مرسدس بنز؛ رکورددار خودروهای دودر و چهاردر نوربرگ رینگ

چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
مطالعه 6 دقیقه
مرسدس AMG GT سری سیاه و مرسدس AMG GT 63 S توانستند رکورد پیست نوربرگ‌رینگ را برای خودروهای دودر و چهاردر تولید انبوه، به‌ نام خود ثبت کنند.
تبلیغات

مرسدس بنز در حال ثبت رکوردهای جدیدی در پیست نوربرگ‌رینگ است. خودروی مرسدس AMG GT 63 S مدل ۲۰۲۱ با زمان ۷ دقیقه و ۲۳٫۰۰۹ ثانیه (یا ۷ دقیقه و ۲۷٫۸ بسته به نحوه اندازه‌گیری) توانست رکورد جدیدی برای مدل‌های دودر پیست نوربرگ‌رینگ ثبت کند. 

نمای جلو مرسدس آ ام گ جی تی 63 اس / Mercedes-AMG GT 63 S خاکستری رنگ در پیست نوربرگ رینگ

چند روش پذیرفته‌شده برای اندازه‌گیری زمان یک دور در پیست نوربرگ‌رینگ وجود دارد. فاصله ۲۰٫۶ کیلومتری پیست همان چیزی است که ما به‌طور کلی در فیلم‌های خودروسازان و در آزمایش‌های منتشرشده مانند انتشارات Auto Motor Und Sport آلمان مشاهده می‌کنیم. زمان‌گیری از انتهای جایگاه پیچ ۱۳ شروع می‌شود و بعد از عبور خودرو از پیست، ساعت در قسمت ابتدایی همان جایگاه متوقف می‌شود. با این معیار، مرسدس GT 63 S توانست در هفت دقیقه و ۲۳٫۰۰۹ ثانیه مسیر پیست را به پایان برساند.

در سال ۲۰۱۹، مسئولان پیست نوربرگ‌رینگ روش دیگری برای زمان‌گیری یک دور پیست معرفی کردند. ساعت در یک نقطه از پیچ ۱۳ شروع به زمان‌گیری می‌کند و در همان نقطه، زمان‌گیری متوقف می‌شود. درنتیجه طول پیست طبق این روش ۲۳۲ متر بیشتر خواهد بود و در کل ۲۰٫۸۳ کیلومتر است. طبق این شیوه اندازه‌‌گیری، خودروی مرسدس بنز زمان هفت دقیقه و ۲۷٫۸۰۰ ثانیه ثبت کرد.

دمیان شفرت، مهندس توسعه AMG، طی رانندگی با مرسدس AMG GT 63 S توانست رکورد جدید را به ‌نام خود ثبت کند. به لطف تنظیم جدید الاستوسینماتیکی تعلیق و سایر تغییرات کوچک، ثابت شد که این کوپه دودر ۲٫۳ ثانیه سریع‌تر از نسخه‌ی است که در پاییز ۲۰۱۸ رکوردگیری کرد. آخرین نسخه این خودرو دارای پکیج اختیاری آیرودینامیک AMG و لاستیک‌های میشلن Pilot Sport Cup 2 است تا پایداری آن را در سرعت‌های بالا تقویت کند. برای ایمنی بیشتر، این خودرو دارای صندلی گود و کمربند ایمنی چهار نقطه‌ای بود.

از نظر فنی، مرسدس بنز رکورد نوربرگ‌رینگ را در رده خودروهای کلاس لوکس به دست آورده است. این رکورد از آگوست سال ۲۰۲۰ متعلق به پورشه پانامرا با زمان هفت دقیقه و ۲۵٫۰۴ بود. درواقع هیچ یک از این مدل‌ها سریع‌ترین خودروهای تولیدی چهاردر در پیست نوربرگ‌رینگ نیستند و افتخار آن، متعلق به جگوار XE پروژه ۸ است. بااین‌حال، ازآنجاکه خودروی تقویت‌شده جگوار صندلی عقب ندارد، سایر خودروسازان آن را در چنین کلاسی به حساب نمی‌آورند.

مرسدس AMG GT سری سیاه

 خودروساز آلمانی اخیرا رکورد زمانی پیست نوربرگ‌رینگ نوردشلایف را با کوپه چهاردر مرسدس بنز GT63 S به‌عنوان سریع‌ترین خودرو کلاس لوکس ثبت کرده است. اگرچه مطمئناً چنین رکوردی بسیار خوب به ‌نظر می‌رسد، مدل چهاردر جگوار XE Project ۸ هنوز از آن سریع‌تر است. بااین‌حال، هیچ ابهامی درباره آخرین رکورد وجود ندارد که مرسدس AMG GT سری سیاه رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی دودر را به‌ نام خود ثبت کرده است.

نمای سه چهارم مرسدس آ ام گ جی تی سری سیاه / Mercedes-AMG GT Black Series نارنجی رنگ در پیست نوربرگ رینگ

بااین‌حال حاشیه موفقیت و رکوردشکنی مرسدس بنز بسیار به مدل‌های پس از خود نزدیک است. لامبورگینی آونتادور SVJ در اواخر سال ۲۰۱۸ رکورد ۶ دقیقه و ۴۴٫۹۷ ثانیه ثبت کرد. مدل جدید مرسدس AMG GT سری سیاه توانست رکورد ۶ دقیقه و ۴۳٫۶۱ ثانیه را به ‌نام خود ثبت کند تا با اختلاف فقط ۱٫۳۶ ثانیه‌ای نسبت به سایر رقبا در صدر رکوردزنان جهنم سبز اروپا برای خودروهای دودر بایستد. البته تغییرات انجام‌شده روی این خودرو درواقع مشخصات تولیدی است و هیچگونه تغییر خاصی در بین کاربران وجود ندارد و دارندگان سری سیاه هنوز نمی‌توانند خودشان این کار را انجام دهند.

نکته قابل ‌توجه این است که مرسدس AMG GT Black Series تنظیمات مفیدی برای سیستم تعلیق ارائه می‌دهد. برای انجام این کار، مهندسان مرسدس AMG با کاهش ۰٫۲ اینچی ارتفاع خودرو در جلو و ۰٫۱ اینچی در قسمت عقب، کویل‌اورهای قابل تنظیم را بهینه‌سازی کردند. کبمر منفی ۳٫۸ درجه در جلو و ۳ درجه در عقب تنظیم شد و میله‌های موج‌‌گیر قابل تنظیم برای سخت‌ترین حالت کاری تنظیم شدند. علاوه بر این، راننده از تنظیمات کنترل کشش ۹ مرحله‌ای AMG بهره برد و بسته به قسمتی که در مسیر پیست طی می‌شود، خودرو را بین موقعیت‌های ششم و هفتم جابه‌جا کرد. بله، برخی ممکن است بگویند دستیار الکترونیکی تعلیق تقلب است؛ اما این قابلیت ‌اکنون بخشی از خودروهای تولیدی به شمار می‌رود.

مرسدس بنز برای ثبت این رکورد از لاستیک‌های میشلن Pilot Sport Cup 2 MO که تجهیزات استاندارد سری Black هستند، استفاده کرد. زیر کاپوت پیشرانه توئین توربو ۴ لیتری خورجینی هشت سیلندر قرار داشت و اگرچه ۷۲۰ اسب‌ بخار قدرت را به لاستیک‌های عقب انتقال می‌دهد، قطعاً چنین پیکربندی برای توان سری Black ضرری ندارد. جالب اینجا است که مرسدس AMG GT سری سیاه دارای حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت است؛ اما تنظیمات پکیج آیرودینامیک حداکثر سرعت را برای بهینه‌سازی حرکت در نوربرگ‌رینگ روی ۳۰۰ کیلومتر تنظیم کرده بود. بدیهی است که مقداری از سرعت در قسمت‌های کفی برای افزایش چسبندگی در پیچ‌ها معامله شد.

نمای جلو مرسدس آ ام گ جی تی سری سیاه / Mercedes-AMG GT Black Series نارنجی رنگ در پیست نوربرگ رینگ

وقتی معماری پیشرانه جلو AMG GT را در نظر بگیریم، این رکورد چشمگیرتر خواهد بود. در این حالت، سری Black با فاصله نسبتا زیادی نسبت به رقبای پیشرانه وسط و عقب خود قرار دارد. این مدل تنها خودروی تولیدی پیشرانه جلویی است که با شکستن سد ۶ دقیقه‌ای، توانست از دوج وایپر ACR و زمان هفت دقیقه و ۱ ثانیه آن بگذرد و فاصله‌ای حدود ۲۰ ثانیه با آن ایجاد کند.

نمای جلو خودرو مرسدس آ ام گ جی تی سری سیاه / Mercedes-AMG GT Black Series نارنجی رنگ در پیست نوربرگ رینگ نوردشلایف
نمای جانبی مرسدس آ ام گ جی تی سری سیاه / Mercedes-AMG GT Black Series نارنجی رنگ در پیست نوربرگ رینگ
خودرو کوپه مرسدس آ ام گ جی تی سری سیاه / Mercedes-AMG GT Black Series نارنجی رنگ در پیست نوربرگ رینگ
نمای جلو مرسدس آ ام گ جی تی سری سیاه / Mercedes-AMG GT Black Series نارنجی رنگ در پیست نوربرگ رینگ با منظره آسمان ابری
نمای جلو مرسدس آ ام گ جی تی سری سیاه / Mercedes-AMG GT Black Series نارنجی رنگ در پیست نوربرگ رینگ در حال پیچیدن
نمای جلو خودرو کوپه مرسدس آ ام گ جی تی سری سیاه / Mercedes-AMG GT Black Series نارنجی رنگ در پیست
نمای مرسدس آ ام گ جی تی 63 اس / Mercedes-AMG GT 63 S خاکستری رنگ در کنار راننده
نمای جانبی مرسدس آ ام گ جی تی سری سیاه / Mercedes-AMG GT Black Series نارنجی رنگ
نمای جلو مرسدس آ ام گ جی تی 63 اس / Mercedes-AMG GT 63 S خاکستری رنگ در حال تعویض چرخ
نمای عقب خودرو مرسدس آ ام گ جی تی 63 اس / Mercedes-AMG GT 63 S خاکستری رنگ در پیست نوربرگ رینگ
نمای سه چهارم جلو مرسدس آ ام گ جی تی 63 اس / Mercedes-AMG GT 63 S خاکستری رنگ در پیست نوربرگ رینگ
نمای سه چهارم مرسدس آ ام گ جی تی 63 اس / Mercedes-AMG GT 63 S خاکستری رنگ در پیست با منظره درخت و آسمان
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات