همکاری فاکسان و فیسکر برای تولید ۲۵۰ هزار خودرو الکتریکی در سال

پنج‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت تولید‌کننده وسایل نقلیه‌ی فیسکر و فاکسکان برای تولید بیش از ۲۵۰ هزار خودرو الکتریکی در سال همکاری خواهند کرد.
تبلیغات

بنابر گزارش اپل‌اینسایدر و با استناد به خبرگزاری روئیترز، فاکسکان، اصلی‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی‌های آیفون، درصدد همکاری بلندمدت با فیسکر آتوموتیو، شرکت فعال در حوزه‌ی تولید خودرو‌های الکتریکی است. این همکاری با نام رمز Project PEAR بازارهای آمریکای‌شمالی، اروپا، چین و هند را هدف قرار خواهد داد.

فاکسکان علاوه‌بر فیسکر، با استارتاپ چینی Byton نیز همکاری کرده است. غول تایوانی صنعت مونتاژ قصد دارد در بازه‌ی زمانی سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷، قطعات ۱۰ درصد از وسایل نقلیه‌ی الکتریکی جهان را تأمین کند. گفتنی است به‌موجب همکاری بالقوه‌ی این دو شرکت، ارزش هر برگه سهام فیسکر در معاملات روز گذشته با جهشی ۲۳/۴ درصدی به ۲،۰۱۰ دلار رسیده است.

تاکنون، جزئیات بیشتری از مفاد قرارداد مذکور منتشر نشده است؛ اما احتمالا این قرارداد می‌تواند نقطه‌ی عطف دیگری در روابط تجاری فاکسکان و اپل تلقی شود. درحال‌حاضر، شایعه‌ای مبنی‌بر فعالیت فاکسکان برای تولید خودرو خودران اپل منتشر نشده است. بااین‌حال، گزارش‌های گذشته حاکی از آن بود که اهالی کوپرتینو برای برون‌سپاری خودرویی موسوم به اپل کار (Apple Car) در حال مذاکره با خودروسازان مطرح این صنعت هستند. اکنون با ورود فاکسکان به صنعت مونتاژ خودرو و باتوجه‌به روابط دیرینه با اپل، گمان می‌رود که فاکسان نیز نقش بسزایی در تولید قطعات موردنیاز خودرو اپل ایفا کند.

به‌طورکلی، گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد اپل به‌منظور تسریع فرایند تولید Apple Car در حال مذاکره با خودروسازان ژاپنی، از‌جمله نیسان و هوندا و میتسوبیشی است و شواهد نشان می‌دهد که محتمل‌ترین زمان برای عرضه‌ی نخستین نسل از خودرو‌های اپل می‌تواند سال ۲۰۲۴ باشد. همچنین، این شرکت با هیوندای و شرکت تابعه‌ی آن، یعنی کیا موتورز، وارد مذاکره شده بود؛ اما دیری نپایید که به خواسته‌ی طرفین این مذاکره متوقف شد.

اندکی پس از پایان گفت‌وگو با هیوندای، خودروساز ژاپنی نیسان اظهار کرد به همکاری با اپل در زمینه‌ی تولید Apple Car علاقه‌مند است. از قرار معلوم، اپل مذاکره با این شرکت را شروع کرده و درنهایت، به‌دلیل تفاهم‌نداشتن در بعضی مسائل بی‌نتیجه مانده است.

اپل در‌صدد این است وسیله‌ی نقلیه‌اش را با نام تجاری خود تولید کند و به‌نوعی تنها به‌دنبال تولید‌کننده‌ای برای برون‌سپاری این پروژه است؛ اما گفته می‌شود نیسان این موضوع را قبول نکرده و همانند هیوندای از تبدیل‌شدن به مونتاژکننده‌ای برای محصولات اپل هراس دارد. علاوه‌براین، خودروساز ژاپنی نگران این است که تولید خودرو اپل بر کسب‌وکار مستقل این شرکت تأثیر منفی بگذارد و نام تجاری اپل باعث کم‌رنگ‌شدن برند نیسان شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات