رئیس شورای رقابت: خودرویی که نمی‌ارزد، نخرید

چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
رضا شیوا، رئیس شواری رقابت در اظهاراتی تازه از مردم خواست، اگر خودروی با قیمت اعلام شده نمی ارزد آن را خریداری نکنند و خودروی دیگری بخرند.
تبلیغات

رئیس شورای رقابت در مصاحبه اخیر خود، افزایش قیمت خودروهای داخلی در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ را قطعی دانسته بود. رضا شیوا روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به بیشترین شکایت مردم از خودروهای داخلی و ذکر این مطلب که قیمت دست ما نیست و بر اساس ضوابط تعیین می‌شود؛ اظهار داشت: 

کوئیک، شاهین و پژو ۲۰۷ پاناروما، حدود ۳۰۰ شکایت داشتند به همین دلیل جلسه‌ای با حضور مدیران عامل شرکت‌های خودروساز و رئیس سازمان گسترش برگزار شد تا به این شکایات رسیدگی شود. در آن جلسه توافقی به عمل آوردیم تا کمیته‌ای برای رسیدگی به شکایت به‌خصوص برای این ۳ خودرو تشکیل شود. جلسات متعددی هم با خریداران و هم با تولید‌کنندگان برپا شده است. اولین جلسه در سال جدید دوشنبه هفته آینده برگزار می‌شود که در آن نتیجه بررسی کمیته شکایت پیگیری می‌شود. بیشتر شکایت‌ها مربوط به قیمت کوئیک است. قیمت دست ما نیست و بر اساس ضوابط تعیین می‌شود. بیشتر شکایت مربوط به مبلغ واریزی در زمان خرید خودرو است. در زمان خرید خودرو افراد مقداری پول پرداخت می‌کنند به امید اینکه این مقدار پول، نصف قیمت خودرو باشد، اما با توجه به تورمی که ایجاد شده پول پرداختی نصف قیمت خودرو هم نمی‌شود و آن پول شاید یک چهارم قیمت خرید خودرو شود.خریداران امیدوار بودند که نصف قیمت خرید خودرو را پرداخت کرده اند در صورتی که افراد خودرو را به قیمت روز می‌خرند. شاید این قرار داد منصفانه نباشد.برای قیمت گذاری خودرو کلینیک تجاری تشکیل شده است و ۱۲ نفر از افراد خبره خودرو شناس در آن فعالیت می‌کنند. مشخصات کوئیک در این جلسه بررسی و تصمیمات لازم برای قیمت آن در نظر گرفته می‌شود. شورا رقابت سه قیمت، حداکثر، حداقل و منصفانه برای خودرو اعلام می‌کند و بر اساس نظر خبرگان قیمت نهایی تعیین می‌شود. اینکه افراد دو خودروی متفاوت را از نظر قیمت مقایسه می‌کنند مسئله جالبی نیست زیرا اگر خودروی با قیمت اعلام شده نمی‌ارزد آن را خریداری نکنند و خودروی دیگری را بخرند.

شورای رقابت؛ عامل تلاطم در بازار خودرو

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت و جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اظهارات رئیس شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت خودرو در فصل بهار، گفت:

باید قیمت خودروهای داخلی به‌واسطه افزایش تیراژ و کاهش هزینه های تولید به تدریج کاهش یابد، اما ظاهراً عزمی در این حوزه وجود ندارد و خودروسازان به‌جای افزایش تولید و مدیریت هزینه ها فقط به فکر افزایش قیمت هستند.

نماینده مردم آباده، بوانات، خرم‌بید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری به نام «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی، افزود:

با وجود وجود ظرفیت های مناسب برای افزایش قابل‌توجه تولید خودرو در کشور، شرایط حال حاضر زنجیره خودروسازی کشور نشانی از بهبود مطلوب تولید ندارد.خودروسازان باید در سال ۱۴۰۰ میزان تیراژ خودروهای باکیفیت را افزایش دهند،: کمیسیون‌ ویژه حمایت از تولید نشستی با مسئولان خودروسازی و شورای رقابت برگزار خواهد کرد تا دلایل این تصمیم شورا بررسی شود، چراکه قیمت کالاها و محصولات در سال ۹۹، بنابر مشاهده وضعیت بازار و اظهارات شخص رئیس جمهور تا سقف قیمتی و بیش از ظرفیت افزایش یافته است.:متاسفانه شرایط به نحوی شده است که خانوارها با درآمد متوسط نیز توان خرید خودرو معمولی را ندارند. مصرف‌کننده نباید تاوان هزینه‌های سربار خودروسازان را بپردازد. متاسفانه هر زمان که قیمت خودرو در بازار از ثبات نسبی برخوردار می‌شود شورای رقابت با اعلام خبر افزایش قیمت شرایط نابسامانی را در بازار ایجاد می‌کند، لذا بهتر است به‌جای چنین تصمیماتی تولید افزایش یافته و عرضه زیاد شود تا قیمت‌ها کاهش یابد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات