هیوندای از پلتفرم ماژولار اختصاصی خودروهای الکتریکی رونمایی کرد

یک‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
مطالعه 8 دقیقه
هیوندای موتور از پلتفرم ماژولار E-GMP برای خودروهای الکتریکی آینده رونمایی کرد که ظرفیت پیمایش ۵۰۰ کیلومتر برای انواع محصولات ارائه می‌دهد.
تبلیغات

تا سال ۲۰۲۵ گروه خودروسازی هیوندای موتور ۲۳ خودروی کاملاً الکتریکی متمایز ارائه می‌دهد که برخی از آن‌ها روی شاسی اختصاصی خودروهای برقی ساخته می‌شوند. این خودروساز از پلتفرم ماژولار Electric-Global Modular Platform یا به اختصار E-GMP رونمایی کرد. معماری E-GMP که می‌تواند متناسب با خودروهای کوچک و جمع‌وجور و متوسط ​​و حتی مدل‌های شاسی‌بلند پیکربندی شود، ظرفیت پیمایشی تا حدود ۵۰۰ کیلومتر ارائه می‌دهد. این پلتفرم، خودروهای الکتریکی عملکردمحور را قادر می‌سازد در ۳٫۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسند.

پلتفرم E-GMP برای اولین ‌بار در سال ۲۰۲۲ در هیوندای Ioniq 5 ظاهر می‌شود و اولین وسیله نقلیه اختصاصی ساخته‌شده توسط برند جدید آیونیک این شرکت است. به گفته نمایندگان این شرکت، پس از Ioniq 5، پلتفرم E-GMP زیربنای یک مدل کیا با طراحی کاملاً جدید و پیشرانه هیجان‌انگیز خواهد بود. E-GMP همچنین به محصولات برند لوکس‌ساز جنسیس راه پیدا خواهد کرد و این برند، اولین خودروی الکتریکی خود را ارائه خواهد داد تا با تسلا مدل ۳ و مدل S، بی‌ام‌و iX و آئودی E-Tron اسپرت‌بک رقابت کند. متأسفانه ظرفیت کل باتری تأیید نشده است؛ اما مسئولان هیوندای قول ۶۰۰ اسب‌ بخار (۴۴۷ کیلووات) را از پلتفرم E-GMP داده‌اند.

انعطاف‌پذیری

برای کمک به پلتفرم E-GMP در دستیابی به اهداف ظاهراً متفاوت عملکرد و بازده بالا، یک سیستم باتری ماژولار وجود خواهد داشت. سلول‌های منحصربه‌فرد باتری در داخل پلتفرم فشرده شده‌اند که این می‌تواند در دو محور و همچنین طول گسترش یابد تا اندازه‌ها، اشکال مختلف خودرو و انواع ظرفیت‌های پیمایش را در خود جای دهد. این باتری‌ها انرژی مورد نیاز یک موتور الکتریکی عقب را به‌صورت استاندارد تأمین می‌کنند؛ درحالی‌که مدل‌های خاصی شامل موتور برقی کششی جلو هستند و امکان چرخش چهار چرخ را برای خودرو فراهم می‌کنند.

موتور برقی پلتفرم جدید هیوندای

مانند دیگر خودروهای برقی، پلتفرم هیوندای دارای کارایی عالی در زمینه بهره‌گیری از فضا است. پیشرانه جمع‌وجور یک موتور الکتریکی، سیستم انتقال قدرت و اینورتر برق را در پکیچی واحد ادغام می‌کند و آن را برای صرفه‌جویی در فضا و مرکز ثقل پایین‌تر در شاسی قرار می‌دهد. ازآنجاکه هیچ شافت محرک (میل گاردان) متصل بین موتورهای جلو و عقب وجود ندارد، پلتفرم جدید فضای خوبی برای کف مسطح در داخل فراهم می‌کند، فضای جلوی پای سرنشین را افزایش می‌دهد و انعطاف‌پذیری صندلی را برای استفاده‌های مختلف بهبود می‌بخشد. مهندسان هیوندای به لطف حذف پیشرانه احتراق داخلی که حجم زیادی از فضای جلو را اشغال می‌کرد، توانستند قطعات سیستم‌های گرمایشی و تهویه مطبوع را به جلو منتقل کنند و فضای کابین را بیشتر افزایش دهند.

تنوع در طراحی باعث می‌شود پلتفرم E-GMP در انواع وسایل نقلیه استفاده شود. مدیران هیوندای تأیید کردند که این پلتفرم در خودروهای سایز B ،C و D وجود دارد (اندازه آن‌ها به ترتیب مربوط به هیوندای ونیو، توسان و سانتافه است) و یک شاسی‌بلند بزرگتر شبیه کیا تلوراید و هیوندای پلیسید در آینده دور از ذهن نیست. پلتفرم E-GMP به‌طور پیش‌فرض محرک عقب است که آن را برای خودروهای لوکس نیز مناسب می‌کند.

سیستم محرکه پلتفرم جدید خودروی الکتریکی شامل یک موتور برقی قدرتمند با اندازه نامعلوم، یک جعبه‌‌دنده تک‌سرعته و یک اینورتر است که همه در یک ماژول قرار دارند. این موتور با وجود جمع‌وجورتر بودن نسبت به واحدهای موجود هیوندای، ادعا می‌شود حداکثر سرعت آن ۷۰ درصد بیشتر است. نیرو به‌صورت استاندارد به چرخ‌های عقب ارسال می‌شود؛ اما خودروهای مبتنی بر پلتفرم E-GMP با موتور دوم اختیاری در محور جلو برای سیستم چهارچرخ محرک قابل تنظیم دردسترس خواهند بود.

زیرساخت شارژ

گروه هیوندای موتور زحمات زیادی کشید تا اطمینان حاصل کند که پلتفرم E-GMP تا حدودی ضد آینده نخواهد بود و به‌همین‌دلیل، قادر به شارژ سریع ۲۴۰، ۴۰۰ و ۸۰۰ ولت است. اولین گزینه برای شارژ شبانه در منزل بیشتر منطقی خواهد بود و ایستگاه‌های ۴۰۰ ولت در مکان‌های عمومی بسیار محبوب هستند. شارژرهای ۸۰۰ ولت ‌اکنون بسیار کم هستند؛ اما آن‌ها باید در آینده بیشتر ساخته شوند و شارژ سریع‌تری به وسایل نقلیه مبتنی بر پلتفرم E-GMP دهند. مسئولان هیوندای می‌گویند از این شارژرها انتظار ۸۰ درصد شارژ فقط در ۱۸ دقیقه داشته باشید که می‌تواند امکان دستیابی به ظرفیت پیمایش حدود ۱۰۰ کیلومتر را در عرض ۵ دقیقه شارژ فراهم کند.

پلتفرم اختصاصی خودروی برقی هیوندای / Hyundai E-GMP EV Platform

به منظور بهبود کارایی از سیستم شارژ دومسیره منحصربه‌فرد استفاده می‌شود که در آن برق ۲۴۰ ولت مستقیم به باتری می‌رود؛ درحالی‌که قبل از رسیدن به باتری، برق ۴۰۰ و ۸۰۰ ولت از اینورتر عبور می‌کند. صحبت از ماژول‌های الکتریکی شد، آن‌ها همچنین یک سیستم خنک‌کننده منحصربه‌فرد را دریافت می‌کنند که جدا از ترکیب باتری است و ایمنی و مدیریت حرارتی را بهبود می‌بخشد.

به لطف شارژرهای کم‌ظرفیت ۵۰ تا ۱۵۰ کیلووات که ‌به‌راحتی دردسترس هستند، سیستم «چندشارژی» این پلتفرم همچنین با زیرساخت ۴۰۰ ولت سازگار است. ضمن اینکه در این پلتفرم برای اولین ‌بار در جهان از فناوری اینورتر تازه اختراع‌شده بهره گرفته‌ می‌شود که ظرفیت شارژ را تنظیم می‌کند.

گروه هیوندای موتور استفاده از شارژر داخلی معمولی را که در خودروهای الکتریکی فعلی به کار گرفته می‌شود، به پایان برد. در عوض این شرکت از ویژگی‌های جدید واحد کنترل شارژ یکپارچه (ICCU) بهره می‌برد که اجازه می‌دهد جریان برق در هر دو جهت جریان یابد تا از پلتفرم E-GMP به‌عنوان منبع تغذیه سایر خودروهای الکتریکی و همچنین لوازم برقی استفاده شود. این عملکرد جدید که اتصال وسیله نقلیه به مصرف‌کننده (V2L) نامیده می‌شود، می‌تواند تا ۳٫۵ کیلووات برق برای مصرف‌کننده تأمین کند.

گفته می‌شود میزان ظرفیت ذخیره انرژی باتری‌ها در حدود ۱۰ درصد بیشتر از آن‌هایی است که ‌اکنون به فروش می‌رسند؛ به این معنی که وزن کمتری دارند و می‌توانند در زیر شاسی نصب شوند. مسئولان هیوندای ادعا می‌کنند که این تا حدی نتیجه استفاده از سیستم خنک‌کاری جمع‌وجورتر است که از روغن به ‌جای آب استفاده می‌کند.

ایمنی و راحتی

مانند هر وسیله نقلیه مدرن، ایمنی مسافران یکی از نگرانی‌های اصلی مهندسان گروه هیوندای موتور در این پروژه بود. به‌همین‌دلیل،، پلتفرم E-GMP دارای انواع اقدامات محافظتی غیرفعال، از جمله ساختار مچاله‌کننده جلو با مهاربندی ضربدری تقویت‌کننده خودرو، کمک به توزیع نیروهای برخورد در سطح وسیع و بهبود عملکرد تصادف در برخوردهای متوسط ​​و کوچک است. آرایه باتری زیر خودرو با استفاده از تیرهای جانبی آلومینیومی که در طول پلتفرم جای می‌گیرند، در یک ساختار فولادی مستحکم سوار می‌شود.

طراحی پلتفرم با گسترش دوباره نیروهای برخورد در یک منطقه وسیع‌تر، کاهش نفوذ به داخل کابین مسافر و کاهش احتمال پارگی مضر باتری، از آسیب‌دیدگی باتری جلوگیری می‌کند. این کاملاً تضمین‌شده است که وسیله نقلیه سوارشده روی چنین پلت‌فرمی، همچنین دارای ویژگی‌های ایمنی فعال مانند ترمز اضطراری خودکار و سیستم جلوگیری خروج از خط حرکت است. هنوز استفاده از فناوری رانندگی خودران به‌طور رسمی تأیید نشده است؛ اما احتمالاً در آینده در میان گزینه‌ها خواهد بود؛ به‌عنوان مثال هیوندای در حال همکاری با Motional Robotaxi برای تحقیق درباره استفاده از فناوری خودرو خودران است.

ادعا می‌شود که E-GMP برای ارائه عملکرد بهتر در پیچ‌ها و پایداری رانندگی در سرعت بالا مهندسی شده است. بسته باتری برای مرکز ثقل پایین، در نزدیکی زمین قرار می‌گیرد؛ درحالی‌که سیستم تعلیق عقب پنج‌میله‌ای (شبیه سیستم تعلیق مرسدس بنز کلاس S جدید و رولزرویس گوست) با «محور محرک یکپارچه» نوآورانه ترکیب می‌شود تا راحتی و ثبات سواری خودرو افزایش یابد.

مقصد نهایی

جزئیات خاص خودروهای الکتریکی آینده هیوندای، کیا و جنسیس هنوز تأیید نشده است؛ اما احتمالاً هر برند حداقل دو یا سه مدل خودروی برقی را تا پایان دهه (تا سال ۲۰۳۰) ارائه دهد و پلتفرم اختصاصی E-GMP بخشی از این طرح است. متأسفانه ممکن است مدتی طول بکشد تا ناوگان خودروهای الکتریکی گروه هیوندای موتور را در جاده ببینیم؛ زیرا این شرکت رویکردی محتاطانه و متمرکز بر قابلیت تولید در پیش گرفته است.

فایز عبدالرحمن، معاون ارشد مرکز توسعه معماری خودرو هیوندای موتور، می‌گوید:

ما هنگام ورود اولین خودرو به بازار انتظار تقاضای بالا داریم؛ اما کیفیت بالا بیشترین اولویت را در گروه هیوندای موتور دارد. ممکن است برخی از مشتریان صبر کنند؛، اما این شرکت کیفیت بالا را برای تیراژ بالای تولید به خطر نمی‌اندازد.

بنابراین درحالی‌که Ioniq 5 سال آینده رونمایی می‌شود و یک سال بعد خودروی برقی بدون نام کیا معرفی خواهد شد، ممکن است سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ محصولات این گروه خودروسازی به‌طور گسترده در نمایندگی‌های محلی عرضه شوند. پلتفرم E-GMP نویدبخش آینده‌ای روشن است و استراتژی متمرکز بر کیفیت این شرکت، باید در بلندمدت به‌خوبی از آن استفاده کند.

خودروهای الکتریکی گروه هیوندای

آلبرت بایرمن، رئیس بخش تحقیق و توسعه هیوندای، در این زمینه توضیح می‌دهد:

امروز خودروهای الکتریکی محرک‌جلوی هیوندای و کیا در میان کارآمدترین‌ خودروهای بخش خود قرار دارند. ما با استفاده از پلتفرم E-GMP مبتنی بر سیستم محرک عقب، رهبری فناوری خود را به بخش‌هایی تقسیم می‌کنیم که مشتریان در آن خواستار دینامیک رانندگی عالی و کارایی فوق‌العاده هستند.

عملکرد خودروهای مجهز به این پلتفرم از مدلی به مدل دیگر متفاوت خواهد بود؛ اما این شرکت تأیید کرده است که مدلی اختصاصی با عملکرد بالا (احتمالاً هیوندای Ioniq 6 که مبتنی بر کانسپت Prophecy است) تولید خواهد شد که می‌تواند در کمتر از ۳٫۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و بیشینه سرعت آن به ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. کیا نیز در حال برنامه‌ریزی برای تولید خودروی برقی است که احتمالاً براساس خودروی مفهومی Imagine نمایش ‌داده‌شده در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

پلتفرم E-GMP هیوندای از اوایل سال آینده با معرفی Ioniq 5 وارد مرحله تولید خواهد شد؛ اما مدل‌های برقی موجود مبتنی بر خودروهای احتراق داخلی (از جمله هیوندای کنا و آیونیک و کیا سول و e-Niro) برای آینده قابل پیش‌بینی همچنان در فهرست فروش باقی خواهند ماند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات