نسخه آزمایشی سیستم کاملا خودران اتوپایلوت تسلا منتشر شد

شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تسلا جدیدترین ارتقای نرم‌افزاری برخی خودروهای برقی این شرکت را به‌صورت نسخه آزمایشی کاملا خودران سیستم اتوپایلوت منتشر کرد که به خودرو اجازه می‌دهد بدون دخالت راننده، در جاده‌های عمومی رانندگی کند.
تبلیغات

سازمان قانونی نظارت بر ایمنی خودرو در ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد که از نزدیک شاهد انتشار نسخه نرم‌افزاری تسلا به منظور اجازه دادن به خودروهای الکتریکی این شرکت برای رانندگی است و گفت برای محافظت از مردم در برابر خطرات ایمنی آمادگی دارد.

تسلا سه‌شنبه شب نسخه بتای (نسخه آزمایشی) سیستم خودران خود را منتشر کرد که از آن به‌عنوان ارتقای نرم‌افزاری «Full Self Driving» برای تعداد نامشخصی از رانندگان متخصص و محتاط نام برده می‌شود. انتشار این نسخه باعث ارسال پست‌های آنلاین توسط دریافت‌کنندگان هیجان‌زده‌ای شد که فایل‌های ویدئویی خودروهای خود را که ظاهراً در شب به‌طور خودران در خیابان‌های شهر رانندگی می‌کردند، به اشتراک می‌گذاشتند.

ایلان ماسک، روز چهارشنبه در طی جلسه‌ای گفت آخرین نسخه به‌روز‌شده در پایان سال جاری به‌طور گسترده منتشر خواهد شد؛ زیرا این سیستم با جمع‌آوری اطلاعات بیشتر از قدرت بیشتری برخوردار می‌شود.

سیستم نیمه خودران اتوپایلوت تسلا / tesla autopilot

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) در بیانیه ای اعلام کرد:

NHTSA از انتشار ویژگی جدید تسلا که گسترش سیستم دستیار راننده موجود را نشان می‌دهد، آگاه شده است. این آژانس از نزدیک فناوری جدید کاملا خودران تسلا را رصد می‌کند و از هیچ اقدامی برای محافظت از مردم در برابر خطرات غیر منطقی ایمنی دریغ نخواهد کرد.

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها در ماه جولای گفت تیم تحقیقاتی ویژه ۱۹ تصادف را که خودروهای تسلا در آن دخیل بودند، بررسی کرده است؛ در آن زمان تصور می‌شد در زمان حادثه سیستم پیشرفته دستیار راننده به‌نوعی فعال شده باشد. ایلان ماسک سال‌ها پیش قول داد خودروهای این شرکت به فناوری رانندگی خودران مجهز خواهند شد، اما این مهلت چند بار تمدید و به زمانی در آینده موکول شده است. 

محققان، نهادهای نظارتی و شرکت‌‌های بیمه می‌گویند خودرو خودران هنوز سال‌ها با حضور در دنیای واقعی فاصله دارد و پیچیده‌تر از انتظارات پیش‌بینی‌شده شرکت‌ها طی چند سال گذشته است. این نهادها از تبلیغ تسلا برای سیستم رانندگی نیمه خودران موجود اتوپایلوت انتقاد می‌کنند و آن را گمراه‌کننده و خطرناک می‌دانند.

کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های فعال در زمینه فناوری خودرو خودران با نام «شرکای آموزش خودرو خودران» (PAVE) که شامل شرکت‌های فورد موتور، جنرال موتورز و ویمو شرکت گوگل می‌شود، از روش تسلا انتقاد کرد. PAVE در بیانیه روز پنجشنبه خود گفت:

آزمایش فناوری کاملا خودران در جاده‌های عمومی یک مسئولیت جدی به شمار می‌رود و استفاده از مصرف‌کنندگان آموزش‌ندیده برای تأیید اعتبار نرم‌افزار آزمایشی (سطح بتا) در جاده‌های عمومی خطرناک و مغایر با هنجارهای موجود در صنعت خودرو است.

اتوپایلوت و سیستم‌های پیشرفته مشابه دستیار راننده می‌توانند تحت شرایط محدودی، به‌طور کلی در بزرگراه‌ها از کنترل فرمان، ترمز و پدال گاز پشتیبانی کنند. وب‌سایت تسلا نسخه جدید نرم‌افزار را «Autosteer on City Streets» توصیف می‌کند و می‌گوید این سیستم به نظارت فعال راننده احتیاج دارد و خودرو را کاملا مستقل و خودران نمی‌کند. 

ایلان ماسک روز پنج‍شنبه گفت مالکان خودروهای الکتریکی تسلا می‌توانند قابلیت «Full Self Driving» را به قیمت ۸۰۰۰ دلار خریداری کنند؛ امید می‌رود آن‌ها در نهایت بتوانند این نسخه را دریافت کنند.

Tesla Autopilot / اتوپایلوت تسلا

برخی مالکان خودروهای تسلا که نسخه آزمایشی را دریافت کرده‌اند، فیلم‌هایی از تجربه‌ی خود در توئیتر منتشر و ادعا کردند که این خودرو «به ‌معنای واقعی کلمه همه چیز را می‌بیند»، شاخص‌ها را به‌تنهایی تنظیم می‌کند و حتی بدون مشخص شدن خطوط جاده، خودرو را می‌چرخاند. آن‌ها همچنین تصویری از یادداشت‌های انتشار به‌روزرسانی نرم‌افزاری منتشر کردند که در آن گفته می‌شود این سیستم «ممکن است در بدترین زمان، کار اشتباهی انجام دهد» و از رانندگان می‌خواهد دستان خود را روی فرمان نگه دارند و توجه بیشتری به کنترل خودرو نشان دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات