هوندا با هدف تمرکز بر خودروهای برقی از فرمول یک خداحافظی کرد

شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
هوندا که سابقه چندین دهه فعالیت در مدیریت تیم و عرضه پیشرانه برای خودروهای فرمول یک را در کارنامه دارد، از فصل ۲۰۲۲ فعالیتی در این زمینه نخواهد داشت. برند ژاپنی، علاقه‌مند گسترش تولید خودروهای برقی است.
تبلیغات

خودروسازی هوندا با سابقه ۷۲ ساله در صنعت خودرو، موتورسیکلت و انواع پیشرانه‌های احتراقی فعالیت می‌کند. این شرکت، بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۸ با مالکیت یک تیم مستقل در مسابقات فرمول یک جهانی شرکت کرد و سال ۱۹۶۶ به مقام سومی فصل رسید. هوندا حدود چهل سال بعد، مجددا به‌عنوان سازنده خودرو و مالک تیم به فرمول یک بازگشت. این‌بار، طی سه دوره از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸، مقام‌های چهارم و هشتم و نهم کسب شد تا دوران حضور هوندا در جمع تیم‌داران فرمول یک، برای همیشه خاتمه پیدا کند.

برخلاف حضور کم‌رنگ هوندا به‌عنوان مالک تیم در فرمول یک، پیشرانه‌های این شرکت برای مدتی نسبتا طولانی برای خودروهای مختلف استفاده شدند. هوندا بین سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۲ برای ویلیامز، لوتوس و مکلارن، پیشرانه تأمین کرد. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ هم علاوه‌بر ساخت موتور و تجهیزات فنی، حامی مالی اصلی در تیم فرمول یک Bar بود. هوندا برای سه‌دوره، از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ برای تیم مکلارن، پیشرانه تأمین کرد که البته عملکردی ناامید کننده داشت.

پس از اتمام همکاری هوندا با مکلارن، شرکت ژاپنی در سال ۲۰۱۸ برای تورو روسو، پیشرانه عرضه کرد. سال ۲۰۱۹، ردبول هم به مشتریان هوندا اضافه شد و قرارداد همکاری تا پایان فصل ۲۰۲۱ بین آن‌ها شکل گرفت. هوندا برای دیگر تیم تحت مالکیت ردبول، آلفارومئو (Alpha Tauri) هم در فصل ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، تأمین‌کننده پیشرانه خواهد بود.

honda f1 هوندا فرمول یک مکس ورشتاپن ردبول

براساس اعلام رسمی شرکت هوندا، حضور این برند ژاپنی در رقابت‌های جهانی فرمول یک، پایان فصل ۲۰۲۱ خاتمه پیدا خواهد کرد تا تمرکز بیشتری بر توسعه فناوری خودروهای بدون آلایندگی (zero emissions) داشته باشد.

نکته عجیب در این تصمیم تاریخی، عملکرد بسیار خوب پیشرانه‌های هوندا در سال ۲۰۲۰ است که تا این لحظه ردبول را بالاتر از فراری در مقام دوم جدول مسابقات جایزه بزرگ نشان می‌دهد. سال ۲۰۱۹ هم، ردبول با پیشرانه‌های هوندا به مقام سوم فرمول جهانی رسیده بود. البته شرکت ژاپنی طی ۵ سال آینده، قطعات فنی مختلف مختلف برای خودروهای ردبول تأمین خواهد کرد.

اولین خودرو تمام‌برقی هوندا، حدود یک ماه دیگر وارد فاز تولید انبوه خواهد شد؛ درحالی‌که از نظر فنی و قیمت نهایی، برتری چندانی نسبت به رقبا ندارد. هاچبک برقی e نقش مهمی در برنامه‌ی هوندا برای الکتریکی‌سازی تمام محصولات خط تولید و رسیدن به فروش ۱۰۰ درصدی با خودروهای الکتریکی و هیبریدی تا سال ۲۰۲۵ بازی می‌کند. هوندا e با قدرت ۱۳۶ اسب‌بخار و آستانه قیمت ۳۲ هزار دلار، می‌تواند مسافتی حدود ۲۲۰ کیلومتر را با یک بار شارژ باتری ۳۵/۵ کیلووات ساعتی طی کند.

honda suv concept  شاسی بلند مفهومی هوندا

هوندا در تلاش است تا حداقل، دو خودرو تمام‌الکتریکی جدید تا سال ۲۰۳۰ به سبد خود اضافه کند. از سویی دیگر، تویوتا اعلام کرده است تا سال ۲۰۲۵، به رکورد فروش سالیانه ۵/۵ میلیون خودرو برقی و هیبریدی خواهد رسید که تقریبا معادل نیمی از توان تولید این شرکت در سال ۲۰۱۹ است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات