فرمان مفهومی اُریگو معرفی شد

پنج‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کنسرسیومی متشکل از چند شرکت فنلاندی طرح غربیلک فرمان مفهومی با نام اُریگو را برای خودروهای آینده معرفی کرده‌اند که اخیرا موفق شد جایزه‌ی طراحی آلمان را کسب کند.
تبلیغات

نمی‌توان انکار کرد که خودروهای مدرن بیش از هر زمان دیگری به فناوری مجهز شده‌اند. بااین‌حال، راحتی بیشتر به عواقب زیادی منجر می‌شود. استفاده از چنین سیستم‌هایی به‌ویژه هنگام حرکت ممکن است دشوار باشد و این موضوع حواس‌پرتی راننده حین رانندگی را باعث شود که مطمئنا برای همه افراد در جاده‌ی خطرناک است.

نمای جلو طرح مفهومی غربیلک فرمان اُریگو / Origo Steering Wheel Concept

موضوعات یادشده انگیزه‌ای شد تا غربیلک فرمان جدیدی معرفی شود که شبیه رمان‌های علمی‌‌تخیلی عصر فضا به‌نظر می‌رسد. این طرح مفهومی غربیلک فرمان اُریگو (Origo Steering Wheel) نام دارد و کنسرسیومی از چند شرکت مستقر در فنلاند آن را با هدف نگه‌داشتن همیشگی دست رانندگان روی غربیلک فرمان طراحی کرده‌اند. این طرح مفهومی سطوح لمسی آشنا و سه‌بعدی روی فرمان را به‌گونه‌ای ترکیب می‌کند که انگشتان دست بتوانند تماس بهتری با غربیلک داشته باشند. این سطوح می‌توانند به طیف گسترده‌ای از کنترل‌های هوشمند در خودرو متصل شوند تا به راننده اجازه دهند تمام کارها را بدون رهاکردن غربیلک فرمان انجام دهد. ازجمله کارهایی که با کنترل هوشمند لمسی انجام خواهند شد، می‌توان به تنظیم سیستم تهویه و فعال‌کردن چراغ‌های راهنما و قابلیت‌های پیچیده‌تری اشاره کرد که معمولا به صفحه‌ی لمسی احتیاج دارند.

میکا هایکینن، طراح اصلی شرکت نورثرن ورکس و یکی از شرکت‌های تشکیل‌دهنده‌ی این کنسرسیوم، دراین‌باره می‌گوید:

ایده‌ی اولیه‌ی غربیلک فرمان اُریگو مقابله و رقابت با وضع کنونی فرمان‌های موجود (رابط انسان و ماشین) و پیمودن مسیر نه‌چندان آسان تبدیل کنترل‌های آنالوگ به نسخه‌های دیجیتال بود. زندگی ما با اطلاعاتی درهم‌ریخته و انتخاب‌‌های بسیار زیاد تحت‌تأثیر قرار گرفته است؛ بنابراین، می‌خواستیم با فرمان مفهومی خود دقت و کیفیت کار راننده را افزایش و عملکردها و کنترل‌ها را فقط به امور ضروری کاهش دهیم.

طرح مفهومی و ابتکاری فرمان اُریگو با استقبال فراوانی مواجه شد و اخیرا جایزه‌ی طراحی آلمان ۲۰۲۱ را از شورای طراحی آلمان دریافت کرده است. این شورا بر رابط انسان و ماشین و موارد مربوط به آن متمرکز است. درحال‌حاضر، کاربردهای آینده‌ی این غربیلک فرمان مفهومی مشخص نیست؛ اما باتوجه‌به توقف‌ناپذیری پیشرفت و استفاده از فناوری در خودرو، به‌نظر می‌رسد حداقل برخی از ویژگی‌های این فرمان درنهایت در مدل‌های تولیدی نشان داده شود.

نمای جانبی طرح مفهومی غربیلک فرمان اُریگو / Origo Steering Wheel Concept

یوها کاکونن، مدیرعامل شرکت Canatu Oy و از اعضای کنسرسیوم می‌گوید:

همه‌ی ما افتخار می‌کنیم که این راه‌حل جدید و تازه‌توسعه‌یافته برای رابط انسان و ماشین (HMI) بسیار مدنظر قرار گرفته و چنین جایزه‌ی معتبری کسب کرده است. فرمان اُریگو با تلفیق طراحی الهام‌گرفته و سطوح لمسی سه‌بعدی ابتکاری و نرم‌افزار پیشرفته، ارزش تصور مجدد تجارب کاربر را نشان می‌دهد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات