دیمک اسپریتوس، سریع ترین سه چرخه برقی جهان خواهد بود

دوشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
شرکت کانادایی دیمک از سریع‌ترین خودروی الکتریکی سه‌چرخ جهان با نام اسپریتوس رونمایی کرد که در زمان ۱٫۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست می‌یابد.
تبلیغات

کسانی که به‌ دنبال خرید خودروی سه‌چرخ با زمان صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۱٫۸ ثانیه هستند، با گزینه‌ای جدید به نام دیمک (Daymak) سروکار خواهند داشت. به گزارش اتوبلاگ، این شرکت کانادایی سرمایه‌گذاری گسترده‌ای روی تولید خودروی اسپریتوس (Spiritus) انجام داده است؛ یک خودروی الکتریکی دونفره که ظاهراً باید مانند خودروهای کارتینگ با آن رانندگی کرد. مسئولان دیمک امیدوار هستند که سفارش این خودروی برقی به ۵۰ هزار دستگاه برسد. خودروی الکتریکی سه‌چرخ اسپریتوس از صفحات خورشیدی برای شارژ مرحله‌ای (Trickle charging) و سیستم بازیابی انرژی و همچنین شارژر بی‌سیم اختصاصی دیمک بهره می‌برد.

نمونه اولیه خودروی الکتریکی سه چرخ دیمک اسپریتوس / Daymak Spiritus three-wheeled EV

علاقه‌مندان می‌توانند با پرداخت ۱۰۰ دلار ودیعه، پیش‌خرید این خودروی برقی را انجام بدهند؛ ولی هنگامی که نسخه‌ی تولیدی برای فروش آماده شود، به‌صورت تضمینی با قیمت کمتری به چنین مشتریانی فروخته خواهد شد. این خودروی الکتریکی سه‌چرخ در دو سطح عملکردی برای خریداران موجود است. مدل آلتیمیت حداکثر سرعت ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت دارد؛ درحالی‌که حداکثر سرعت مدل دلوکس به ۱۳۷ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

به گزارش electrek، اگر مشتریان مدل آلتیمیت (Ultimate) را انتخاب کنند، می‌توانند از شتاب سریع و فوق‌العاده‌ای بهره ببرند. قیمت این مدل از ۱۴۹ هزار دلار شروع می‌شود و ظرفیت پیمایش آن ۴۸۰ کیلومتر است. طبق گفته‌ی مسئولان دیمک، اسپریتوس سریع‌ترین خودروی سه‌چرخ در جهان خواهد بود. نسخه‌ی دلوکس (Deluxe) دارای ظرفیت پیمایش متوسط ۳۰۰ کیلومتری ​​است و قیمت آن از ۱۹,۹۹۵ دلار شروع می‌شود.

نمای جانبی خودروی الکتریکی سه چرخ دیمک اسپریتوس / Daymak Spiritus three-wheeled EV

نسخه‌ی آلتیمیت حداکثر سرعت خود را مدیون طراحی چهار چرخ محرک با پیشرانه‌ی برقی به قدرت ۱۹۷ اسب ‌بخار است. این خودرو همچنین از باتری بزرگ ۸۰ کیلووات ساعتی بهره می‌برد؛ درحالی‌که باتری کوچک‌تر ۳۶ کیلووات ساعت در مدل دلوکس با امکان دستیابی به ظرفیت پیمایش ۳۰۰ کیلومتر ارائه می‌‌شود. قدرت پیشرانه برقی در مدل دلوکس به ۱۰۰ اسب ‌بخار می‌رسد؛ اگرچه مشخص نیست که از پیشرانه جلو یا عقب استفاده می‌کند.

مدل ارزان‌تر دلوکس در زمان ۶٫۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ اما قدرت بالاتر در نسخه‌ی آلتیمیت باعث می‌شود این خودروی الکتریکی بتواند در زمان ۱٫۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست یابد. این زمان شتاب‌گیری، حتی بهتر از زمان ۱٫۹ ثانیه‌ای تسلا رودستر است. هر دو مدل دیمک اسپریتوس دارای چهار کیسه هوا، کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای، درهای بازشونده شبیه قیچی، پنل خورشیدی کوچک برای شارژ مرحله‌ای و سیستم‌های هشدار داخلی هستند.

مدل آلتیمیت از بدنه فیبر کربنی، شارژ بی‌سیم، قابلیت رانندگی خودران، درهای بازشونده خودکار و سیستم کشش و تعلیق اختصاصی بهره می‌برد. البته مطمئن نیستیم که این به ‌معنی بهره‌مند نبودن مدل دلوکس از سیستم کشش یا تعلیق باشد؛ بنابراین هر اتفاقی ممکن است در هنگام عرضه‌ی نسخه‌ی تولید رخ بدهد. البته اضافه کردن آن به فهرست ویژگی‌های فانتزی، زمانی‌ که هیچ خودروی واقعی هنوز موجود نیست، نسبتاً آسان است.

اسپریتوس یکی از ۶ خودروی سری Avvenire در شرکت دیمک است. سایر موارد شامل دوچرخه برقی ترا (Terra)، طراحی‌شده برای استفاده در جاده و کاربردهای خارج از جاده (آف‌رود)، دوچرخه فوراس (Foras)، اسکوتر برقی تمام چرخ محرک تکتوس (Tectus)، خودروی همه‌جارو اسپرو (Aspero) و خودروی پرنده اسکای‌رایدر (Skyrider) می‌شود که این شرکت به‌عنوان خودروی برقی با «عملکرد بالا و توانایی پرواز» توصیف می‌کند.

به نظر می‌‌رسد طراحی این خودروی برقی سه‌چرخ از طرح بت‌موبیل (Batmobile) و بت‌سایکل (Batcycle) متعلق به شخصیت بروس وین (بتمن) ترکیب شده باشد. برنامه تأمین مالی سرمایه‌گذاری قرار است در تاریخ ۲۳ جولای پایان یابد و تولید این خودرو از سال ۲۰۲۳ در تورنتو آغاز خواهد شد.

خودروی الکتریکی سه چرخ دیمک اسپریتوس / Daymak Spiritus three-wheeled EV در کنار سایر محصولات

دیمک شرکتی نیست که قصد کلاهبرداری داشته باشد و سازنده‌ای معتبر در زمینه‌ی خودروهای برقی سبک‌وزن در کانادا به شمار می‌رود که نزدیک به دو دهه از فعالیت آن می‌گذرد. مسئله این است که دیمک بیشتر به خاطر ساخت دوچرخه برقی با تکنولوژی ضعیف، ارزان‌قیمت و اسکوترهای معمولی شناخته می‌شود؛ بنابراین خودروی الکتریکی تخصص اصلی این شرکت نیست.

نمونه اولیه خودروی الکتریکی سه چرخ دیمک اسپریتوس / Daymak Spiritus three-wheeled EV
خودروی الکتریکی سه چرخ دیمک اسپریتوس / Daymak Spiritus three-wheeled EV سیاه رنگ
خودروی الکتریکی سه چرخ دیمک اسپریتوس / Daymak Spiritus three-wheeled EV در کنار سایر محصولات
نمای سه چهارم خودروی الکتریکی سه چرخ دیمک اسپریتوس / Daymak Spiritus three-wheeled EV قرمز رنگ
نمای جلو خودروی الکتریکی سه چرخ دیمک اسپریتوس / Daymak Spiritus three-wheeled EV قرمز رنگ
نمای جانبی خودروی الکتریکی سه چرخ دیمک اسپریتوس / Daymak Spiritus three-wheeled EV
نمای جلو خودروی الکتریکی سه چرخ دیمک اسپریتوس / Daymak Spiritus three-wheeled EV قرمز رنگ در جاده
خودروی الکتریکی سه چرخ دیمک اسپریتوس / Daymak Spiritus three-wheeled EV سیاه رنگ در پارکینگ
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات