خودروهای گران‌تر از یک‌میلیارد تومان مشمول مالیات شدند

چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازوکار اخذ مالیات از خودروهای گران‌تر از یک‌میلیارد تومان را برای سال ۱۴۰۰ تعیین کردند.
تبلیغات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ی علنی نوبت دوم امروز، سه‌شنبه، که با هدف بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه‌ی سال ۱۴۰۰ برگزار شد، بند الحاقی ۷ تبصره‌ی ۶ ماده واحده‌ی لایحه بودجه را بررسی و آن را تصویب کردند.

براساس این بند، تمام مالکان، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، انواع خودروهای سواری و وانت دو‌کابین دارای شماره‌ی انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت‌تکفل که در‌پایان هر سال مجموع ارزش آن‌ها بیش از ۱۰ میلیارد ریال باشد، به‌شرح زیر مشمول مالیات سالانه‌ی خودرو هستند:

  • تا مبلغ ۱۵ میلیارد ریال نسبت‌به مازاد ۱۰ ‌میلیارد ریال ۱ درصد
  • تا مبلغ ۳۰ میلیارد ریال نسبت‌به مازاد ۱۵ میلیارد ریال ۲ درصد
  • تا مبلغ ۴۵ میلیارد ریال نسبت‌به مازاد ۳۰ میلیارد ریال ۳ درصد
  • نسبت‌به مازاد ۴۵ میلیارد ریال ۴ درصد

مأخذ محاسبه‌ی مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز انواع خودرو با‌توجه‌به تاریخ ساخت یا واردات آن است که سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال ۱۳۹۹ تعیین و اعلام می‌کند. مأخذ مزبور برای انواع خودرو که بعد از اعلام سازمان تولید یا وارد می‌شوند، سازمان مزبور بلافاصله پس از تولید یا واردات آن را تعیین و اعلام خواهد کرد.

سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است دارایی‌های مشمول و ارزش آن‌ها را حداکثر تا پایان خرداد ۱۴۰۰ تعیین کند و مراتب را به نحو مقتضی به‌اطلا‌ع اشخاص مشمول برساند. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف‌اند مالیات سالانه‌ی مربوط به خودروهای تحت‌تملک خود و افراد تحت‌تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ۱۴۰۰ پرداخت کنند. ثبت نقل‌و‌انتقال خودرو‌هایی که به‌موجب این بند برای آن‌ها مالیات وضع شده است، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد‌انتقال شامل مالیات بر دارایی و نقل‌و‌انتقال قطعی و اجاره ممنوع است.

متخلف از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی دارد. آیین‌نامه‌ی اجرایی این بند را وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می‌کند و حداکثر تا پایان خرداد ۱۴۰۰، این آیین‌نامه به تصویب هیْت‌وزیران می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات