CATL از ساخت باتری حالت جامد با تراکم انرژی ۳۵۰ Wh/kg خبر داد

چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
CATL که از تأمین‌کنندگان تسلا است، می‌گوید در آینده باتری‌های حالت جامدی می‌سازد که دارای تراکم انرژی ۳۵۰ وات ‌ساعت بر کیلومتر هستند.
تبلیغات

براساس گزارش InsideEVs به ‌نقل از یک حساب کاربری در توییتر، شرکت CATL به‌تازگی در جریان برگزاری دهمین دوره از کنفرانس جهانی انرژی نوین وسایل نقلیه، خبر مهمی درباره‌ی باتری‌های حالت جامد اعلام کرده است.

CATL به‌طور معمول باتری‌ لیتیوم آهن فسفات (LFP) می‌سازد و از نوعی مکانیسم پکیجینگ جدید با نام CTC استفاده می‌کند؛ اما در این مراسم اعلام کرد به دستاوردی در حوزه‌ی باتری‌های حالت جامد دست پیدا کرده است.

ژیانگ یانهو، مدیر واحد تجاری راهکارهای خودروهای مسافری در CATL، می‌گوید این شرکت چینی تولیدکننده‌ی باتری موفق ‌به ساخت باتری جدیدی شده است که چگالی انرژی آن به بیش از ۳۵۰ وات ‌ساعت بر کیلوگرم می‌رسد. یانهو می‌گوید برای عملی کردن تولید این اتری باید فناوری‌های کلیدی دیگری هم روی کار بیایند و مشکلات مربوطه توسط صنعت رفع شود. او می‌گوید باتری طراحی‌شده توسط CATL پس از رفع مشکلات و دستیابی به فناوری‌های جدید می‌تواند به چگالی انرژی حداکثر ۴۰۰ وات ‌ساعت بر کیلوگرم هم برسد. 

CATL تقریبا ۱۰ سال است که روی باتری‌های حالت جامد تحقیق می‌کند و متوجه شده که استفاده از فلز لیتیوم به‌عنوان الکترود منفی، بهترین راهکار ممکن برای تولید باتری‌های حالت جامد است. متأسفانه این تمامی چیزهایی است که ژیانگ یانهو در دهمین دوره از کنفرانس جهانی انرژی نوین وسایل نقلیه اعلام کرد. این کنفرانس در ۲۷ ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (۸ بهمن ۱۳۹۹) برگزار شد؛ اما نمی‌دانیم محل برگزاری آن کجا بوده است. 

دستاوردهای CATL می‌تواند به تولید انواعی از باتری‌ لیتیوم آهن فسفات منجر شود که دارای تراکم انرژی ۲۰۰ و حتی ۲۳۰ وات‌ ساعت بر کیلوگرم هستند. در حال حاضر بهترین باتری‌های لیتیوم آهن فسفات به تراکم انرژی حداکثر ۱۶۰ وات‌ ساعت بر کیلوگرم دست پیدا می‌کنند. اگر اهداف CATL عملی شود، شاهد بهبود ۲۵ درصدی باتری‌های این شرکت نسبت ‌به باتری‌های فعلی خواهیم بود.

براساس گفته‌های ژیانگ یانهو، ساخت این باتری‌های باعث می‌شود شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودروی برقی، خودروهای ایمن‌تر و ارزان‌تری به ‌فروش برسانند؛ خصوصا اگر این شرکت توانسته باشد مشکلات شارژ سریع و دامنه‌ی حرکتی خودروی تسلا مدل 3 را در چین و اروپا حل کند.

 یانهو فعلا به‌طور مشخص نگفته است که CATL برای دستیابی به اهدافش در حوزه‌ی باتری‌ لیتیوم آهن فسفات قصد دارد به چه روش‌هایی متکی شود. CATL در حال حاضر باتری‌های این‌چنینی را برای خودروی تسلا مدل 3 که در کارخانه‌ی گیگا شانگهای ساخته می‌شود ارائه می‌دهد. احتمالا این اتفاق در آینده برای خودروی ۲۵ هزار دلاری تسلا نیز رخ خواهد داد.

بخشی از هدف CATL توسط مکانیسم CTP عملی می‌شود؛ CTP وزن را کاهش می‌دهد و به مجموعه‌باتری امکان می‌دهد به تراکم انرژی بیشتری دست پیدا کند. CTC نیز چنین هدفی دارد. مکانیسم CTC باعث می‌شود سلول‌های باتری مستقیما به بدنه وصل شوند. هنوز به‌طور دقیق نمی‌دانیم که «بدنه» در اینجا به چه معنا است. اگر واقعا منظور بدنه‌ی خودرو باشد، می‌توانیم بگوییم که CTC قرار است محدود به وسایل نقلیه نظیر اتوبوس و وانت‌ پیکاپ شود. اگر CATL از عبارت «بدنه» در معنایی گسترده‌تر استفاده کند (که احتمالش زیاد است) ممکن است بدین معنی باشد که باتری‌ها در نسل جدید قرار نیست درون مجموعه قرار بگیرند، بلکه مستقیما به ساختار خودروی برقی وصل می‌شوند. 

این فناوری احتمالا تا سال ۲۰۲۵ به‌صورت رسمی معرفی می‌شود. ظاهرا در حال حاضر از CTC به‌عنوان نسخه‌ی تکامل‌یافته‌ی CTP یاد می‌شود. CATL تا زمان آماده شدن CTC قصد دارد سه نسل دیگر از CTP را روی کار بیاورد. دومین نسل از CTC که عملا پنجمین نسل از CTP محسوب می‌شود برای سال ۲۰۲۸ برنامه‌ریزی شده است. CATL می‌گوید  وقتی تولید باتری‌های لیتیوم آهن فسفات جدیدش به پایان برسد و وارد خودروها شوند، می‌توانند دامنه‌ی حرکتی ۱۰۰۰ کیلومتری برای خودروهای برقی ارائه بدهند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات