گرچه P5 ازنظر ظاهری به‌اندازه‌ی مدل‌های قبلی ژیپنگ زیبا نیست، این مدل از نمای جلو تکاملی با چراغ‌های X شکل بهره می‌برد. P5 از سپر جلو گرد و ورودی هوای پایینی گسترده و پورت شارژ در هر دو گل‌گیر جلو نیز برخوردار است. با حرکت بیشتر به‌سمت عقب، می‌توانیم روکش پلاستیکی بدنه و سقفی با شیب آرام و خط شانه‌ی برجسته را مشاهده کنیم. این مدل از سقف شیشه‌ای پانوراما و تزئینات متالیک بهره‌مند است که تا شیشه‌ی عقب ادامه دارد.

صحبت از عقب شد، P5 چراغ‌های عقب باریکی دارد که با نوار نازک روشنایی به‌هم متصل می‌شوند. همچنین، می‌توان صندوق عقب کوتاه و سپر عقب مشکی را مشاهده کرد. در حال حرکت به داخل کابین، می‌توانیم جلوداشبورد دیجیتال و سیستم سرگرمی و اطلاعاتی با نمایشگر ۱۵/۶ اینچی عمودی را ببینیم. در جای دیگر، صندلی‌های چرمی شیک و تزیینات مشکی براق و تزیینات متالیک وجود دارد. ژیپنگ نکات زیادی را بیان نکرد؛ اما تأیید کرد که این مدل از فناوری کلید دیجیتال و «حالت خواب» نیز بهره می‌برد که به صندلی‌های جلو کمک می‌کند کاملا خم شوند.

جزئیات مربوط به عملکرد خودرو در مراحل بعدی تأیید خواهد شد؛ اگرچه مقام‌های این شرکت پیشنهاد کرده‌اند که نسخه‌های چهار چرخ محرک و محرک عقب می‌توانند با شعاع حرکتی رسمی ۶۰۰ کیلومتر (۳۷۳ مایل) طبق استاندارد NEDC چین ارائه شوند. ژیپنگ اولین محصول خود (شاسی‌بلند G3) را سال ۲۰۱۸ و سال گذشته نیز، سدان فست‌بک P7 را به بازار عرضه کرد.

نمای جانبی خودروی الکتریکی خودران ژیپنگ پی 5 / Xpeng P5

جزئیات کامل این خودرو خودران برقی تا ۱۹ آوریل اعلام خواهد شد؛ اما انتظار می‌رود P5 با انواع پیشرانه‌ها و همچنین پیکربندی محرک عقب و چهار چرخ محرک عرضه شود و ارزان‌تر از خودرو ۳۵،۱۳۰ دلاری P7 باشد.

نمای جلو خودروی الکتریکی خودران ژیپنگ پی 5 / Xpeng P5
چراغ جلو خودروی الکتریکی خودران ژیپنگ پی 5 / Xpeng P5
نمای جانبی خودروی الکتریکی خودران ژیپنگ پی 5 / Xpeng P5
نمای بالا خودروی الکتریکی خودران ژیپنگ پی 5 / Xpeng P5
سیستم سرگرمی خودروی الکتریکی خودران ژیپنگ پی 5 / Xpeng P5
کابین و نمایشگر خودروی الکتریکی خودران ژیپنگ پی 5 / Xpeng P5
نمای جلو خودروی الکتریکی خودران ژیپنگ پی 5 / Xpeng P5
نمای عقب خودروی الکتریکی خودران ژیپنگ پی 5 / Xpeng P5
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات