ایلان ماسک تا مرز فروش تسلا به اپل با قیمتی ناچیز پیش رفته بود

چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
طبق گفته‌های ایلان ماسک، او در سخت‌ترین روزهای توسعه‌ی خودروی تسلا مدل ۳، پیشنهاد فروش آن را با قیمتی کم به اپل ارائه داده است.
تبلیغات

مدتی است که شایعات خودروی خودران اپل بیش از هر زمان دیگری داغ شده است و گویی به یک‌باره پروژه‌ی تیتان غول فناوری کوپرتینو احیا و به خبر مهم این روزهای صنعت خودرو تبدیل شده است. روز گذشته، خبری مبنی بر عرضه‌ی اولین وسیله‌ی نقلیه‌ی فیزیکی اپل در سال ۲۰۲۴ منتشر شد؛ خبر مهمی که افزایش ارزش سهام اپل و سقوط سهام تسلا را در پی داشت. به‌ دنبال اخبار یادشده، ایلان ماسک (مدیرعامل تسلا) در توییتر اعلام کرد که در مقطعی، خواستار فروش تسلا به اپل با مبلغ ناچیزی بوده است.

روز گذشته ایلان ماسک اعلام کرد که در تاریک‌ترین روزهای توسعه‌ی تسلا مدل ۳، با اپل و شخص تیم کوک (مدیرعامل اپل) تماس گرفته است تا تسلا را به قیمت یک‌دهم ارزش کنونی، به غول فناوری کوپرتینو پیشنهاد بدهد؛ اما در نهایت تیم کوک از حضور در جلسه برای مذاکرات احتمالی صرف ‌نظر کرده است.

به گفته‌ی رویترز، اپل قصد دارد در سال ۲۰۲۴ خودروی خودران را با فناوری به‌اصطلاح سطح بعدی باتری‌ روانه‌ی بازار کند. باتری یادشده مبتنی بر طراحی «تک‌سلولی» است و این امکان را به مهندسان می‌دهد که سلول‌های منفرد را در یک باتری جمع و فضای بسته و غیر قابل استفاده در باتری را آزاد کنند. این طراحی به معنای ماده‌ای فعال‌تر است که می‌تواند پیمودن مسافت بیشتر را به ارمغان آورد. همچنین گفته می‌شود اپل در حال ساخت یک ترکیب شیمیایی جدید برای استفاده در باتری به نام لیتیوم فسفات آهن (LFP) است که ایمنی بیشتری دارد و احتمال گرم شدن آن کمتر است.

ایلان ماسک در توییتی جداگانه، در رابطه با Apple Car خاطرنشان می‌کند که اطلاعات منتشرشده اگر درست باشد، دور از انتظار و عجیب خواهد بود؛ زیرا طراحی تک‌سلولی از نظر الکتروشیمیایی غیر ممکن است. توییت ماسک به شرح زیر است:

اگر اطلاعات درست باشد، عجیب خواهد بود. تسلا مدتی است که از فسفات آهن برای اتومبیل‌های بُرد متوسط ساخته‌شده در کارخانه‌ی شانگهای استفاده می‌کند؛ اما طراحی تک‌سلولی از نظر الکتروشیمیایی غیر ممکن است؛ زیرا حداکثر ولتاژ ضریب ۱۰۰ (100X) بیش از حد کم خواهد بود. ممکن است منظور آن‌ها سلول‌های پیوندخورده با هم باشد؛ مانند بسته‌بندی باتری‌های ساختاری که ما تولید می‌کنیم.

گفته می‌شود اپل یک ‌بار برای خرید تسلا در سال ۲۰۱۳ پیشنهاد ۲۴۰ دلاری به ازای هر سهم ارائه داده است؛ اما با توجه به گفته‌های اخیر ایلان ماسک، این آمار ممکن است دقیق نباشد. اپل و تسلا از زمان آغاز کار غول فناوری کوپرتینو روی پروژه‌ی Apple Car با یکدیگر اختلاف دارند و نیروهای متبحر یکدیگر را شکار می‌کنند. در سال ۲۰۱۵ ماسک اعلام کرد که او اپل را «قبرستان تسلا» می‌نامد و به طعنه گفت کارمندانی که در تسلا به موفقیت نمی‌رسند، در اپل استخدام می‌شوند.

بر اساس اطلاعات منتشرشده، کوپرتینویی‌ها با معرفی Apple Car قصد دارند بازار انبوه را هدف قرار دهند و گفته می‌شود سیاست آن‌ها در این صنعت مانند تسلا خواهد بود. با این اوصاف، می‌توان حدس زد که در آینده‌ای نه‌چندان دور، دو شرکت یادشده رقیب مستقیم یکدیگر خواهند بود و رقابت جذابی در صنعت خودروهای خودران آغاز و به پیش‌برد این صنعت نوظهور کمک شایانی خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات