مسئول قیمتگذاری خودرو؛ شورای رقابت است یا سازمان حمایت؟
در آخرین جلسه کمیته سیاست گذاری خودرو که توسط وزارت صمت و با حضور برخی نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس و طراحان طرح «عرضه خودرو در بورس» برگزار شد، خودروسازان تأکید داشتند باتوجهبه اینکه زیان آنها روزانه در حال افزایش است و طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس مدتی زمان میبرد تا نهایی شود، فعلاً تصمیمی عاجل برای کاستن از زیان خودروسازان و بهبود شرایط تولید اتخاذ شود. بر این اساس، آنها درخواست داشتند که قیمت حاشیه بازار مبنای فروش خودروسازان قرار بگیرد که این درخواست با مخالفت نمایندگان مجلس مواجه شد.
کمیته سیاست گذاری خودرو تصویب کرد تا زمانیکه طرح مجلس نهایی شود، قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت به «هیأت تعیین و تثبیت قیمتها» در سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان منتقل شود. قرار است این مصوبه برای تأیید به شورای هماهنگی سران قوا ارائه شود.
تکذیب انتقال وظیفه قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت
علی جدی، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن تکذیب موضوع انتقال وظیفه قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت تصریح کرد:
درواقع در جلسه اخیر و بر این اساس که در بحث قیمت گذاری خودرو و برای تعیین قیمت پایه که برای عرضه در بورس باید مشخص میشد، چون در شورای رقابت فرمول خاصی برای تعیین قیمت پایه وجود نداشت که بر آن اساس قیمت گذاری انجام شود خودروساز مدعی بود بر این اساس ما متضرر میشویم و خودرو زیر قیمت تمام شده عرضه خواهد شد و این به زیان خودروساز است. بنابراین ما آمدیم بر اساس تنها مرجعی که برای قیمت گذاری کالای تولید داخلی در کشور وجود داشت که یک بخشنامهای بود که هیأت تعیین قیمتها (متشکل از ۴ وزارتخانه صمت ، اقتصاد و دو وزارت خانه دیگر) برای نرخ گذاری کالای تولید داخل دارند، گفتیم شورای رقابت مبنای قیمت گذاریاش این آییننامه باشد که فرمول قیمت گذاری در آن دیده شده است .هیأت تعیین قیمتها این آییننامه را برای سازمان حمایت از تولید کننده و مصرفکننده تهیه کرده است تا این سازمان وقتی میخواهد کالای یک کارخانه را بسنجد که گران فروشی کرده یا نه معیار سنجش بر اساس این فرمول باشد؛ درحالحاضر کاری که انجام شده است این است که شورای رقابت مبنای نرخ گذاری را بر مبنای این آییننامه بگذارد؛ درواقع سازمان حمایت این آییننامه را تهیه نکرده است هیأت تعیین قیمتها تهیه کرده و به سازمان حمایت داده است.بنابراین شورای رقابت همچنان کار خود را در بحث قیمت گذاری خودرو باتوجهبه فرمولی که برای تعیین قیمت پیشنهاد دادهایم انجام خواهد داد ؛ در این فرمول هم تبصرهای گذاشتیم که اگر قیمتها بر اساس این فرمول بعلاوه منهای ۵ درصد(%۵+/ %۵-) تغییر کرد، قیمتها دوباره میتواند تغییر کند ولی در این بازه تغییر قیمتی حق قیمت گذاری جدید و تغییر قیمت جدید نخواهند داشت.
نظرات