ارزش شرکت ارایوال به ۵٫۴ میلیارد دلار رسید

یک‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
مطالعه 7 دقیقه
ارزش سرمایه شرکت نوپای ارایوال به ۵٫۴ میلیارد دلار رسید؛ این شرکت قصد دارد در آینده نزدیک ون‌های برقی خود را در انگلستان تولید و به بازار جهانی عرضه کند.
تبلیغات

صنعت ون بریتانیا هرگز به‌درستی از خسارت ناشی از صادرات فورد ترانزیت به ترکیه در سال ۲۰۱۳ نجات نیافت و نتوانست خود را به‌خوبی بازیابی کند؛ اما با تمام بدشانسی‌ها، این عرصه ‌اکنون میزبان یکی از شرکت‌های بریتانیایی است. به گزارش اتوکار، این شرکت نوپای چند میلیارد پوندی، ارایوال (Arrival) نام دارد و طی سال‌های اخیر به‌شدت برای قبضه کردن بازار خودروهای سبک تجاری تلاش می‌کند.

نسخه آزمایشی ون برقی ارایوال / Arrival van

ارایوال با هدف تسلط کامل بر بازار ون (و اتوبوس) ازطریق جایگزینی مدل‌های قدیمی با نسخه‌های برقی، به این رقابت وارد شده و برای تحقق هدفش، سرمایه در خور توجهی جمع کرده است. مقر اصلی ارایوال در بانبری آکسفوردشایر قرار دارد و این شرکت امیدوار است طی چند سال آینده بتواند کسب‌وکار خود را به مناطق بیشتری از اروپا و حتی سایر نقاط جهان گسترش دهد.

شرکت پنج‌ساله ارایوال در اقدامی هوشمندانه طی توافقی به‌طور سریع وارد بازار بورس ایالات متحده شد و ارزش سهام آن در مدت‌زمان کوتاهی افزایش یافت. اگر قیمت سهام این شرکت را جمع کنیم و از آن برای محاسبه ارزش بخشی از شرکت که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دارد، استفاده کنیم، به ارزش کلی ۵٫۴ میلیارد دلار (۴ میلیارد پوند) می‌رسیم. برای شرکتی که از نظر فنی حتی یک دستگاه خودرو نفروخته است، چنین ارزشی بسیار عجیب و شاید هم غیر واقعی به نظر می‌رسد. اگر شرکت تاتا موتورز راضی به فروش جگوار لندرور می‌شد، احتمالاً می‌توانستید این شرکت را با قیمتی کمتر از ۴ میلیارد پوند خریداری کنید.

ارایوال محصول ایده‌ی میلیاردر و سیاست‌مدار سابق متولد روسیه، دنیس اسوردلوف است. او همه اقدامات مناسب را انجام داده و سرمایه‌گذاران بزرگی جلب کرده است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به هیوندای و کیا اشاره کرد؛ خودروسازان کره جنوبی یک سال پیش مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو (۷۳ میلیون پوند) در ارایوال سرمایه‌گذاری کردند.

ارایوال همچنین شرکت UPS را تحت تأثیر قرار داد و توانست سفارش ثابت ۱۰ هزار ون را از این شرکت ثبت کند؛ در آن مرحله ارایوال به یوپی‌اس وعده داد که طراحی ون‌ها برای رانندگان تحویل بسته‌های پستی مناسب باشد.

راگوبور مدیرعامل ارایوال / Arrival

اما آیا ارزش ارایوال واقعاً ۵٫۴ میلیارد دلار است؟ اویناش راگوبور، مدیرعامل استرالیایی ارایوال که در انگلستان متولد شده و سابقه‌ی طولانی در صنعت خودرو دارد، می‌گوید همین‌طور است. او با اشاره به ارقامی که نشان می‌دهد بازار وسایل نقلیه تجاری و اتوبوس در سطح جهان حدود ۳۱۵ میلیارد پوند ارزش دارد، اظهار داشت:

ارایوال با ارائه یک خودروی الکتریکی که از نظر اندازه و قیمت با ون بزرگ فورد ترانزیت قابل مقایسه است، خود را برای رقابت شانه به شانه با سایر خودروسازان بزرگ آماده می‌کند. به‌عنوان ناوگانی از ون‌های برقی، شما وسیله نقلیه ارزان‌تری برای کار و نگه‌داری راحت‌تر نسبت به نسخه‌های گازوئیلی دریافت خواهید کرد.  اینکه خودروی الکتریکی با مبلغی برابر نسخه‌های دیزلی به فروش خواهد رسید، یک ادعای جسورانه است؛ به‌خصوص که ارایوال به ‌دنبال موفقیت در زمینه‌ی باتری نیست و از سلول‌های باتری استاندارد LG Chem استفاده خواهد کرد.

مسئولان ارایوال می‌گویند به لطف برنامه تولید «میکرو کارخانه»، هزینه‌های خود را تا حد زیادی پایین آورده‌اند. اساساً این شرکت قصد دارد شبکه‌ای از کارخانه‌های کوچک بهینه‌‌شده را در سطح جهان برای تولید سالانه ۱۰ هزار ون یا ۲۰۰۰ اتوبوس ایجاد کند. راگوبور گفت:

این بدان معنا است که کارخانه‌های تولید ون می‌توانند با تولید هزاران دستگاه خودرو به‌ جای صدها هزار دستگاه، سودآور باشند. این یک مدل متفاوت بازپرداخت است. این کار قابلیت انطباق ارایوال را به گونه‌ای افزایش می‌دهد که حتی کارخانه‌های بزرگ با یک خط تولید هم نمی‌توانند چنین مزیتی داشته باشند. پنل‌های بدنه پلی پروپیلن با رنگ‌های مورد نیاز در محل قالب‌ریزی می‌شوند و نیاز به کارگاه‌های گران‌قیمت رنگ یا ماشین آلات تخصصی را برطرف می‌کنند. سلول‌های کارخانه قطعات مختلفی در خود جمع می‌کنند که به شاسی اسکیت‌بورد متصل می‌شوند.

کارخانه‌های کوچک می‌توانند در حدود ۶ ماه راه‌اندازی شوند و خودرو تولید کنند و اندازه‌ی آن‌ها به این معنی است که می‌توانند در نزدیکی شهرهای کوچک‌تر ساخته شوند. این امر باعث بالا بردن آمار اشتغال‌زایی می‌شود؛ اما به هزاران کارگر نیاز ندارد. به‌عنوان کارخانه‌ی تولید ون در نزدیکی بیکستر از سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی می‌شود و کارخانه تولید اتوبوس در راک‌هیل کارولینای جنوبی از امسال کار خود را آغاز می‌کند.

فورد ترانزیت

رویکرد کم‌هزینه ارایوال مانند روشی است که شرکت سازنده تاکسی و ون برقی LEVC در کاونتری فعالیت می‌کند؛ اما بیشترین شباهت را به مفهومی دارد که در سال ۲۰۰۰ توسط دو استاد شاغل در مرکز تحقیقات صنعت خودرو در کاردیف، یعنی پاول نیوون‌هویز و پیتر ولز ایجاد شده است. ایده خرده‌فروشی کارخانه‌های خرد آن‌ها خواستار ایجاد شبکه‌ای از کارخانه‌های کوچک و کم‌سرمایه شد که مونتاژ وسایل نقلیه را روی بدنه‌های غیر سنتی انجام می‌دهند تا هزینه‌های جانبی ایجادشده توسط تولیدکنندگان سنتی کاهش یابد.

نیو‌ون‌هویز به اتوکار گفت:

صنعت تولید انبوه برای رسیدن به حداقل معیار کارایی اقتصادی، تولید بیش از حد را پیشنهاد می‌کند. در این مرحله است که اکثر اقتصاددانان فکر کردن را متوقف می‌کنند؛ من هیچ مدرکی ندارم که ارایوال هیچ یک از کارکنان ما را دیده باشد؛ اما ایده‌ی آن‌ها همه جا جواب خواهد داد. 

ارایوال قصد دارد تیراژ خودروها را با توجه به ارزش ۵٫۴ میلیارد دلاری خود تولید کند و اینکه آیا سیستم خرده‌فروشی هنوز هم در چنین شرایطی کار می‌کند یا خیر، جای بحث دارد؛ اما حداقل این مسیر ساده‌تر از «جهنم تولید» تسلا در اولین کارخانه‌ی آن در کالیفرنیا است. نیو‌ون‌هویز گفت:

سوء ظن من این است که (ارایوال) در یک سال خوب، سود کمتری خواهد داشت؛ اما همچنین انعطاف‌پذیری بیشتری خواهد داشت.

ارایوال هنگام ورود ون‌های برقی خود به بازار رقابت زیادی با سایر خودروسازان خواهد داشت؛ از جمله این رقبا می‌توان به فورد اشاره کرد که ون برقی ترانزیت را در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه می‌کند. راگوبور از این رقابت استقبال می‌کند و به نظر می‌رسد که محصول نهایی آن‌ها برتری‌هایی در برخی زمینه‌ها نسبت به سایر رقبا دارد؛ به‌عنوان مثال، قابلیت استفاده توسط راننده نسبت به سایر رقبا بهتر و دارای مزیت خواهد بود. مدیرعامل ارایوال افزود:

هیچ کس واقعاً به طراحی خودرو برای راننده فکر نکرده است. بنابراین اگر راننده جعبه‌ای در دست داشته باشد، می‌تواند از آرنج یا قابلیت تشخیص چهره برای باز کردن در استفاده کند. این فقط در صورتی انجام می‌شود که از ابتدا مشخص شود و مبنای طراحی شرکت سازنده براساس آن باشد.

چرا ارایوال انگلیس را انتخاب کرده است

مقر ارایوال در بانبری آکسفوردشایر قرار دارد. مدیرعامل ارایوال توضیح می‌دهد که چرا تجارت جهانی این شرکت به انگلیس گره خورده است. راگوبور گفت:

انگلیس طی چند نسل کاملا باورنکردنی، مهندسی خودرو داشته است. جایی که محدودیت‌هایی وجود دارد به این دلیل است که صنعت خودروسازی سنتی حرکت کندی دارد. اما اگر مهندسان را آزاد بگذارید [۹۰ درصد از کارکنان ارایوال مهندس هستند] و اجازه بدهید افراد چیز جدیدی ایجاد کنند، شرایط بهتر می‌شود. اکنون شما تعداد زیادی ابتکار و خلاقیت در اختیار دارید که به انواع تجربه‌های خودرویی متصل می‌شوند و همچنین سایر استعدادها در انگلیس (نرم‌افزار، رباتیک، کامپوزیت) وجود دارند. ما همه‌ی این‌ها را داریم و وقتی همه آن‌ها را با هم ترکیب می‌کنیم، چیز جدیدی ایجاد می‌شود.
میکرو کارخانه ارایوال

راگوبور افزود:

اگر این کار را با شروع در ایالات متحده و در کانون توجه قرار گرفتن طی مراحل اولیه کار [سرمایه‌گذاری] مقایسه کنید، به هیچ وجه نمی‌توانید آن فناوری عمیق را به همان روشی که ما توانسته‌ایم در انگلستان انجام دهیم، ایجاد کنید. نکته‌ی مهم این است که ارایوال توانسته استعدادهای بسیار خوبی جلب کند. این مکانی عالی برای بودن است. ما قرار است در ایالات متحده [در بورس اوراق بهادار] حضور داشته باشیم؛ اما بخش عمده‌ای از نیروی مهندسی را در انگلیس حفظ خواهیم کرد؛ زیرا این استعداد قطعاً در انگلیس وجود دارد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات