حضور جدی مایکروسافت در صنعت خودرو خودران با قرارداد کروز

پنج‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت از همکاری با کروز در صنعت خودروی خودران خبر داد. شرکت ردموندی به ‌همراه چند شرکت دیگر در پی سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری در کروز است.
تبلیغات

مایکروسافت با کروز (Cruise)، از شرکت‌های تابعه‌ی جنرال موتورز که در صنعت خودروی خودران فعالیت می‌کند، وارد همکاری شده است تا فرایند تجاری‌سازی خودروهای خودران سریع‌تر انجام بگیرد. بر اساس گزارش ورج، مایکروسافت با چند شرکت دیگر شامل هوندا و جنرال موتورز در پی سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری در کروز است. با این اقدام ارزش‌ کروز به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد که برای شرکتی در صنعت خودروهای خودران، اعجاب‌انگیز است.

مایکروسافت و کروز وارد «ارتباط تجاری استراتژیک بلندمدت» می‌شوند؛ اما همکاری تجاری آن‌ها انحصاری نخواهد بود. امضای قرارداد با کروز، یکی از نخستین همکاری‌های تجاری مایکروسافت با شرکت‌های حوزه‌ی خودروی خودران محسوب می‌شود. در ماه اکتبر سال گذشته‌ی میلادی (مهر و آبان ۱۳۹۹) مایکروسافت اعلام کرده بود که با استارتاپ بریتانیایی Wayve بر سر امضاء قرارداد به توافق رسیده است.

به‌عنوان بخشی از قرارداد جدید، کروز امکان استفاده از پلتفرم رایانش ابری مایکروسافت آژور (Azure) پیدا می‌کند تا فرایند کسب درآمد کروز از ناوگان خودروهای خودران تسریع شود. مایکروسافت به ‌لطف همکاری با کروز قصد دارد بیشتر از قبل در صنعت حمل‌و‌نقل وفعال باشد. 

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، در پی رسانه‌ای شدن قرارداد این شرکت با کروز، اعلام کرد پیشرفت‌ فناوری‌های دیجیتال در حال بازتعریف تمامی جوانب زندگی و کار و ما است و این موضوع شامل نحوه‌ی جابه‌جایی افراد و کالاها نیز می‌شود. او می‌گوید مایکروسافت به‌عنوان شریک تجاری کروز و جنرال موتورز، از طریق سرویس رایانش ابری خود به این دو شرکت امکان می‌دهد حمل‌و‌نقل خودران را به سیستمی مین‌استریم تبدیل کنند.

طی سال‌های گذشته کروز توانسته است بارها از طریق امضاء قرارداد با شرکت‌های مختلف به ‌شکلی ماهرانه، سرمایه‌ی عظیمی جذب کند. تحلیلگران می‌گویند کروز از لحاظ دستاوردهای فنی، بعد از بزرگ‌ترین رقیبش یعنی Waymo قرار می‌گیرد.

کروز در سال ۲۰۱۸ قراردادی با صندوق سرمایه‌گذاری ویژنِ سافت بانک امضاء کرد که به‌واسطه‌ی آن، ۲٫۲۵ میلیارد دلار به این شرکت تزریق شد. در همان سال جنرال موتورز با هوندا وارد همکاری شد تا خودروی خودران ویژه‌ای برای هدفی خاص تولید کند. این خودروساز ژاپنی قصد دارد در طول ۱۲ سال بالغ ‌بر دو میلیارد دلار به این پروژه اختصاص بدهد که ۷۵۰ میلیون دلار از آن در کروز سرمایه‌گذاری می‌شود. در سال ۲۰۱۹، کروز قراردادی با جنرال موتورز، سافت بانک، هوندا و شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری T. Rowe Price به ارزش ۱٫۱۵ میلیارد دلار امضاء کرد که باعث شد تحلیلگران آن را به‌عنوان شرکتی ۱۹ میلیارد دلاری ارزش‌گذاری کنند.

در همین حین Waymo فقط در یک قرارداد برای افزایش سرمایه شرکت کرده است که سه میلیارد دلار به این شرکت تزریق کرد؛ البته شرکت آلفابت در زمینه‌ی تجاری‌سازی فناوری‌اش گام‌های بیشتری برداشته است. در ماه اکتبر گذشته (مهر و آبان ۱۳۹۹) Waymo اعلام کرد فرایند جابه‌جایی مشتریان را در فینکس آریزونا از طریق خودروهای کاملا خودران ممکن می‌کند که به راننده برای نظارت بر عملکردشان نیاز ندارند.

کروز مدتی پیش آزمایش وسایل نقلیه‌ی کاملا خودران را در سان فرانسیسکو آغاز کرد؛اما به افرادی غیر از کارمندان خود اجازه‌ی حضور در این خودروها نمی‌دهد. کروز برنامه داشت تا سال ۲۰۱۹ سرویس تاکسی تجاری اختصاصی را راه‌اندازی کند؛ اما موفق ‌به عملی کردن این پروژه نشد و فعلا تاریخ جدیدی برای آغازبه‌کار این سرویس تاکسی در دست نداریم. 

قرارداد مایکروسافت و کروز، برای جنرال موتورز نیز اتفاق مهمی محسوب می‌شود. بزرگ‌ترین خودروساز آمریکای شمالی که از سال ۲۰۱۱ برای ۱۰۰ هزار کارمند خود از سرویس ایمیل و مجموعه‌اپلیکیشن‌های گوگل استفاده می‌کرد، از این پس برای برطرف‌ کردن نیازهای خود در زمینه‌ی رایانش ابری با مایکروسافت همکاری خواهد کرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات