نیسان: با اپل برای تولید خودرو در حال مذاکره نیستیم

دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
خودروسازی نیسان گزارش‌های مربوط به ساخت Apple Car را رد و اظهار کرده است که در حال مذاکره با اپل نیست.
تبلیغات

بنابر گزارش دیجیتال‌ترندز و با استناد به نشریه‌ی فایننشال تایمز، گفته می‌شود اپل برای جاه‌طلبی و ایده‌ی مشارکت برای ساخت خودرو الکتریکی مستقل به غول خودروسازی ژاپنی نیسان مراجعه کرده؛ اما درنهایت با نرسیدن به تفاهم بر سر مارک تجاری خودرو، این مذاکره به‌اتمام رسیده است.

این خبر تنها چند روز پس‌ از پایان گفت‌وگوها بین اپل و هیوندای و شرکت تابعه‌ی آن، کیا، درباره‌ی موضوعی مشابه منتشر می‌شود و نشان می‌دهد کوپرتینویی‌ها در تلاش برای یافتن شریک مناسب برای ورود به صنعت خودرو بی‌بهره مانده‌ا‌ند. منابع آگاه به سیاست‌های نیسان به فایننشال تایمز گفته‌اند مذاکره بین این دو شرکت بسیار کوتاه بوده و گفت‌وگوها به‌دلیل به‌توافق‌نرسیدن در زمینه‌ی نام تجاری مستقل متوقف شده است.

به‌ادعای منابع مذکور، اپل در‌صدد است وسیله‌ی نقلیه‌اش را با نام تجاری خود تولید کند و به‌نوعی تنها به‌دنبال تولید‌کننده‌ای برای برون‌سپاری این پروژه است؛ اما گفته می‌شود نیسان این موضوع را قبول نکرده و همانند هیوندای از تبدیل‌شدن به مونتاژکننده‌ای برای محصولات اپل هراس دارد. افزون‌براین، خودروساز ژاپنی نگران این است که تولید خودرو اپل بر کسب‌وکار مستقل این شرکت تأثیر منفی بگذارد و نام تجاری اپل باعث کم‌رنگ‌شدن برند نیسان شود.

گفتنی است نیسان در گذشته از شایعات مربوط به ساخت خودرو اپل استقبال کرده بود. برای مثال، سال ۲۰۱۵ کارلوس گون، مدیرعامل وقت اتحاد رنو و نیسان، گفت ورود اپل برای صنعت خودرو مفید خواهد بود. تاکنون، سخن‌گوی نیسان از تأیید یا رد بحث درباره‌ی مذاکره با اپل امتناع کرده است. بااین‌حال، او خاطرنشان می‌کند که در وضعیت کنونی، نیسان در حال مذاکره با اپل نیست؛ البته نیسان همیشه در جست‌وجوی همکاری‌های جدید برای تسریع تحول در صنعت خودرو است. او در‌ادامه می‌گوید:

ما رضایت مشتری خود را داریم که با ارائه‌ی خودرو حاصل می‌شود و به‌هیچ‌وجه قصد نداریم نحوه‌ی ساخت خودرو‌های خود را تغییر دهیم. نحوه‌ی طراحی و توسعه و تولید ما به‌عنوان تولیدکننده‌ی خودرو با نام نیسان خواهد بود.

در بیانیه‌ی مذکور، مشخص نیست که هرگز مذاکراتی بین دو شرکت انجام شده است یا خیر. بااین‌حال، اعتقاد بر این است که اگر گزارش فایننشال تایمز به واقعیت نزدیک باشد، احتمالا نقطه‌ی تلاقی اختلافات این دور شرکت به همان مارک تجاری مرتبط است. پس‌ازآنکه هیوندای اعلام کرد مذاکره با اپل را متوقف کرده است، گمانه‌زنی‌های اخیر در‌باره‌ی نیسان به‌راه افتاد.

براساس گزارش‌های قبلی، گفته می‌شود اپل با حداقل شش خودروساز ژاپنی برای قرارداد برون‌سپاری تولید و عرضه مشغول مذاکره‌ است. دراین‌میان، هوندا و مزدا اعلام کرده‌اند نمی‌توانند دراین‌باره اظهارنظر کنند؛ اما میتسوبیشی می‌گوید اپل با شرکت‌های خودروسازی ژاپن ارتباط بی‌سابقه‌ای برقرار کرده است. تصور می‌شد نیسان و رنو گزینه‌های بسیار مناسبی برای این کار باشند.

عنصر اصلی ظرفیت تولید رنو و نیسان است که گفته می‌شود بیش از یک‌میلیون واحد ظرفیت مازاد فقط در اروپا دارد که به‌وضوح می‌توان با ورود اپل از آن استفاده کرد. این به‌مراتب بیشتر از ظرفیت‌های ذکرشده در گزارش‌های همکاری اپل و هیوندای است؛ زیرا توافق لغوشده چشم‌انداز تولید صدهزار دستگاه وسیله‌ی نقلیه در سال ۲۰۲۴ را هدف قرار می‌داد و هیوندای موظف بود ظرفیت تولید سالانه را به چهارصدهزار دستگاه افزایش دهد.

تاکنون، اپل از تأیید تولید خودرو خودران خودداری کرده است؛ اما انبوهی از شایعه‌ها و گزارش‌های متعدد، نقشه‌ی راه و دورنمای غول دنیای فناوری برای ورود صنعت بزرگ خودرو را نشان می‌دهد. همچنین، جاه‌طلبی اپل ممکن است قبل از هدف قراردادن بازار عمومی، ابتدا فعالیت خود را در صنایع و به‌صورت کاملا خودران پیش بگیرد و نخستین نسل از خودرو آن‌ها، گزینه‌ی مناسبی برای مشاغل تحویل غذا بدون راننده و شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی رباتاکسی‌ها باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات