چرا آمار فوت بانوان در حوادث رانندگی، بیش از مردان است؟

جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس یک تحقیق آماری در امریکا، نسبت حوادثی که برای رانندگان زن اتفاق می‌افتد و منجر به مرگ می‌شود، بیش از تصادفات مشابه برای مردان است. این موضوع احتمالا با خودروهای کوچک و ناایمن مورد استفاده بانوان، ارتباط دارد.
تبلیغات

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه، همه‌ساله برای کسب آمار دقیق از حوادث مختلف، تلاش می‌کنند. هزینه‌ای که برای بیمه عمر، خودرو، خانه و حتی مسئولیت‌های کاری پرداخت می‌شود، با عوامل متنوعی ارتباط دارد که بسیاری از آن‌ها، بستگی به آمارهای حوادث دارند.

در اکثر کشورهای جهان، با درنظرگرفتن تعداد کل رانندگان زن و مرد، آمار نسبی تصادفات منجر به فوت برای رانندگان زن، بیش از مردان است. این موضوع، باتوجه به نسبت رانندگان زن و مرد به کل جامعه بیان می‌شود؛ چراکه تعداد کل رانندگان مرد از بانوان بیشتر است و در مجموع، حوادث بیشتری برای آقایان وجود دارد. براساس تحقیقات انجام شده، دلیل اینکه نسبت تعداد بانوان فوت شده در حوادث به کل رانندگان زن، بیش از مردان است، با نوع خودروهای مورد استفاده آن‌ها، ارتباط دارد.

مؤسسه بیمه بزرگراه‌های امریکا (IIHS) با مطالعه آمار حوادث رانندگی گزارش شده توسط پلیس، طی سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۵، به نتایج جالبی رسیده است. در تصادف از رو‌به‌رو که منجر به فوت ناشی از شکستگی استخوان‌ها شده باشد، تعداد رانندگان زن به مرد، سه برابر است. این نسبت برای حوادث با جراحات شدید نیز، به ۲ برابر می‌رسد.

براساس آمار، ۷۰ درصد بانوان فوت شده در تصادفات، در خودروهای خانوادگی (غیر تجاری) حضور داشته‌اند؛ درحالی‌که این عدد برای مردان به ۶۰ درصد می‌رسد. یعنی ۴۰ درصد فوت رانندگان مرد، مرتبط با خودروهای سنگین و نیمه سنگین مثل کامیونت‌ها و مینی‌بوس‌ها است.

دیگر نکته جالب توجه که به نوع خودروهای مورد استفاده مردان و زنان مربوط است؛ محبوبیت وانت‌ها برای مردان را نشان می‌دهد. تنها ۵ درصد از بانوان فوت شده در تصادفات، راننده وانت بوده‌اند؛ درحالی‌که این آمار برای مردان به ۲۰ درصد می‌رسد. همچنین تعداد کشته‌شدگان درحال رانندگی با خودروهای ون، بین مردان و زنان برابر است. در بازار امریکا، انواع ون برای خانواده‌های دارای بیش از یک فرزند، توسط پدران و مادران استفاده می‌شود.

در آمار IIHS، رانندگان فوت شده از گروه زنان، کمتر از مردان به‌عنوان مقصر و عامل حادثه معرفی شده‌اند؛ درحالی‌که مردان پشت فرمان خودروهای بزرگ‌تر (نسبت به مدل‌های مورد استفاده توسط بانوان)، عامل اصلی تصادفات منجر به فوت بوده‌اند.

افزایش ایمنی در خودروهای مدرن طی سال‌های اخیر، به‌خوبی آمار فوت و جراحات برای مردان و زنان را کاهش داده است به‌طوری که هر دو گروه با نسبتی تقریبا برابر، به مرور زمان حوادث کمتری داشته‌اند. تا سال ۲۰۱۱، تست‌های تصادف خودرو با آدمک‌های متناسب با میانگین قدی مردان انجام می‌شد؛ اما طی سال‌های اخیر، هر دو نوع آدمک زن و مرد استفاده می‌شوند تا شبیه‌سازی حوادث برای بانوان نیز، ارتقا یابد.

سیستم های ایمنی

در بازار جهانی، میانگین قدی و وزنی مردان برای طراحی خودروها، ملاک قرار داده می‌شود. مثلا برای ساکنان امریکا، ۱۸۰ سانتی‌متر به‌عنوان میانگین قدی مردان لحاظ شده؛ اما برای زنان، این عدد در حدود ۱۶۵ است. چنین شرایطی، فاصله استاندارد بانوان از پدال‌ها را افزایش می‌دهد و آن‌ها را مجبور می‌کند ضمن جلوکشیدن صندلی، به فرمان و داشبورد نزدیک‌تر شوند. در نتیجه، احتمال فوت یا جراحت شدید زنان هنگام رانندگی، بالا می‌رود.

بسیاری از امکانات ایمنی مثل کیسه‌های هوا نیز براساس میانگین قدی مردان تنظیم شده است. بانوان و مردان کوتاه‌قد، اگر بیش از حد استاندارد به فرمان و داشبورد نزدیک شوند؛ از حفاظت کافی هنگام عملکرد کیسه هوا بهره‌مند نخواهند شد. حداقل فاصله بین قفسه سینه و محل خروج کیسه هوا، ۲۵ سانتی‌متر تعیین شده است. چنانچه راننده، بیش از حد به فرمان و داشبورد نزدیک باشد، قبل از پمپاژ باد به کیسه هوا، دچار حادثه و صدمه خواهد شد.

در مجموع براساس تحقیات IIHS، همچنان تعداد مردان فوت شده براثر حوادث رانندگی بیش از زنان است. از سویی دیگر، آمار مرگ راننده در تصادفاتی که بانوان حضور داشته‌اند، حدود ۲۰ تا ۲۸ درصد بیشتر از مردان است. برای جراحت‌های مختلف ناشی از حادثه رانندگی نیز، زنان ۳۷ تا ۷۳ درصد بیش از مردان آسیب دیده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات