تسلا باتری‌های جدید ۴۶۸۰ را معرفی کرد؛ قدرت بیشتر، ظرفیت بالاتر و هزینه ساخت پایین‌تر

چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
مطالعه 5 دقیقه
تسلا در جریان رویداد Battery Day سلول‌های باتری جدیدی با نام «سلول‌های ۴۸۶۰» معرفی کرد که می‌توانند روی افزایش قدرت و دامنه‌ی حرکت خودروهای الکتریکی تأثیر محسوسی بگذارند.
تبلیغات

تسلا روز گذشته با برگزاری مراسمی مهم از برنامه‌هایش برای توسعه‌ی نوعی باتری جدید که این شرکت از اصطلاح بدون تب (Tabless) برای آن استفاده می‌کند خبر داد. بر اساس اعلام رسمی، باتری تبلس تسلا می‌تواند دامنه‌ی حرکت و قدرت خوردوهای الکتریکی را بهبود بخشد. تسلا اعلام کرده باتری جدید را خودش به‌صورت اختصاصی می‌سازد. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، می‌گوید باتری موردبحث به کاهش چشم‌گیر هزینه‌های نهایی تولید خودرو کمک می‌کند و درنهایت تسلا را قادر می‌سازد خودروهای الکتریکی را با همان قیمتی که خودروهای بنزینی به‌فروش می‌رسند، دردسترس علاقه‌مندان قرار دهد.

انتظار می‌رود باتری جدید بتواند هزینه‌های تسلا را به‌ازای هر کیلووات‌ساعت کاهش دهد؛ کیلووات‌ساعت واحدی است که به‌طور معمول برای اشاره به ظرفیت مجموعه‌باتری‌های خودروهای الکتریکی مدرن از آن استفاده می‌شود. بسیاری از متخصصان عقیده دارند که کاهش این قیمت‌ها به تسلا امکان می‌دهد به‌مرور زمان، قیمت خودروهایش را به‌شکلی چشم‌گیر کاهش دهد تا افراد بیشتری توانایی تهیه‌ی آن‌ها را داشته باشند. جزئیات مربوط به باتری جدید تسلا در جریان برگزاری همایشی تحت عنوان روز باتری (Battery Day) در کالیفرنیا، اعلام شد. طی هفته‌های گذشته، تسلا هیجان را برای این مراسم به‌شدت بالا برده بود.

ماسک در جریان برگزاری رویداد Battery Day اعلام کرد تسلا ازطریق حذف بخشی از باتری با نام تب (Tab) توانسته به دستاوردی جدید در حوزه‌ی باتری‌های مخصوص خودروها دست پیدا کند. آن‌طور که ماسک می‌گوید، Tab بخشی از باتری است که می‌تواند بین سلول و دستگاهی که انرژی را دریافت می‌کند، اتصال برقرار کند؛ به‌همین دلیل است که به سلول‌های باتری جدید تسلا، اصطلاحا سلول‌های بدون تب یا Tabless گفته می‌شود.

تسلا سلول‌های بدون تب جدید خود را «سلول‌ ۴۸۶۰» می‌نامد. سلول‌های ۴۸۶۰ باعث می‌شوند باتری‌های مخصوص خودروهای الکتریکی تسلا به‌میزان پنج برابر ظرفیت انرژی بیشتری داشته باشند و ۶ برابر قدرت بیشتری ارائه دهند. همچنین خودروهایی که به باتری دارای سلول‌های بدون تب مجهز باشند، به‌میزان ۱۶ درصد دامنه‌ی حرکتی بیشتری نسبت‌به خودروهای فعلی طی خواهند کرد. سلول‌های بدون تب جزو نخستین چیزهایی بودند که تسلا در جریان برگزاری کنفرانس Battery Day معرفی کرد.

سلول باتری بدون تب ۴۸۶۰ تسلا به‌صورت اختصاصی توسط خود این شرکت تولید می‌شود

سلول‌های ۴۸۶۰ بزرگ‌تر از سلول‌های فعلی باتری‌های تسلا هستند و ابعادشان به ۴۶ در ۸۰ میلی‌متر می‌رسد (دقیقا به‌همین دلیل است که سلول‌های جدید با نام ۴۸۶۰ شناخته می‌شوند). ایلان ماسک گفت سلول‌های بدون تب ۴۸۶۰ افزون‌بر انرژی و قدرت بیشتر، باعث می‌شوند هزینه به‌ازای هر کیلووات‌ساعت، به‌میزان ۱۴ درصد کاهش پیدا کند، آن هم صرفا در سطح فرم فاکتور خود سلول.

سیستم جدید تسلا برای تولید سلول‌های باتری کم‌کم به مراحل بهره‌برداری نهایی نزدیک می‌شود. در جریان برگزاری رویداد Battery Day، درو بگلینو، قائم‌مقام واحد تجاری پیشرانه و انرژی در تسلا، جزئیات بیشتری درباره‌ی سلول‌های ۴۸۶۰ دردسترس مخاطبان قرار داد.

بر اساس گفته‌های درو بگلینو، مهندسان تسلا با استفاده از لیزر، طرح‌هایی به فویل‌های فعلی موجود در سلول اضافه کردند تا نوعی مارپیچ ویژه ایجاد شود؛ این مارپیچ باعث می‌شود مسیری که انرژی الکتریکی طی می‌کند به ۵۰ میلی‌متر کاهش یابد؛ این درحالی است که در سلول‌های فعلی،‌ به‌دلیل نبود مارپیچ موردبحث، مسیر انرژی الکتریکی ۲۵۰ میلی‌متر طول دارد.

ایلان ماسک در ادامه‌ی کنفرانس اعلام کرد در سلول‌های بزرگ بدون تب «الکترون‌ها مسیر کوتاه‌تری برای طی کردن پیش روی خود دارند» و این مسیر در باتری‌های عادی کوچک‌تر که دارای تب هستند، طولانی‌تر است. ماسک ادامه می‌دهد: «به‌همین دلیل است که سلول جدید با وجود بزرگ‌تر‌شدن، انرژی بیشتری نسبت‌به سلول‌های فعلی دارد».

فویل سلول بدون تب 4860 تسلا / Tesla Tabless Cell

همچون بسیاری از شرکت‌های حوزه‌ی خودروسازی،‌ تسلا باتری‌های خود را ازطریق شرکت‌های تولیدی بزرگ تأمین می‌کند تا بتواند روی هدف اصلی خود متمرکز باقی بماند؛ هدفی که به‌عنوان «ساخت خودروهای الکتریکی» از آن یاد می‌شود. سلول‌های ۲۱۷۰ تسلا که درحال‌حاضر در خودروهای تسلا مدل 3 و تسلا مدل Y استفاده می‌شوند توسط پاناسونیک در گیگافکتوری تسلا در ایالت نوادا به‌مرحله‌ی تولید می‌رسند. بااین‌حال مشکلاتی در زمینه‌ی تأمین سلول‌ها به‌وجود آمده است. در سال ۲۰۱۸ پاناسونیک با کمبود سلول باتری مواجه شد و این مشکل درکنار مشکلات دیگری که تسلا برای تولید خودروی مدل ۳ پیش‌ روی خود می‌دید، قرار گرفت.

بنابه‌اعلام ایلان ماسک، تسلا همچنان به خرید باتری از شرکت‌های متفرقه ادامه می‌دهد

ماسک پیش‌تر از پاناسونیک به‌خاطر سرعت کم در تولید سلول باتری انتقاد کرده بود. مدیرعامل پاناسونیک مدتی پیش اعلام کرد اگر تسلا بخواهد کسب‌و‌کارش را گسترش دهد، باتری‌های شرکت پاناسونیک به‌اتمام خواهند رسید. ماسک در جریان برگزاری رویداد Battery Day از تولید باتری توسط خود تسلا خبر داد؛ به‌نظر می‌رسد تسلا با تمام توان در تلاش است میزان وابستگی خود را به بقیه کاهش دهد و از بروز مشکلاتی نظیر آنچه به‌هنگام تولید باتری توسط پاناسونیک پیش آمد، جلوگیری کند.

البته تمایل تسلا به تولید باتری به‌صورت اختصاصی، چندان تعجب‌برانگیز نیست. این شرکت طی ماه‌ها و سال‌های اخیر شرکت‌های متعددی را تصاحب و منابع آن‌ها را به زیرمجموعه‌ی خود اضافه کرد. بررسی شرکت‌هایی که تسلا سراغ تصاحب آن‌ها می‌رفت به ما نشان می‌داد شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک به تولید باتری به‌صورت اختصاصی علاقه‌مند شده است. به‌علاوه تصاویر فاش‌شده، پتنت‌های ثبت‌شده و تحقیقاتی که توسط یکی از توسعه‌دهندگان ارشد باتری لیتیوم-یون منتشر شدند، به‌وضوح مهر تأییدی بر این ادعا می‌زدند.

تسلا به‌این‌زودی‌ها قصد ندارد فرایند خریداری باتری از شرکت‌های متفرقه را متوقف کند. در آستانه‌ی برگزاری رویداد Battery Day اعلام کرد تسلا همچنان قصد دارد از باتری‌هایی که توسط پاناسونیک و CATL چین و LG Chem کره‌ی جنوبی و شرکت‌های دیگر تولید می‌شوند استفاده کند. ماسک حتی اعلام کرد تسلا می‌خواهد بیشتر از قبل، باتری بخرد. با درنظرگرفتن برنامه‌های بزرگی که تسلا در سر می‌پرواند، اتخاذ این استراتژی منطقی به‌نظر می‌رسد. یکی از تحلیلگران شرکت Benchmark Mineral Intelligence که در حوزه‌ی باتری تخصص دارد می‌گوید قطع ارتباط تجاری با شرکت‌هایی مثل پاناسونیک، به نفع تسلا نخواهد بود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات