از سال گذشته که اولین تصاویر غیررسمی از آزمایش نیسان در پیست نوربرگرینگ منتشر شد، طرفداران نیسان و مدلهای اسپرت سری Z منتظر نسل جدید کوپهی زیبا و قدیمی این شرکت بهعنوان جایگزین 370Z بودهاند. حالا نیسان بهطور رسمی اولین پرده را از خودرو اسپرت جدیدش کنار زده؛ Z Proto مدل مفهومی و اولیه از نسل هفتم سری Z نیسان شمرده و احتمالا با کد 400Z بهخط تولید ژاپنیها وارد میشود.
۶ نسل خودروهای سری Z نیسان شامل مدلهای 240Z، 280ZX، Z31، Z32، Z33 و Z34 میشود که با نامهای مختلف در ژاپن و بازار جهانی از سال ۱۹۶۹ تا امروز تولید شدهاند. مدل Z34 یا نیسان 370Z سال ۲۰۰۸ رونمایی شد و تا امروز در نسخههای مختلف نیسمو، کوپه، رودستر و ... در کشورهای مختلف فروخته شده. مدل جدید که بهزودی تولید میشود، براساس نسلهای قدیمی طراحی شده و ترکیبی از نیسان آنالوگ گذشته و دیجیتال آینده خواهد بود.
نسل جدید نیسان Z یک خودروی کوپهی اسپرت با ظرفیت دو سرنشین است که به جعبهدندهی دستی ۶ سرعته، سیستم انتقال قدرت به محور عقب و موتور V6 با دو توربوشارژر مجهز میشود. اگر شایعهها درست باشند، موتور این خودرو VR30DDTT خواهد بود که پیش از این در مدلهای Q50 و Q60 اینفینیتی نصب شده؛ حجم این موتور سه لیتر است و ۴۰۰ اسببخار قدرت و ۴۷۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این مشخصات فنی در مقایسه با قدرت ۳۳۲ اسببخاری 370Z ارتقای چشمگیری است.
در مورد مشخصات فنی که هنوز تأیید نشدهاند نمیتوان بیشتر صحبت کرد، اما با وجود تصاویر رسمی منتشر شده، طراحی و ظاهر Z جدید نیسان را میتوان نقد یا ستایش کرد. مقامهای نیسان از هرکسی بهتر میدانند که سری Z نامی مقدس است؛ شاید حتی بهتر باشد که اهمیت سری Z را با GT-R مقایسه کنیم. تاریخچه این سری به ۱۹۶۹ و حتی پیش از آن به داتسون اسپرتس (Datsun Sports) برمیگردد، بنابراین برای تولید مدلی جدید باید خواستهی طرفداران قدیمی و جدید را درنظر گرفت.
نیسان Z Proto کاملا براساس مدلهای قدیمی سری Z طراحی شده و این ادعا با نگاهی به جلو، عقب و نمای جانبی بدنه کاملا تأیید میشود. سپر جلو و دریچهی هوای بزرگ، ادای احترام به 240Z است؛ انعکاس چراغهای جلو با نمای Z شکل به نسل اول شباهت دارد و علاوه بر رنگ زرد بدنه، برآمدگی روی کاپوت هم به 240Z اشاره میکند.
شاید زیباترین بخش در طراحی Z Proto، نمای جانبی باشد؛ ساختار کلی این مدل اولیه براساس Z34 است که این مورد را میتوان در شیب سقف تاحدودی تشخیص داد، اما با تغییرات جزئی درکنار ارتفاع کمتر شاسی، Z Proto در نمای جانبی بیشتر به چند دهه پیش برگشته تا سال ۲۰۰۸. رینگهای ۱۹ اینچی برنزی هم به زیباتر شدن این مدل مفهومی کمک کردهاند.
در نمای عقب، نیسان به دههی ۱۹۹۰ رفته و چراغهای 300ZX را بازطراحی کرده است. چراغهای LED باریکتر و سادهتر شدهاند و با تزئینات مشکی رنگ، دو سراگزوز بزرگ، دیفیوزر فیبرکربنی سپر عقب و نشان جدید Z و قدیمی Fairlady Z هماهنگ است. درمقایسه با 370Z، مدل جدید طول بدنه بیشتر و ارتفاع شاسی کمتری دارد.
فضای داخلی Z Proto به اندازهی بدنه درترکیب با خودروهای قدیمی نیسان طراحی نشده اما در عین اینکه مدرن است، باز هم حس گذشته را دارد. راننده پشت فرمان سهپره با نمایشگر دیجیتال ۱۲/۳ اینچی قرار میگیرد که اصلا با 370Z قابل مقایسه نیست. اندازهی نمایشگر کنسول مرکزی اعلام نشده؛ اما اگر به آخرین سیستم اطلاعات و سرگرمی نیسان مجهز باشد، احتمال ۹ اینچی خواهد بود. کابین کاملا دیجیتال نیست؛ دکمههای فیزیکی درکنار سه عقربهی بالای داشبورد حس خودروهای اسپرت قدیمی ژاپنی را القا میکند.
مدل تولیدی نسل جدید نیسان Z سال ۲۰۲۱ رونمایی خواهد شد؛ احتمالا جدیدترین خودروی اسپرت نیسان از تویوتا سوپرا قیمت کمتری داشته باشد.
نظر شما در مورد طراحی این خودرو چیست؟ مأموریت نیسان در راضی نگهداشتن طرفداران قدیمی و جذب مشتریهای جوان نسل جدید موفقیتآمیز بوده؟
نظرات