سوپراسپرت گوردون موری T50s نیکی لااودا معرفی شد

سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
T50s، جدیدترین محصول شرکت طراحی و مهندسی گوردون موری، به یادبود نیکلی لااودا راننده افسانه‌ای فرمول یک ساخته شده است و بیش از ۴ میلیون دلار قیمت دارد.
تبلیغات

گوردون موری با ابتکارات مهندسی در فرمول یک و طراحی ابرخودرو مکلارن F1 شناخته می‌شود. این مهندس ۷۴ ساله بریتانیایی، اواسط تابستان امسال از سوپراسپرت جاده‌ای T50 رونمایی کرد که تولید محدود به ۱۰۰ دستگاه با آستانه قیمت ۳٫۳ میلیون دلار دارد.

جدیدترین محصول گوردون موری، به یادبود راننده فقید فرمول یک، T50s نیکی لااودا نام‌گذاری شده است. این محصول از نظر فنی، مشابه T50 خواهد بود؛ اما با تغییراتی در بدنه و امکانات کابین، توانایی‌های بالاتری برای رانندگی در پیست خواهد داشت. تنها ۲۵ دستگاه T50s با قیمت ۴٫۳۶ میلیون دلار ساخته خواهد شد. تولید این محصول، سال ۲۰۲۳ بعد از اتمام عرضه ۱۰۰ دستگاه T50 انجام می‌شود.

Gordon Murray T.50s Niki Lauda سوپراسپرت گوردون موری نمای نمای عقب بالا
Gordon Murray T.50s Niki Lauda سوپراسپرت گوردون موری نمای نمای سه رخ
Gordon Murray T.50s Niki Lauda سوپراسپرت گوردون موری نمای نمای بغل
Gordon Murray T.50s Niki Lauda سوپراسپرت گوردون موری نمای نمای جانبی بالا
Gordon Murray T.50s Niki Lauda سوپراسپرت گوردون موری نمای نمای جلو
Gordon Murray T.50s Niki Lauda سوپراسپرت گوردون موری نمای نمای پشت
Gordon Murray T.50s Niki Lauda سوپراسپرت گوردون موری نمای نمای عقب بالا
Gordon Murray T.50s Niki Lauda سوپراسپرت گوردون موری نمای نمای پت پایین
Gordon Murray T.50s Niki Lauda سوپراسپرت گوردون موری نمای نمای جانبی پایین
Gordon Murray T.50s Niki Lauda سوپراسپرت گوردون موری نمای نمای پشت بالا
Gordon Murray T.50s Niki Lauda سوپراسپرت گوردون موری نمای نمای جلو بالا
Gordon Murray T.50s Niki Lauda سوپراسپرت گوردون موری نمای نمای چرخ جلو
Gordon Murray T.50s Niki Lauda سوپراسپرت گوردون موری نمای نمای چرخ عقب

مشابه T50، نسخه T50s از پیشرانه ۴ لیتر V12 کازورث استفاده می‌کند که در نوع خود، سبک‌ترین نمونه جهان است. این موتور تنفس طببیعی، ۷۰۰ اسب‌بخار قدرت در ۱۱۵۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند؛ اما می‌تواند در سرعت‌های بالا و زمانی‌ که مجرای هوای سقف باز باشد، ۷۲۵ اسب‌بخار فراهم کند. گشتاور T50s به ۴۸۵ نیوتن‌متر می‌رسد. سوپراسپرت جدید گوردون در مقایسه با T50، حدود ۱۵۰ اسب‌بخار قوی‌تر است و ۲۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشتر دارد.

دو نوع جعبه‌دنده ۶ سرعته با قابلیت تعویض پشت فرمان برای T50s قابل سفارش خواهد بود. مدل اول، نهایت سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت فراهم می‌کند؛ اما نوع دوم با نسبت تعویض کوتاه‌تر و سرعت عملکرد بالاتر، نهایت سرعت ۲۷۴ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت.

قدرت ۷۰۰ اسب‌بخار برای یک سوپراسپرت آیرودینامیک ۸۵۲ کیلوگرمی، شتاب‌‌گیری عالی فراهم می‌کند. حتی پیشرانه T50s نسبت به T50 کاهش وزن ۱۶ کیلوگرم دارد. مدل جدید، فاقد سیستم زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌ها است و از دریچه‌های تیتانیوم برای سوپاپ‌ها استفاده می‌کند.

Gordon Murray T.50s Niki Lauda سوپراسپرت گوردون موری نمای نمای داخلی
Gordon Murray T.50s Niki Lauda سوپراسپرت گوردون موری نمای نمای صندلی
Gordon Murray T.50s Niki Lauda سوپراسپرت گوردون موری نمای نمای بال عقب
Gordon Murray T.50s Niki Lauda سوپراسپرت گوردون موری نمای نمای چراغ چپ
Gordon Murray T.50s Niki Lauda سوپراسپرت گوردون موری نمای نمای چراغ راست

طراحی بدنه T50s، تفاوت‌هایی با مدل استاندارد T50 دارد. محصول جدید، همراه بال عمودی در انتهای سقف و فن ویژه با قطر ۴۰ سانتی‌متر، نیروی عمود بر سطح ۱۵۰۰ کیلوگرم فراهم می‌شود. بال عقب و بالچه‌های کوچک در جلو نیز آیرودینامیک T50s را بهبود می‌دهند. تغییرات در سیستم تعلیق، ارتفاع بدنه از زمین را به ۸۷ میلی‌متر در جلو و ۱۱۶ میلی‌متر در عقب رسانده است.

هنگام فعالیت گوردون موری در فرمول یک، ۲۵ قهرمانی برای این تیم مکلارن کسب شد. به همین دلیل، هر کدام از ۲۵ خودرو تولیدی T50s، نامی مرتبط با موفقیت‌های تیم فرمول یک مکلارن خواهد داشت و دارای کتابی ویژه خواهد بود که این رویداد خاص را با خاطراتی از گوردون موری توضیح می‌دهد. اولین نمونه، کیالامی ۱۹۷۴ نام دارد که مرتبط با مسابقه جایزه بزرگ افریقای جنوبی در این سال است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات