چی پی مورگان: رنو می‌تواند گزینه‌ا‌ی ایده‌آل برای برون‌سپاری خودروی اپل باشد

چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
به گفته‌ی تحلیل‌گران، رنو می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای تولید و برون‌سپاری خودروی الکتریکی اپل باشد.
تبلیغات

تاکنون شایعات حاکی از آن بوده است که اپل قصد دارد با چشم‌انداز بلندمدت وارد صنعت بزرگ و سنتی خودرو شود. پیش‌بینی می‌شود حضور در صنعت خودرو برای اپل به‌عنوان پلتفرم سخت‌افزاری پشتیبانی خدماتش منطقی باشد؛ زیرا سودآوری پایین تجارت خودرو و هزینه‌های بالای تولید، احتمالا به این معنی است که سرمایه‌گذاران این حوزه تأثیر محدودکننده‌ای در کسب درآمد خواهند داشت و ظاهرا این دلایل غول دنیای فناوری را به جست‌وجو برای راه‌های جایگزین، از جمله اعتماد به تولیدکنندگان دیگر برای ایجاد وسیله‌ی نقلیه سوق خواهد داد.

بنابر گزارش اپل‌اینسایدر و با استناد به گفته‌ی تحلیل‌گران جی‌پی مورگان، اپل با توجه به توقف مذاکره با هیوندای، در جست‌وجوی شرکت دیگری است تا آن را در تولید Apple Car یاری و جاه‌طلبی کوپرتینویی‌ها را بعد از مدت‌ها گمانه‌زنی عملیاتی کند. گزارش‌های اخیر از به توافق نرسیدن اپل با غول کره‌ای صنعت خودرو حکایت دارند؛ اما جی.پی مورگان در یادداشتی خطاب به سرمایه‌گذاران، پیشنهاد دیگری در قالب همکاری با رنو ارائه داده است.

رنو در حال‌ حاضر با نیسان، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان ژاپنی، متحد است. این دو از سال ۱۹۹۹ شریک استراتژیک هستند و دَه مارک تجاری را کنترل می‌کنند. گزارش مذکور از نظر تئوری رنو را شریک قابل‌تری در مقایسه با هیوندای می‌داند و ادعا می‌کند که این شرکت تمایل بیشتری به همکاری با اپل دارد. تحلیل‌گر یادشده معتقد است که چند دلیل از جمله سابقه‌ی عالی ایجاد قراردادهای تجاری و همکاری‌های صنعتی، رنو را به گزینه‌ی بسیار جذابی برای اهالی کوپرتینو تبدیل کرده است.

عنصر اصلی، ظرفیت تولید رنو است که گفته می‌شود بیش از یک میلیون واحد ظرفیت مازاد فقط در اروپا دارد که به‌وضوح می‌توان با ورود اپل از آن استفاده کرد. این به‌مراتب بیشتر از ظرفیت‌های ذکرشده در گزارش‌های همکاری اپل و هیوندای است؛ زیرا توافق لغوشده چشم‌انداز تولید صدهزار دستگاه وسیله‌ی نقلیه در سال ۲۰۲۴ را هدف قرار می‌داد و هیوندای موظف بود ظرفیت تولید سالانه را به چهارصد هزار دستگاه افزایش دهد. گمان می‌رفت این دو شرکت برای تکمیل فرایند تولید و گرفتن بازخورد، نسخه‌ی بتای خودروی مذکور را در سال ۲۰۲۲ عرضه کنند.

یکی دیگر از مهم‌ترین موضوعات، کنترل معروف اپل بر زنجیره‌های تأمین است. جی.پی مورگان می‌گوید که به احتمال زیاد رنو به اپل اجازه می‌دهد انعطاف‌پذیری قابل توجهی در انتخاب زنجیره تأمین خاص پروژه داشته باشد که آن را از سایر تولیدکنندگان شخص ثالث متمایز می‌کند و با ادامه‌ی فروش معماری اختصاصی به اپل، می‌تواند به‌نوبه‌ی خود طراحی نرم‌افزار اپل را برای خودرو محدود کند. افزون بر این، همکاری رنو و نیسان فرصتی برای تولید جهانی خودرو فراهم می‌کند. گفته می‌شود بازوی تولیدی این دو شرکت شامل مناطق کلیدی اروپا، چین، آمریکای شمالی، آمریکای لاتین و آسیا است که به آن دامنه‌ی قابل توجهی می‌بخشد.

مشخص نیست آیا اپل در این مرحله از فرایند با رنو مذاکره کرده است یا خیر؛ اما جدا از هیوندای، این شرکت ظاهرا حداقل با شش سازنده‌ی خودروی ژاپنی مذاکراتی داشته است. اپل به‌تازگی دکتر مانفرد هارر، نایب‌رئیس بخش کاین و مدیر توسعه‌ی شاسی خودروهای پورشه را استخدام کرده است. مشخص نیست هارر چه نقشی بر‌عهده خواهد گرفت؛ اما تصور می‌شود در ساخت شاسی Apple Car نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات