وانت پیکاپ هیوندای سانتاکروز معرفی شد

جمعه ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
نخستین محصول مدرن هیوندای در کلاس وانت، سانتاکروز ۲۰۲۲ خواهد بود. این پیکاپ اسپرت، طراحی مشابه توسان با طول ۴/۹ متر دارد.
تبلیغات

مردم شرق آسیا برخلاف امریکا و استرالیا، علاقه‌مند خودروهای کلاس وانت نیستند. بازارهای ژاپن، کره جنوبی، مالزی و حتی چین، انواع ون با اندازه‌های مختلف را به پیکاپ ترجیح می‌دهند. احتمالا به همین دلیل، خودروسازی کره طی سال‌های رشد خود، سرمایه‌گذاری ویژه روی وانت‌ها نداشته است. در سمت دیگر ماجرا، رقابت با برندهای مطرح ژاپنی و امریکایی که چند دهه سابقه تولید انواع وانت‌ها را دارند، سخت و پرریسک به نظر می‌رسد.

خودروسازی کره در سال‌های اخیر، توجهی ویژه به کراس‌اورها نشان داد و البته سهم بسیار خوبی از بازار جهانی را تصاحب کرد. حالا هیوندای توسان، هیوندای سانتافه، کیا سورنتو و اسپورتیج، با تقاضای بالا در اروپا و امریکا مواجه هستند؛ درحالی‌که وانت‌های ساخت تویوتا، نیسان، هوندا، فورد، جنرال موتورز و دوج، رقیب کره‌ای ندارند. این شرایط با ظهور سانتاکروز، تغییر خواهد کرد.

نمای پشت هیوندای سانتاکروز 2022 Hyundai Santa Cruz
هیوندای سانتاکروز 2022 Hyundai Santa Cruz
نمای جانبی هیوندای سانتاکروز 2022 Hyundai Santa Cruz
نمای روبرو هیوندای سانتاکروز 2022 Hyundai Santa Cruz
نمای سه رخ هیوندای سانتاکروز 2022 Hyundai Santa Cruz
صندوق هیوندای سانتاکروز 2022 Hyundai Santa Cruz
پیشرانه هیوندای سانتاکروز 2022 Hyundai Santa Cruz
نمایشگر هیوندای سانتاکروز 2022 Hyundai Santa Cruz
فرمان هیوندای سانتاکروز 2022 Hyundai Santa Cruz

، سانتاکروز به یک هیوندای توسان شباهت دارد که در انتهای بدنه، روباز است. این خودروها سبک چراغ‌ها و جلوپنجره مشابه دارند؛ اما طول محورهای سانتاکروز ۲۵ سانتی‌متر بیشتر است و در مجموع، ۳۱ سانتی‌متر بزرگ‌تر خواهد بود. وانت هیوندای، ۴/۹ متر طول دارد.

در مجموع، می‌توان سانتاکروز را در کلاس وانت‌های کوچک، محصولی زیبا و جوان‌پسند توصیف کرد. این مدل، مناسب استفاده روزمره در شهر و سفرهای خارج جاده با سختی متعادل خواهد بود. قسمت بار، ۱۳۰ سانتی‌متر طول دارد و البته چندان بزرگ نیست؛ اما حجم بسیار خوبی از لوازم سفر یا اقلام باربری سبک‌وزن را پوشش می‌دهد. فضای بار سانتاکروز در مقایسه با هوندا ریجلاین، تویوتا هایلوکس و تقریبا تمامی وانت‌های ساخت امریکا، کوچک‌تر است.

طراحان هیوندای، تلاش کرده‌اند تا ابعاد سانتاکروز به کراس‌اورهای پرفروش خانوادگی نزدیک باشد. با این شرایط، فضای عالی برای حمل بار فراهم نشده است؛ اما قسمت‌های مختلفی از تودری، زیر صندلی و داشبورد برای جاسازی وسایل کوچک، جا دارد. این خودرو برای کار تجاری و باربری ساخته نشده و جذب جوانان ماجراجو یا طبیعت‌گرد را هدف قرار داده است.

در کابین، تفاوت چندانی بین سانتاکروز و توسان ۲۰۲۱ وجود ندارد. هنوز تصویر دقیقی از داشبورد منتشر نشده اما از فیلم‌های تبلیغاتی، می‌توان متوجه شد مهم‌ترین تفاوت داخلی سانتاکروز و توسان به محل دسته‌دنده مربوط است. نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ، پنل دیجیتال پشت فرمان و امکانات ایمنی معمول در خودروهای هیوندا مثل ترمز اضطراری و هشدار تصادف از طرفین، برای سانتاکروز هم قابل سفارش خواهد بود.

پیشرانه استاندارد سانتاکروز، ۲ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۱۹۰ اسب‌بخار و گشتاور ۲۴۴ نیوتن‌متر است. نسخه توربوشارژ با قدرت ۲۷۵ اسب‌بخار و گشتاور ۴۲۰ نیز تولید خواهد شد. جعبه‌دنده خودکار ۸ سرعته با دبل کلاچ، همراه پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان، مخصوص مدل توربوشارژ خواهد بود. سانتاکروز در دو نسخه دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل تولید می‌شود؛ درحالی‌که مدل گران‌تر، حالت رانندگی دیفرانیسل عقب نیز دارد.

هیوندای سانتاکروز، تابستان امسال وارد بازار امریکا، آسیا و استرالیا خواهد شد. این محصول، احتمالا آستانه قیمت ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار خواهد داشت و همراه امکانات سفارشی، به قیمت ۴۰ هزار دلار فروخته خواهد شد. هم‌اکنون مدل‌های پایه از تویوتا هایلوکس و فورد رنجر در بازار جهانی، ۲۵ هزار دلار قیمت دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات